• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rode Fiat Seicento ("de rode hel")

dutchbase

Detailing rookie
10 jul 2009
20
0
Vandaag heb ik een 11 jaar oude roodkleurige Fiat Seicento gedetailed.

De Fiat heeft het in de loop der jaren flink te verduren gehad, zo is deze door onwetendheid van de toenmalige eigenares (schoonmoeder) eens behandeld geweest met ANDY. Nu is een rode kleur al funest als je de carrosserie al niet bijhoudt, maar na die "wasbeurt" holde de lak achteruit. Er hangen zelfs vellen blanke lak aan de voorbumper, deze moet dan ook echt opnieuw gespoten worden. De eerste gedachte (recentelijk) was: heeft dat nog wel zin als de auto er zo verwaarloosd bij staat? Maar nu de rest van de auto weer opgefrist is, moet het dan toch maar gebeuren...

Sinds 3 jaren is de auto van mijn vriendin. Ook zij geeft (net als de vorige eigenares, zou het in de familie zitten?) niet veel om een auto en de Fiat werd door haar (ook) bijna nooit verzorgd.

Na het detailen van mijn eigen auto, tesamen met ThaBird, heb ik besloten om een DAP aan te schaffen en de rode Seicento zelf te detailen.

Stappen en gebruikte materialen:

* wassen (2 emmermethode en wash mitt) en DoDo Juice shampoo
* Kleien (Meg en Poor Boys Spray 'n Wipe als lubricant)

Met DAP500:
* PB SSR 1 op witte pad (geen noemenswaardig effect)
* PB SSR 2.5 op witte pad (iets beter, maar nog niet je-van-het)
* Menzerna PO85RD 3.02 en witte pad (close, maar nét niet....)
* Menzerna PO85RD 3.02 en oranje pad (ja: ik wilde er vooraf al bijna vergif op innemen)
* Monello Raffini Finale Finishing Polish en zwarte pad
(wow, die gloss factor is beter merkbaar dan bij de SSR1)
* Black Hole en Lake Country Concorso Finishing Pad (ja, daar kwam het kippevel...)
* Poor Boys Natty's Paste Wax Blue op rode applicator (lekker dun spul zeg !)

De auto was in slechte staat, de term "doffe ellende" was dan ook wel een beetje aan de orde.

Ik heb enkele foto's genomen:

Vooraf:
fiat1zkt.webp

Na de wasbeurt met DoDo:
fiat2m.webp

De helft is gepolijst:
fiat3o.webp

In de Black Hole:
fiat4q.webp

Kan mezelf weer zien:
fiat5m.webp

Ha ha, een "lotgenoot" die nog niet behandeld is:
fiat6.webp

In de wax gezet en banden/velgen gereinigd en in Meg bandengloss:
fiat7.webp

Let even goed op die ene foto waar de FIAT naast de "roze" auto staat. Ik ben webdesigner van beroep en werk vaak met kleuren en contrast. Voorafgaand aan het detailing-proces bekeek ik de kleuren van beide auto's in mijn kleurenwaaier, de verschillen tussen de toenmalige auto's waren minimaal. Op die foto zie je in hoeverre de kleuren en de gloss factoren nu sterk van elkaar afwijken.

(ik ben bang dat ik van de eigenares van het roze autootje nog wel eens een detailing-verzoekje zal gaan krijgen, of 2, of of 3....)

Dat zij de leuke auto's om te doen. Nu wel bijhouden natuurlijk (uiteraard door je vriendin zelf :))

Zoals Dennis zegt zijn dit soort zware projecten wel de leukste om te doen. Je heb in ieder geval na gedane arbeid wel een auto waar je aan ziet dat er wat mee gedaan is.

Het behaalde resultaat ziet er dan ook erg goed uit

Vooral die 'lotgenoot' ernaast is wel handig.
Ziet 'de buurt' ook eens overduidelijk waarom je nou zoveel tijd aan een auto aan het besteden bent.

:-d :-d Je hebt de smaak te pakken :-)^

Mooi resultaat hoor, nu is je vriendin wat milder m.b.t tot de aanschaf van je dap 8d

heel mooi resultaat!!! staat van de auto vooraf was 'n beetje hetzelfde als de polo in mijn topic... maar de seicento vind ik toch wel wat mooier geworden dan de polo uiteindelijk...

Wat een superresultaat ! Mijn complimenten.

Nu wil het geval dat mijn vriendin ook een "rode hel" in haar bezit heeft. Een rode seicento uit 98.. :) Het rood is flink verweerd en op de spiegel is wat van de blanke lak af.

Ik ben zelf geen detailer en zal het helaas ook nooit worden omdat ik daar te ongeduldig voor ben..

@StefanEngelen: Je bericht is aangepast, lees even de forumreglementen:

6. Ons forum is niet bedoeld voor zoektochten naar en aanvragen voor poetsbedrijven, schadeherstellers en detailers. Deze berichten worden verwijderd.

@Stefan en @Stimpy68:

Ik heb de originele oproep van Stefan niet kunnen lezen omdat deze al verwijderd was, was het een verzoek/vraag aan mij of in het algemeen? Ik weet nu niet of ik iemand een antwoord/reactie schuldig ben door de modificatie ...

@Stefan:
Ik was ook niet iemand die (voorheen) de tijd en moeite nam om zo veel tijd erin te stoppen, ik kan mezelf gerust als "realist" en "niet-gauw-te-beïnvloeden" noemen, ik sta altijd meteen met een ontkrachtigend antwoord klaar wanneer iemand uit de familie weer eens in een verkooptruc van TelSell of een ander tv-verkoopkanaal getuind is. Toch heb ik de uren geïnvesteerd om dit forum na te pluizen, ervaringen te lezen en voornamelijk ook (onbetaalbare) tips van ervaren detail-hobbyisten aan te nemen.

Echt waar, het loont zich om ZELF je eigen bolide te detailen, ik was net als jij (vermoedelijk) enkele maanden geleden ook op zoek naar de "makkelijkste" oplossing: auto wegbrengen naar een bedrijf en er zelf niet al te veel werk aan te hebben, maar ik kan je garanderen dat ik 200% tevreden ben met mijn beslissing om de auto zelf te detailen. Ik geef direct toe: het kost een paar centen om de spullen aan te schaffen, maar dan kun je ook veel auto's detailen, of dat enkel de Seicento is, of daarnaast nog andere auto's is om het even...

En: je auto wegbrengen naar een "pro", geeft lang niet altijd garanties, ik heb op dit forum verhalen gelezen van mensen die dat hebben gedaan en zodra de fillers waren uitgewerkt, kwamen de swirls terug in beeld, daar heb je dan circa 120 tot 180 euro voor betaald? Nee, dan koop je beter goede spullen bij Carclean en je zult zien dat het ook iets "ontspannends" heeft (God, zeg IK dat?) om lekker bezig te zijn met een auto...

Blanke lak die afbladdert:
Misschien dat iemand mij kan aanvullen/verbeteren, maar volgens mij kun je daar niets aan doen, van de bumpers zijn de "vellen" er bij mij ook niet afgekomen. In jouw geval is het makkelijk: de spiegels zijn makkelijk te verwijderen, daarna schuur je de spiegels kaal, grondlak/primer erop zetten, in rode kleur spuiten (kleurcode vind je in de binnenkant van de kofferbak in de Seicento), daarna 2 of 3 lagen blanke lak erop en ze zijn weer als nieuw, ik heb dat ook gedaan bij de spiegels van de auto van mijn vriendin. De bumper met "vellen" wordt door een spuiter gedaan binnenkort...

Succes !