• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rode lak bijhouden

Timm

Detailing guru
26 mrt 2011
1.734
173
Duiven
Hallo Medeforummers,

Ik ben in het bezit van een rode golf 2 uit 1985. (marsrood voor de kenners)
De lak verkeerd in een goede staat en is nooit verkrijt geweest.

3 maanden geleden heb ik de auto als volgt aangepakt:

geheel gekleid,
gepolijst - scratch X 2.0 op witte monello handpad
EX-P afgetopt met natty's blue

Resultaat was geweldig, auto leek als nieuw en totaal geen verschil zichtbaar met bijgespoten delen.

Nu na 3 maanden is hij nog steeds mooi rood maar begint de toplaag van de lak toch weer achter uit te gaan en wat doffe plekjes te vertonen.

Is dit tegen te gaan ? Om nou ieder kwartaal de auto opnieuw te moeten polijsten komt de lak ook niet ten goede lijkt mij.

Graag jullie reactie.

Is redelijk simpel: beschermen! UV licht tast de lak weer aan, dus regelmatig waxen is aan te raden, hier zitten UV filters in die het verweren doen verminderen.

Vaker in de EX-P/wax zetten dus. Je zou in plaats van polijsten het ook eerst met een glaze zoals de Black Hole van PB kunnen proberen, dit kan ook al heel goede resultaten geven. Ook lees ik in je stappenplan dat je die daar niet gebruikt hebt. Wat mij betreft is het voeden van de lak met een glaze bij verweerde lakken, zoals rood, een must.

Ik heb met opzet geen glaze gebruikt omdat ik optimale bescherming wou en het de EX-P niet ten goede komt.

De EX-P doet overigens nog wel zn werk, alleen is de UV bescherming matig.

Een verweerde lak heeft m.i. juist voeding nodig, dat de optimale bescheming dat dan eventueel niet ten goede zou komen zou ik voor lief nemen en iedere maand even een laagje wax en/of sealant aanbrengen (wat je eigenlijk altijd moet doen bij dit soort lakken)

Dan heb ik daar weer wat van geleerd.

Kan ik dan de sealant achterwegen laten. En dan 1x in de 4 a 6 weken een laagje natty's aanbrengen ?

Tussentijds bij wasbeurten haal ik de wax altijd op met spray en gloss.

hoi Tim,

Inderdaad is denk ik de oplossing dat je vaker de auto in de wax of sealant zet. Maar over die spray & gloss ik heb die ook gebruikt en je moet dat na aanbrengen wel wat nawrijven. En als je dat moet doen kun je wellicht net zo goed QD+ of Quick Wax van poorboys gebruiken. De QD+ bevat carnauba en geeft du wat meer bescherming. En de Quick Wax is al meer een wax behandeling (verdunde wax) maa wel een die goed is om tussen de serieuze wax beurten door de bestaande laag te boosten.

Groeten GdV en succces.

Ik weet dat je spray en gloss in moeten werken en daarna even luchtig na moet wrijven.
De quick wax heeft denk ik geen toegevoegde waarde als ik regelmatig een nieuw waxlaag aanbreng.