• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Review] Mothers LeatherTech Foaming Wash Cleaner & Moisture Cream

Jeroen

Detailing guru
Tester of Bling
16 mei 2008
4.425
193
Frentsjer, Fryslân, Nederlân
Mothers kwam dus met nieuwe producten:

Mothers LeatherTech Foaming Wash Cleaner

Mothers LeatherTech Moisture Infusion Gel Cream

Omdat ik een volleder interieur in m'n auto heb, en eigenlijk al heel een boel verschillende middelen heb geprobeerd kon er tot op heden mij nog niet zoveel bekoren. Tot ik dit dus tegenkwam en mij opeens wel aansprak. Deze twee producten ben ik gaan onderwerpen als test in mijn eigen auto, daar ik vind dat het product meer verdient dan alleen bij CarClean op de plank te staan, bij deze dus mijn review.

De auto is de laatste 4,5 maand gebruikt als klusbus. Van ritjes naar de vuilstort tot naar winkels, van in en uitstappen met vieze kleding tot lekkende vloeistoffen. En van vrachtauto tot aan verfwinkel was het toch écht wel weer eens nodig. Al met al zijn er genoeg sporen achter gebleven. Nadat de stofzuiger er doorheen was en alle kuntstoffen waren gereinigd kwamen we toe aan het leder.

We begonnen met een en ander aan product en materiaal te verzamelen:

65158a68c3a53f9699fc68675e7c2de5_zps0a915160.jpg


- microfiber doeken
- badstof applicator pad
- microfiber applicator pad
- foampad ( bijgeleverd bij de Moisture Cream )
- paardenhaar borstel

Ben begonnen met het reinigen van het leder met de Foaming Wash. Deze foam komt als schuim uit het busje en krijg je als een "toefje" op je doek. Na één keer indrukken houd het vanzelf op, dus verbruik je nooit in één keer teveel. Na opspuiten op een microfiber pad ben ik het leder lekker gaan inmasseren met de foam. Sectie voor sectie werken, en afnemen met een microfiber doek. Het resultaat op het leder is dat het leder voelbaar stroever en qua zicht zeker matter wordt en haalt het echt de kleur weer omhoog. Komt er echt schoon onder vandaan. Vind het kwa verwerking zeker erg makkelijk. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Gliptone. Het is totaal niet vettig of moeilijk te verwerken, ook kun je hier vrij "snel" mee werken. Verdere herhaling is ook echt niet meer nodig, waar ik dat bij bepaalde andere producten wel vond.

Hierna direct doorgegaan met de Moisture Cream. Dit product lijkt een stevige versie van een pot handcréme waardoor vind ik, het verwerken ook weer erg fijn gaat. Na een aantal testen met de paardenhaar borstel, badstof en/of foampad vond ik het zelf het meest prettigst om op mijn leder met een microfiber pad te werken. Vervolgens ook hier de crème mee ingemasseerd, na inmasseren direct ook weer afnemen met een microfiber doek (volgens verpakking) het leder kwam hierdoor fris, stroef en zeker mat tevoorschijn. Echt zoals leder in een auto hoort te zijn. Je glijd in ieder geval niet van je stoel af. Vanmiddag even een rondje wezen rijden. Kwa zit merk ik dat ik er nu erg prettig op kan zitten en het leder ook echt voelbaar soepeler is geworden.

Stappen welke ik dus heb genomen zijn:
- Cleanen met Foaming Wash, inmasseren met een mf pad en nabuffen met een mf doek
- Conditioneren met Moisture Cream, inmasseren met een mf pad en ook hier afnemen met een mf doek

Heb tussendoor wel een aantal foto's gemaakt, verschil voor en na is zeker te zien, maar een foto van het eindresultaat heb ik nog niet. Kan al wel melden dat het zeker goed geslaagd is. Maar om het toch duidelijk te kunnen laten zien(hoop ik) laat ik de auto even een dag staan en plaats ik de eindfoto's zo snel mogelijk. Hierbij een kleine selectie:

fc27b35a2bd7a1e2445058f4162ec8da_zpsc1eb03b2.jpg


41c1c0e207c1a514134dc9f582db9aff_zps4f751049.jpg


490e03fb08c07e0765dd2e11bd6ea84b_zps2c9a7156.jpg


be69321da8524c2a3c967036ffc63284_zps05154213.jpg


56db8186b09078772213e95e39549750_zps64881b2d.jpg


Foto's na het reinigen met de Foaming Wash:

31d4517519759116833983720b589319_zps50eeef06.jpg


7729df3754511ef71a22f561e270387c_zps80bcc143.jpg


94bb8136059a564c4a3223eb15678d80_zpsfb80cc7f.jpg


d8ee898003ddb26042c1b2f8e8b3219a_zps6cb40e12.jpg


Foto's na behandeling met de Moisture Cream:

Volgen.



+ geurloos
+ erg makkelijk verwerkbaar
+ goede prijs/product verhouding (kwaliteit laat zich nog uitwijzen)

- nog niet kunnen ontdekken


Eigenlijk is de LeatherTech serie vrij eenvoudig qua verwerking, tijdsdruk en productgebruik. Iets wat ik iedereen wel wil aanbevelen als je al tijden zoekend bent naar een makkelijk, maar ook effectief verwerkbaar product waar geen overdreven aanwezige "leder" geurstoffen inzitten en tot slot een mooi eindresultaat geeft.

Hoe het leder zich gaat houden komende periode zullen we gaan zien, updates blijf ik hier natuurlijk plaatsen.
 
Mooie review! Lijkt me een mooi alternatief voor de Gliptone en het is altijd goed om een keuze te hebben. Ze staan al op mijn verlanglijst :ja
 
[/quote]
+ geurloos
+ erg makkelijk verwerkbaar
+ goede prijs/product verhouding (kwaliteit laat zich nog uitwijzen)

- nog niet kunnen ontdekken

Eigenlijk is de LeatherTech serie vrij eenvoudig qua verwerking, tijdsdruk en productgebruik. Iets wat ik iedereen wel wil aanbevelen als je al tijden zoekend bent naar een makkelijk, maar ook effectief verwerkbaar product waar geen overdreven aanwezige "leder" geurstoffen inzitten en tot slot een mooi eindresultaat geeft.
[/quote]
Jeroen,

Op aanraden van Carclean heb ik een paar maanden geleden ook deze set gekocht om mijn nieuw lederen interieur te verzorgen.
Zelfde ervaring qua verwerking en ben net als jij ook zeker tevreden maar ik ben echter van mening dat de cream niet geurloos is maar een beetje fris ruikt(idd geen leder geur).
Erg prettige geur (mijn persoonlijke mening) en met een dag of 3 is het uit je auto verdwenen ongeveer.
Mijn ervaring is dat het leer de creme snel opneemt en daarna niet vettig aanvoelt en het leer gaat ook niet glimmen.
 
Duidelijke uitleg ! :cool:

Zitten er nog enkele (kleine) vlekjes op je leder ? ( wit-verf of is er daar kleur weg door bvb iets dat gekrast heeft ? )
 
Toffe review. :cool: Klinkt alsof dit misschien een vervanger gaat worden voor de spullen die ik huis voor mijn leren stoelen gebruik - aangezien die aan het opraken zijn. Zal het met aandacht blijven volgen dus laat maar komen die updates ;) .
 
Toen ik je aanwisten-foto zag wou ik gelijk meer weten over die Mothers lederset.
Leuk dat er al zo snel een review volgt.

Je zegt dat je al vanalles geprobeerd hebt. Zit Gliptone daar ook tussen?
Zoja, wat is jou mening ervan tussen Gliptone & Mothers?

Ikzelf ben uitermate tevreden van Gliptone. Doch moet mn lederen salon nog eens onder handen nemen.
Hierdoor zal ik nieuwe lederproducten moeten bestellen :)
 
In verhouding tot Gliptone vind ik met name de cleaner van hun in tegenstelling tot de Foaming Wash van Mothers, de Gliptone gewoon enorm vette troep,... Beetje uit het flesje knijpen, beetje op een pad of doekje, danwel doe je er teveel op, dan weer te weinig, je blijft kliederen. Verbruikt dus veel. En als het meezit komen je handen er ook nog eens onder (mijn ervaringen, vraag me niet hoe, maar het is gebeurd) Met de foam ervaar ik dat totaal niet.
De Cleaner van Gliptone vind ik ook na aanbrengen een vette gloed houden, en zo voelt het leder ook na aanbrengen. Daarbij moet je een behoorlijke tijd wachten vond ik voor je weer door kan met de conditioner. En de Foam Wash heeft dat juist niet, je brengt het op, masseert het in, buft het uit en je hebt een schone en zeker voelbare matte uitstraling En kunt gelijk door met de Cream.

Evenals de conditioner van Gliptone is ook niet spaarzaam aan te brengen, en ook deze is vind ik vettig, als ook het leder krijgt een minder matte uitstraling dan van de Moisture Cream. Echte verschillen met de conditioner durf ik verder niet meer te vertellen, daar het al een behoorlijke tijd geleden is dat ik Gliptone heb gebruikt. Kijk ik naar het gebruiksgemak, dan is dat voor mij een zeer waardevolle + punt! Zelfs mijn doeken kwamen nog redelijk ongeschonden na gebruik tevoorschijn, zou er bij wijze van nog een lederen interieur mee kunnen pakken zonder dat het te erg verzadigd is, dit had ik met Gliptone niet, pakte ik vaak al een nieuwe doek vanwege het "vettigheid" wat
elke keer in de doek kwam te zitten.

Het is natuurlijk afwachten hoe de Mothers zich weerhoud de komende maanden (zeker de winterperiode door bij mij) Als dat net zo goed is als de Gliptone, heb ik voor mezelf een nieuwe Lederset.
En ja, wat is snel,.... Gisteren was het hier wel heel erg mooi en lekker weer. Ideaal moment om auto eens te doen. Voor je lederen salon zou ik persoonlijk, nu ik dit geprobeerd heb van Mothers, de Gliptone al niet eens meer gebruiken. Zo vind de een een ledergeur prettig, en de ander niet. De meeste die ik geprobeerd heb hadden het bij de ene wel die leder geur, en de ander niet. Maar nu ik de "frisse" mothers geur heb geroken, zeker toenstraks in de auto even snel. Is dit gewoon prettig. Niet als een schoonmaakmiddel welke je ook in je keuken vind, maar ook niet die enorme ledergeur die vaak ook wordt toegevoegd.

@GSM, het leder heeft zijn gebruikerssporen, hier en daar zitten toch voldoende lederbeschadigingen in. Krijg ik er ook niet uit, omdat de kleurlaag weggeschrapt is, de "streep" op de bijrijderstoel kwam omdat ik een platte schroevendraaier in m'n kontzak had zitten, en toch op die stoel ging zitten. Ook paar verfvlekjes op bijrijderstoel, maar deze heb ik er tot nu nog niet uitgekregen, moet ik nog eens iets op verzinnen,.... Maar voor eerst vind ik dat wel prima zo.
 
Thx voor je feedback.
Die minpuntjes mbt de vettigheid en spaarzaamheid herken ik ook. Ook wat je daar zegt van sneller een nieuwe doek nemen.

De ledergeur stoort mij persoonlijk weer niet. Nu heb ik in de huidige leasewagen nauwelijks nog leder aanwezig. Dus ik ga toch de gliptone opgebruiken aan het salon.
In ieder geval ga ik dees topic blijven volgen!
 
Bedankt voor je review :)^ Dit had ik moeten weten toen ik de Gliptone kocht. Deze zomer heb ik de lederen stoelen van onze SLK behandeld met de Gliptone. Misschien iets te royaal gebruikt maar zoals je zegt, lastig dun aan te brengen. En nu nog steeds ruikt de hele auto naar Gliptone :-& En zelfs mijn kleren ruiken er nog naar als ik in de auto gereden heb. Wat mij betreft gaat de Gliptone de deur uit. Niet mijn product :no
 
Mooie review! Wellicht iets te veel product voor enkel een lederen stuur maar wellicht het aanschaffen waard als ik het zo lees.
 
Bedankt voor je duidelijke review. Wat is de reden dat je de paardenhaar borstel niet hebt gebruikt i.c.m. de cleaner? Het carclean personeel vertelde mij dat dit de beste methode was, echter hoor ik graag van meerdere kanten wat prettig werkt.
 
Mooie review! Zag je een verschil in glans tussen gereinigd en gevoed?

Ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk glans.

Ik heb hem besteld, dus zal mijn ervaringen ook in dit topic zetten.
 
Ga deze in het voorjaar ook bestellen, vind de verwerking van gliptone ook niet ideaal, al vind ik die persoonlijk wel lekker ruiken. Zo mat mogelijk is ook mijn streven.
 
TonCoronel;346228 zei:
Bedankt voor je duidelijke review. Wat is de reden dat je de paardenhaar borstel niet hebt gebruikt i.c.m. de cleaner? Het Carclean.com personeel vertelde mij dat dit de beste methode was, echter hoor ik graag van meerdere kanten wat prettig werkt.

In mijn auto is het interieur splinternieuw en ondertussen 2 x behandeld met de set.
Ik heb de borstel ook niet gebruikt om de foam in te masseren maar wel om in combinatie met een stofzuiger de naden uit te zuigen.
Erg makkelijk!
Daarnaast in mijn optiek beter 2x spaarzaam dan 1 keer volsmeren.
Evt tip is om je speakers ff af te plakken.
 
Ik ben vandaag ook met de set aan de slag gegaan!

Ik heb getest met de borstel, MF doek en pad en vond bij mij toch de borstel het beste werken. In de RS6 zit zwart zijden nappa lederen bekleding die denk ik nooit is bijgehouden, gevolg was dat het echt enorm glom, zeker het zitgedeelte en zijwangen. Met een pad en MF doek kreeg ik de glans toch niet helemaal weg, met de borstel wel. Maar kan goed begrijpen dat op nieuw of minder verweerd leer een MF doek of pad prima werkt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de matte look na het gebruik van de foaming wash eigenlijk nog een mooiere look vindt hebben dan na het gebruik van de Moisture Cream. De Cream geeft net dat beetje glans wat ik eigenlijk niet wil; maarja moet toch een conditioner gebruiken....

De verwerking vind ik overigens ook veel prettiger dan leer spullen van meguiars, poor boys of gliptone (allen gebruikt tot ze op waren).

De geur na het verwerken van de cream is prima, lekker fris, maar wat mij betreft had er best een beetje een leer geur aan mogen zitten.
 
Compleet mat voor een conditioner net na aanbrengen is niet te doen. Een paar dagen later is het perfect.
Ik ben juist blij dat de geur vrij neutraal is, niet iedereen houdt van een leerlucht. Nu kan men kiezen tussen leerlucht (Gliptone) en de Mother's.
 
Klopt daar heb je gelijk in, nu na 2 dagen ben ik toch eigenlijk wel best tevreden met het resultaat. Voor mij eerlijk gezegd geen Gliptone meer wat betreft de verwerking van het product, mothers is echt ideaal wat dat betreft. Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat het leer, wat echt erg glom, ook weer zo mat er uit zou kunnen komen te zien.
 
BAM! Anderhalf jaar verder en eigenlijk ook sinds al die tijd,... (Just don't ask) Vandaag maar weer opnieuw een behandeling gegeven.

Werkt nog altijd heel fijn. Makkelijk in gebruik, lekkere neutrale geur en matte uitstraling.

echt wel een blijvertje, maar wederom mist er weer bijna niets uit de cleaner of uit de crème. ;)
 
Geweldige review, als mijn huidige producten op zijn ga ik mijn stoelen en interieur hier zeker mee behandelen.