• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review Metabo SXe 450 Turbo Tec. Filmpje erbij gezet

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Aangezien ik de Bosch excenter machine verkocht heb aan forumlid Tjibbe (veel plezier er nog mee), heb ik voor mezelf de Metabo SXe 450 Turbo Tec gekocht.

Spcificaties:

Diameter van de steunschijf 150 mm
- Onbelast toerental 13100 /min
- Nominaal opgenomen vermogen 350 W
- Afgegeven vermogen 180 W
- Toerental bij nominale belasting 8.500 /min
- Schuurcirkel 2,8/6,2 mm
- Gewicht 2,2 kg

Leveringsomvang:
- steunschijf met klithechting
- 3 hechtschuurbladen (geperforeerd)
- inbussleutel
- afneembare extra handgreep
- stofopvangcassette
- 1 vouwfilter

Foto's.

Zo wordt de machine geleverd, helaas niet in een koffer o.i.d.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Typeaanduiding
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De backingplate van 150 mm
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De, makkelijk door een draaiknopje, af te nemen handgreep
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Stelknop voor het instellen van het toerental.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Knopje van het "Turbo Tec" systeem. Deze knop kun je inschakelen waardoor de machine een 'boost' krijgt en ruim 2000 toeren méér draait, ongeacht in welk ingesteld toerental de machine staat ingesteld.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Aan/schakelaar met vastzet knop
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Metalen behuizing. Die rode knop is voor het instellen van de schuurcirkel 2,8 of 6,2 mm. De grote stand voor het snel en grof werken, de kleine stand voor fijn polijstwerk.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Een kleinere 125 mm backingplate gemonteerd op de machine, aangezien ik alleen 5,5 inch LC pads heb.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Bij 27 seconden schakel ik de Turbo Tec in. Bij 37 seconden staat de machine op de 6,2 mm schuuruitslag.

Patrick
 
@ G-force:

Deze verkopen we ook, wellis waar niet op voorrad, maar op bestelling.

@ Joost:

De machine heeft een opgenomen vermogen van 350 watt en een afgegeven vermogen van 180 watt.
Neem van mij aan dat de machine niet stil te zetten is.

Enige technische uitleg over de electronica van deze machine:

Elke machine, om het even welke, gebruikt 230 volt. Deze Metabo (en meerdere machines) gebruikt slechts 75% van de netspanning.
De electronica houdt dit gebruik in de gaten, mocht de machine te zwaar belast worden, dan heeft de machine nog de resterende 25% om erbij te trekken. Hierdoor behoudt de machine zijn toerental omgeacht hoe zwaar deze belast wordt.

Patrick
 
nicknameless zei:
Deze Metabo (en meerdere machines) gebruikt slechts 75% van de netspanning.
De electronica houdt dit gebruik in de gaten, mocht de machine te zwaar belast worden, dan heeft de machine nog de resterende 25% om erbij te trekken. Hierdoor behoudt de machine zijn toerental omgeacht hoe zwaar deze belast wordt.

Patrick

Bedoel je dus dat de machine draait op 172,5 Volt?
:confused:

Dat kan natuurlijk niet. Misschien bedoel je wat anders?

;)

Joost
 
Joost,

De machine gebruikt wel 230 volt, maar slaat als het ware die 25% ergens op. Hij bouwt een reserve op. Indien nodig, kan die de reserves aanspreken.

Tis een heel lastig en technisch verhaal.... :weetniet

Patrick
 
Als hier intresse is voor deze machine of de rotary van metabo kan ik misschien wel wat op mijn werk proberen te regelen. Misschien 20 a 30 % als er genoeg intresse is. Gr Marko "mag ook via de PM"
 
Okee, inderdaad een lastig verhaal omdat ik me er niet zo heel veel bij kan voorstellen hoe dat in zijn werk gaat.

De machine slaat dus 25% netspanning op om deze aan te kunnen spreken op momenten dat die het moeilijk krijgt?
En waarom draait de machine dan op 75 % en niet op de volle 100%?
Want als die op de volle 100% draait dan hoeft die het ook niet zwaar te krijgen toch?
Mocht een machine het dan nog niet trekken dan mag je ervan uitgaan dat die het al helemaal niet redt op 75%.
Dus vandaar dat ik me afvraag waarom die niet gewoon standaard op volle kracht functioneerd!!

Ik wil niet ontkrachten hetgeen jij beweerd, echter vraag ik me wel af hoe dit dan in zijn werk gaat.

Joost
 
Marco,

In wat voor bedrijf werk je?

Patrick

Hey ik werk voor een bouwbedrijf. Die bestellen in massa, missschien we in 1 keer een partij kopen. Maar dan moeten we wel iets van 10 stuks bestellen.
 
@ Marko:

Ik heb al geprobeerd diverse groeps-aankopen op te zetten wat betreft machines.
De meeste machines die ik heb aangedragen zijn elders (nog) goedkoper te verkrijgen.

Zelf werk ik in een ijzerwaren en gereedschappengroothandel. Ik kan leveren tegen inkoop, zelf als ik tientallen machines afneem.
Helaas is het dus zo dat sommige zelf onder de inkoop de machines verkopen... ]-0


Patrick
 
Veel goedkoper dan de inkoopprijs kan het niet wezen denk ik?
Raar dat ze onder de inkoopprijs doen want klantenbinding is het niet en winst maak je er dan ook niet op...
 
Kijk het ligt ook aan je afname. En er zijn zoveel verschillende groothandels met onderlinge verschillen. Bijv. Ik kocht een rotary metabo PE 12-175. Deze kost in de catologus ron de 350 euro incl 150mm plate. Zelf kon ik deze kopen voor 240 euro. Toch een aanzienklijke korting. Dusja misschien het intressant om een groupbuy te doen?

btw deze machine hierboven zal rond de 175 euro gaan kosten als we genoeg mensen vinden. Gr Marko
 
Marko zei:
Kijk het ligt ook aan je afname. En er zijn zoveel verschillende groothandels met onderlinge verschillen. Bijv. Ik kocht een rotary metabo PE 12-175. Deze kost in de catologus ron de 350 euro incl 150mm plate. Zelf kon ik deze kopen voor 240 euro. Toch een aanzienklijke korting. Dusja misschien het intressant om een groupbuy te doen?

btw deze machine hierboven zal rond de 175 euro gaan kosten als we genoeg mensen vinden. Gr Marko

Edit: inmiddels 1 gevonden.