• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Review] Etari MD-666 Lakdiktemeter €139

RoyR

Detailing guru
3 jan 2015
5.705
193
26
Zwolle
[Review] Etari MD-666 Lakdiktemeter €139

Beste forumleden,

Tijdens de Super Summer Sale heb ik deze Etari MD-666 Lakdiktemeter aangeschaft bij Carclean.com.
Een lakdiktemeter had ik nog niet in mijn collectie, en wilde ik al een tijd hebben.

De ETARI MD-666 is een lakdiktemeter om de laagdikte van je lakwerk te kunnen meten. Zeer handig om te bekijken of een paneel overgespoten is of bijvoorbeeld erg dun is en er een verhoogd risico is bij zwaarder polijstwerk. Daarnaast is het een geweldig hulpmiddel bij het kopen van een auto om te weten of de auto die je op het oog hebt schade heeft gehad of niet. Aan te raden bij zwaarder lakherstel, wetsanding en meer.

De MD-666 lakdiktemeter kan zowel ferro (magnetisch) als non-ferro (niet magnetische) oppervlakken meten. Kunststof panelen zoals bumpers kunnen met dit apparaat niet worden gemeten. Het apparaat start zeer snel op en geeft een luide toon als er een meeting is gedaan. Voorzien van rubberen hoes ter bescherming en een handig etui die aan je broekriem kunt bevestigen. Het scherm kan verlicht worden en er zit een LED en UV-licht op voor het controleren van echtheid van bankbiljetten. Handig bij verkoop van je auto als iemand contant af wil rekenen.
Kalibratie kan zeer snel en gemakkelijk met de RESET toets. Daarnaast is het mogelijk om te kalibreren met de meegeleverde ronde ferro en non-ferro plaatjes met behulp van het kalibratieplaatje voor een nog nauwkeurigere afstelling.

Merk: Etari
Model: MD-666
Prijs: €139
Kleur: Zwart
Levertijd: Voor 22:00 besteld, volgende dag in huis!

De lakdiktemeter zit netjes verpakt in een kartonnen doosje:

cc1.jpg
cc2.jpg
cc3.jpg
cc4.jpg



Inhoud verpakking:
- Lakdiktemeter
- Rubberen hoesje
- Etui voor aan je broekriem
- Handleiding / Boekje
- 2x AAA Batterij
- Calibratie Plaatjes (Ferro & Non Ferro)

cc5.jpg



Het apparaat zelf:
CC6.jpg


Het apparaat gaat aan, wanneer je even de meetgedeelte houd ingedrukt. Maar, je kan hem ook direct op je lak zetten, en dan gaat hij ook aan en geeft hij gelijk de lakdikte weer.
CC7.jpg


CC8.jpg


Het scherm is verlicht, ideaal als je in het donker moet werken!
cc9.jpg


Met de zaklamp knop kun je de LED & UV Lamp bedienen.
Met een druk op de knop gaat de LED verlichting aan, druk je nog een keer op deze knop, gaat de LED verlichting uit, en gaat het UV lampje aan.
CC10.jpg


cc11.jpg

CC12.jpg


Tijd om het apparaatje eens op de eigen auto te proberen!
Op het dak heb ik diverse metingen gedaan, hier schommelde de waardes tussen de 130um en 160um.
cc13.jpg


Een deel van de auto is opnieuw gespoten, dus eens kijken wat de meter aangeeft op het gespoten deel!
CC14.jpg


Op de gespoten gedeelte schommelde de waardes tussen de 170 en 200um. Dus dat klopt!

Eindconclusie:
Een erg mooi, sterk, en solide apparaat! Eigenlijk onmisbaar voordat je een auto gaat polijsten.
Ik zou deze meter zeker iedereen aanraden.

Het blijft natuurlijk altijd een complete lakdiktemeting (van metaal, tot aan de blanke lak), dus geen garantie dat je niet door de lak polijst!

De lakdiktemeter is te bestellen via deze link: https://www.carclean.com/nl/md-666-lakdiktemeter.html

Bedankt voor het lezen van mijn review! :)
 
Laatst bewerkt:
Deze gaat zeker m'n winkelmandje in eens ik een DAP in mijn bezit heb. Lakdikte meten lijkt me belangrijk, vooral bij 2dehands auto's. je weet namelijk nooit hoeveel er al gepolijst geweest is!
 
Ook handig om verborgen schadeherstel te vinden

Misschien een keer samen met iemand met een ander merk meter een vergelijk doen ?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@RoyR Zijn de lampjes ook bruikbaar om lakschades (krassen) beter te beoordelen, of is het lampje daar te zwak voor?
 
Eerst en vooral, ik heb geen verstand van lakdiktes en meters.

Vraag mij af hoe je kan weten hoe dik de lak moet zijn.
Het ene merk zal het er al dikker opleggen dan het ander.
Aangezien het spuitwerk fabriek af door een robot gedaan wordt ga ik er van uit dat het overal even dik ligt.

Ik denk dat uw dak niet her spoten is en daar heb je ook verschillende waardes.
Dus als ik een tweedehands wagen ga bekijken denk ik meteen dat deze iets heeft voorgehad.

Kan je de waardes die een auto moet hebben ergens terugvinden?
Is er een verschil in meten tussen toestellen en dan bedoel ik eerder in de afwijkingen die ze mogen hebben?
 
Lakdiktemeter is leuk maar, je weet niet hoe dik de primer, lak en blanke laklaag is, dus dikte zegt niks (en fabriek robot spuit dunner dan schadehersteller).

Wat ik altijd doe is op papier afdrukken van de auto maken, vervolgens de dikte opmeten op meerdere plaatsen, vervolgens gaan polijsten en kijken hoeveel je eraf hebt gehaald, dan weet je in ieder geval iets.
 
Sinds ik hier las dat jullie een lakdiktemeter gebruiken vroeg ik mij al af hoe jullie dan kunnen weten wat de dikte van de blanke lak is.
Misschien handig om na te gaan of de auto niet herspoten is maar voor de rest blijft het giswerk toch?
 
Een schadehertellen heeft me ooit verteld dat de interieur-gespoten lakonderdelen minder blanke lak (dunnere laag) hebben dan de exterieur gespoten onderdelen. Dus, 'exterieur lakdikte - interieur lakdikte' is ongeveer de ruimte die je over hebt om te polijsten op de blanke lak.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en MeganeRS
Belangrijkste is dat je de historie van een auto kent
Daarnaast kan je vrijwel zeker herstelspuitwerk vaststellen (meerdikte)
De truc met de interieurwaarde gaat bij enkele merken op, goed opletten
Alleen bij zwaar polijsten is vermindering meetbaar
Blijf vooral goed kijken naar de lak en de pad
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Het is vooral handig als je vaak polijst en dat je overgespoten panelen kunt herkennen. Meet je meer dan 400 micron dan is de kans op plamuur erg groot en met roterend polijsten kan dat sneller tot ongewenste bijverschijnselen geven.

Het is zeker geen garantie maar is soms echt wel handig om te hebben.
 
Leuke review. Een lakdiktemeter staat wel op mijn verlanglijstje maar tis geen prio. Ik vind het eerder een leuk gadget om te hebben, maar zolang je niet professioneel bezig bent lijkt het mij geen must om zoiets te "moeten" hebben. Je kan er schade herstel mee ontdekken en het kan je inderdaad behoeden om niet door te lak te gaan polijsten. Ik vraag mij alleen af als je enkel met een DA gaat gaan werken je dan zoveel lak gaat gaan wegnemen dat je er daadwerkelijk gaat doorzitten? Ik dacht dat een DA net "dummy" proof was in tegenstelling tot een rotary.
Uiteraard moet er wel altijd met beleid gewerkt worden en is zo'n meter zeker handig! Alleen ga ik een beginnende detailer niet meteen een lakdiktemeter gaan aanraden. Er zijn andere zaken waar je eerst beter in kan investeren.

Met deze post wil ik dus zeker geen afbraak doen aan je review @RoyR !! Zéér interessant om te lezen!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ben ik helemaal met je eens @M3fan

Op mijn auto had ik bij aanschaf een flinke kras zitten. Hier heb ik meerdere hits met Monello Veloce + Gele monello pad staan polijsten. En de lakdiktemeter gaf op deze plek ongeveer 130um aan... Dus als je maar gek genoeg doet met een DA, kom je alsnog in de problemen ;)
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Wat niet duidelijk is genoemd voor beginners, maar wat Dibbuz volgens mij ook bedoelde: overgespoten delen hebben eigenlijk altijd niet alleen een veel grotere lakdikte, maar ook een andere hardheid van de lak. Dat kan betekenen dat je voor een overgespoten deel, een ander polijstmiddel of een andere pad kiest om hetzelfde effect te bereiken (bij benadering) als de niet overgespoten delen.
 
@RoyR : Akkoord, als je maar lang genoeg zit te harken met je DA geraak je uiteindelijk wel door de lak! Ik dacht dat je pas vanaf gemiddeld genomen 90um je serieus voorzichtig moet zijn? Dus 130um kun je wel nog paar keer polijsten denk ik.

@Cordoba: akkoord. Als je merkt dat je geen of niet hetzelfde resultaat bereikt op een paneel met een bepaalde combo, kan er idd iets aan de hand zijn. Een lakdiktemeter kan dan een indicatie geven dat er een verschil is in lakdikte, maar ik denk niet in hardheid? Dus dan zul je zelf moeten gaan testen met een combo dat wel werkt, maar hier kan je lakdiktemeter geen oplossing voor geven.

Ik trek het nut van een lakdiktemeter niet in twijfel, wel dat het een must is dat je er eentje "moet" hebben.

Ik leer elke dag bij en ben leergierig. Maar ik probeer wel niet alles zomaar aan te nemen wat anderen zeggen. Ik probeer het voor mezelf, mijn niveau en mijn eigen gebruik logisch in te kaderen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@M3fan Als je een lakdiktemeter ter beschikking hebt, doe je de omgekeerde volgorde: je gaat de lakdikte meten door op ieder paneel een aantal metingen te doen. Als een deel echt afwijkt, dan weet je dat je daar op moet gaan letten bij het polijsten. Als een paneel een veel grotere lakdikte laat zien, dan weet je dat het vrijwel zeker is overgespoten, en dus ook de hardheid anders is. Bij een auto met zachte lak kan het overgespoten deel veel harder zijn, bij een auto met harde lak is een overgespoten deel bijna altijd zachter.

Ander punt: soms als een auto een lichte schade heeft, bijvoorbeeld krassen van struikgewas, dan wordt daar soms door schadeherstellers de rotary over heen gehaald, en heb je veel minder lakdikte ter plekke. Ook dergelijke plekken (als het niet op kunststof is) kun je vinden met een lakdiktemeter.

Een lakdiktemeter zegt iets over de dikte, niet over de hardheid, maar de ervaring leert dat verschil in hardheid (andere lak) ook altijd een heel andere lakdikte oplevert. De lakdiktemeter is dus enkel een indicatie dat je op bepaalde plekken mogelijk een andere polijstcombinatie moet gebruiken, en die moet je dus zelf even uitzoeken.
 
@Cordoba : duidelijk!
Had dezelfde mening en zelfde idee over de werkwijze. Alleen heb ik waarschijnlijk niet juist of goed genoeg verwoord wat ik bedoelde. Je gaat inderdaad omgekeerd te werk en je meet op verschillende punten de dikte van de lak vooraleer je begint met te polijsten.

De laatste zin in je antwoord dat de laktediktemeter enkel een indicatie is dat er op bepaalde stukken eventueel een andere polijstcombo zal moeten gebruikt worden, is hetgeen wat ik dus bedoelde.