Vandaag heb ik een 11 jaar oude roodkleurige Fiat Seicento gedetailed.
De Fiat heeft het in de loop der jaren flink te verduren gehad, zo is deze door onwetendheid van de toenmalige eigenares (schoonmoeder) eens behandeld geweest met ANDY. Nu is een rode kleur al funest als je de carrosserie al niet bijhoudt, maar na die "wasbeurt" holde de lak achteruit. Er hangen zelfs vellen blanke lak aan de voorbumper, deze moet dan ook echt opnieuw gespoten worden. De eerste gedachte (recentelijk) was: heeft dat nog wel zin als de auto er zo verwaarloosd bij staat? Maar nu de rest van de auto weer opgefrist is, moet het dan toch maar gebeuren...
Sinds 3 jaren is de auto van mijn vriendin. Ook zij geeft (net als de vorige eigenares, zou het in de familie zitten?) niet veel om een auto en de Fiat werd door haar (ook) bijna nooit verzorgd.
Na het detailen van mijn eigen auto, tesamen met ThaBird, heb ik besloten om een DAP aan te schaffen en de rode Seicento zelf te detailen.
Stappen en gebruikte materialen:
* wassen (2 emmermethode en wash mitt) en DoDo Juice shampoo
* Kleien (Meg en Poor Boys Spray 'n Wipe als lubricant)
Met DAP500:
* PB SSR 1 op witte pad (geen noemenswaardig effect)
* PB SSR 2.5 op witte pad (iets beter, maar nog niet je-van-het)
* Menzerna PO85RD 3.02 en witte pad (close, maar nét niet....)
* Menzerna PO85RD 3.02 en oranje pad (ja: ik wilde er vooraf al bijna vergif op innemen)
* Monello Raffini Finale Finishing Polish en zwarte pad
(wow, die gloss factor is beter merkbaar dan bij de SSR1)
* Black Hole en Lake Country Concorso Finishing Pad (ja, daar kwam het kippevel...)
* Poor Boys Natty's Paste Wax Blue op rode applicator (lekker dun spul zeg !)
De auto was in slechte staat, de term "doffe ellende" was dan ook wel een beetje aan de orde.
Ik heb enkele foto's genomen:
Vooraf:
Na de wasbeurt met DoDo:
De helft is gepolijst:
In de Black Hole:
Kan mezelf weer zien:
Ha ha, een "lotgenoot" die nog niet behandeld is:
In de wax gezet en banden/velgen gereinigd en in Meg bandengloss:
Let even goed op die ene foto waar de FIAT naast de "roze" auto staat. Ik ben webdesigner van beroep en werk vaak met kleuren en contrast. Voorafgaand aan het detailing-proces bekeek ik de kleuren van beide auto's in mijn kleurenwaaier, de verschillen tussen de toenmalige auto's waren minimaal. Op die foto zie je in hoeverre de kleuren en de gloss factoren nu sterk van elkaar afwijken.
(ik ben bang dat ik van de eigenares van het roze autootje nog wel eens een detailing-verzoekje zal gaan krijgen, of 2, of of 3....)
De Fiat heeft het in de loop der jaren flink te verduren gehad, zo is deze door onwetendheid van de toenmalige eigenares (schoonmoeder) eens behandeld geweest met ANDY. Nu is een rode kleur al funest als je de carrosserie al niet bijhoudt, maar na die "wasbeurt" holde de lak achteruit. Er hangen zelfs vellen blanke lak aan de voorbumper, deze moet dan ook echt opnieuw gespoten worden. De eerste gedachte (recentelijk) was: heeft dat nog wel zin als de auto er zo verwaarloosd bij staat? Maar nu de rest van de auto weer opgefrist is, moet het dan toch maar gebeuren...
Sinds 3 jaren is de auto van mijn vriendin. Ook zij geeft (net als de vorige eigenares, zou het in de familie zitten?) niet veel om een auto en de Fiat werd door haar (ook) bijna nooit verzorgd.
Na het detailen van mijn eigen auto, tesamen met ThaBird, heb ik besloten om een DAP aan te schaffen en de rode Seicento zelf te detailen.
Stappen en gebruikte materialen:
* wassen (2 emmermethode en wash mitt) en DoDo Juice shampoo
* Kleien (Meg en Poor Boys Spray 'n Wipe als lubricant)
Met DAP500:
* PB SSR 1 op witte pad (geen noemenswaardig effect)
* PB SSR 2.5 op witte pad (iets beter, maar nog niet je-van-het)
* Menzerna PO85RD 3.02 en witte pad (close, maar nét niet....)
* Menzerna PO85RD 3.02 en oranje pad (ja: ik wilde er vooraf al bijna vergif op innemen)
* Monello Raffini Finale Finishing Polish en zwarte pad
(wow, die gloss factor is beter merkbaar dan bij de SSR1)
* Black Hole en Lake Country Concorso Finishing Pad (ja, daar kwam het kippevel...)
* Poor Boys Natty's Paste Wax Blue op rode applicator (lekker dun spul zeg !)
De auto was in slechte staat, de term "doffe ellende" was dan ook wel een beetje aan de orde.
Ik heb enkele foto's genomen:
Vooraf:
Na de wasbeurt met DoDo:
De helft is gepolijst:
In de Black Hole:
Kan mezelf weer zien:
Ha ha, een "lotgenoot" die nog niet behandeld is:
In de wax gezet en banden/velgen gereinigd en in Meg bandengloss:
Let even goed op die ene foto waar de FIAT naast de "roze" auto staat. Ik ben webdesigner van beroep en werk vaak met kleuren en contrast. Voorafgaand aan het detailing-proces bekeek ik de kleuren van beide auto's in mijn kleurenwaaier, de verschillen tussen de toenmalige auto's waren minimaal. Op die foto zie je in hoeverre de kleuren en de gloss factoren nu sterk van elkaar afwijken.
(ik ben bang dat ik van de eigenares van het roze autootje nog wel eens een detailing-verzoekje zal gaan krijgen, of 2, of of 3....)