• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rode Unilak wordt na polijsten weer vaal

Ric325i

Detailing guru
20 aug 2013
4.627
193
Vandaag stond er een buurman op de stoep en deze man heeft meerdere BMW olstimers of ik even mee wilde kijken of hij wat fout gedaan had qua polijsten. Recent heeft hij met een polijstset van stipt zijn auto gepolijst en nagelopen met een stipt ceramic spraywax en na de behandeling “glom” de auto maar nu een paar weken verder werd de rode lak alweer een stuk valer.
Wat goed is om te weten =
-lakdikte is prima
-auto is 2017 overgespoten
-ikzelf heb ruim ervaring met detailen alleen unilakken loop ik niet zo vaak tegenaan dus op dat vlak niet.
-ik ben licht sceptisch over de stipt producten maar daar wil ik het niet over hebben.

Ik heb naar de auto gekeken en heb met en Monello gele pad/Rupes blauw polijstmiddel een stukje motorkap gepolijst en na het polijsten was dat deel een stuk gladder en mooier rood dan de rest van de motorkap.

Ik heb zelf geen glaze in huis maar heb een ander deel van de motorkap in een Surf city barrier reef wax gezet (makkelijk spul ) en ook hier leefde de lak iets van op maar wel minder dan het deel wat gepolijst was. Ik wilde eens zien wat een vette wax voor effect had.

De buurman is zelf wat deuren gaan polijsten met mijn polijstmiddel en wat oude pads .
Nu komt het toen ik einde middag nog eens ging kijken bij de auto zag ik dat het gepolijste deel van de auto nog wel mooier was dan de rest van de motorkap maar toch leek hij nu al minder mooi/iets valer te zijn.

Nu lees ik vaak mee en @RedCat gebruikt nogal eens een glaze product bij oudere auto’s dus er komt van de week een flesje glaze mijn kant op om dat eens te proberen.
Her kent iemand zo’n situatie ?
Ik heb even geen foto’s gemaakt maar heeft iemand nog aanvullende adviezen?
 
Zonder blanke lak heb je een groter effect van de porie van de gekleurde lak.
Die porie kan vanalles opnemen, polijstmiddel en vettigheid, maar ook vocht
Tijdens het polijsten zie je dus minder goed het resultaat, tenzij je gaat ontvetten.
Maar ook ontvetten heeft pas echt effect nadat de lak uitgedampt is ...
Soms blijft iets als Prep samen met wat polijstmiddel een beetje verhullen.

Het is van belang om te weten welke lak gebruikt is in 2017
Oudere 2K lakken kunnen van cleaners een beetje week worden.
Dan zie je de lak gladder worden, maar een dag later zie en heb je weer krasjes.

Als je lakdikte voldoende hebt, dan net even iets verder doorgaan dan je denkt te moeten gaan
En de tijd nemen, spreid het over meerdere dagen en inspecteer met verschillende soorten licht.

Succes.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Cordoba
@RedCat dank voor je reactie ,dus iets steviger polijsten.
Onvet jij eerst voordat je bv ddj lime prime gebruikt (denk zelf dat dat niet direct nodig is maar goed).

Als je zo’n auto grondig aanpakt dan blijft ie ook wel een aardige tijd netjes of valt dat tegen?
(Heeft waarschijnlijk met de gebruikte kwaliteit lak te maken?)

“Oudere 2K lakken kunnen van cleaners een beetje week worden.” dit fenomeen is verder niet erg of is dat oppassen geblazen?
 
Net als RedCat denk ik ook direct dat de poreuze lak je tijdelijk fopt na het polijsten, maar weet niet zeker of dat de enige oorzaak is. Waar ik ook een beetje aan denk: de auto is opnieuw gespoten in 2017, maar in hoeverre is de oude lak gestript/geschuurd, en hoe oud was de oorspronkelijke lak? Ik las pas op het forum over een bepaalde periode dat Opel problemen had met de grondlak, waardoor decennia later de kleurlak/blanke lak craquelé effect gingen vertonen. Geen idee of het daadwerkelijk zo is, maar mogelijk dat de onderlaag van de laklagen van 2017 dit probleem veroorzaken.

Het feit dat het stuk dat je gepolijst had er beter uit ziet dan de rest, zou er op kunnen wijzen dat polijstmiddel uit een blauwe verpakking meer olie dan polijstkorrel bevat.
 
Het probleem wat Opel met de grondlak had zat vooral in de begin periode waarin ze watergedragen lak begonnen te spuiten.
Dat is al even verder terug dan 2017, denk nog voor 1997 zelfs.
 
Op mijn rode starlet gebruikte ik na Monello altijd black hole. Als ik dat niet deed werd ie een stuk sneller dof/vaal, zelfs als ik er bijv colli 845 op had gebruikt. Maar dat was er één uit 1992.....
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Als je eindigt met een niet te vet product, kan je de Lime Prime ook machinaal aanbrengen en daarmee (combi met de pad) finishen.
Dan hoef je tussendoor niet te ontvetten.

Weekmakers of het effect daarvan bij cleaners zijn een pita bij het finishen, dus daar moet je ervaring mee opbouwen ....

Met alleen een glaze bied je geen bescherming, ik zou er een mooie wax overheen doen.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en bros
Het probleem wat Opel met de grondlak had zat vooral in de begin periode waarin ze watergedragen lak begonnen te spuiten.
Dat is al even verder terug dan 2017, denk nog voor 1997 zelfs.
De auto waar Ric het over heeft is in 2017 overgespoten, dus de auto en de originele lak zullen (aanzienlijk) ouder zijn, maar op basis van de info kan ik niet bepalen of dat watergedragen lak is of niet. (In mijn herinnering zijn veel West-Europese autofabrikanten de eerste helft van de 90-er jaren overgestapt op watergedragen lak). Het hoeft overigens geen identiek probleem te zijn, maar het Opel-verhaal zette mij wel aan het denken.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Wauw, is er in 2017 dan gekozen voor een full respray maar dan opnieuw een unilak zonder clear?

Ik heb wel wat unilakken zonder clear mogen doen en vaak werden deze lakken écht een spiegel. Maar de meest recente was een rode 944 S2 (> Koning Krijt <) en deze bleef mij ook flink uitdagen.
Hierbij heb ik ook na wat testen en proberen de lak inderdaad wat 'week' gemaakt met Lime Prime (oude) en zelfs Natural Look. Hierdoor kon ik makkelijker meer lak verwijderen, wat nodig was om zoveel mogelijk verkrijtte lak te kunnen verwijderen en de gezondere lak naar boven te halen.

De lak bleef echter maar zweten en rare fratsen vertonen. De oplossing zou waarschijnlijk zijn dat er nóg meer lak verwijderd moest worden, maar zover is het nooit gekomen. (De auto was op korte termijn weer nét zo roze als voorheen, ondanks overmatig voeden van de lak middels glaze en/of olierijke wax.
 
  • Leuk
Reactions: bros en AndyVR
@Cordoba het betreft een oldtimer bmw waarvan ik de geschiedenis totaal niet ken .
Ik heb Rupes blauw polijstmiddel gebruikt (compound).
@RedCat uiteraard zal ik hem adviseren om na een glaze ff de auto te waxen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Quantoxx ik weet ook niet waarom die keuze is gemaakt ,dus die Porsche werd ook weer binnen no time roze…
Nou dat belooft niet veel goed voor de buurtgenoot . In de zin je kan wel op die lak blijven harken maar als het effect maar zeer tijdelijk is…tja waar doe je het dan voor.
 
  • Leuk
Reactions: bros
Zonder blanke lak heb je een groter effect van de porie van de gekleurde lak.
Die porie kan vanalles opnemen, polijstmiddel en vettigheid, maar ook vocht
Tijdens het polijsten zie je dus minder goed het resultaat, tenzij je gaat ontvetten.
Maar ook ontvetten heeft pas echt effect nadat de lak uitgedampt is ...
Soms blijft iets als Prep samen met wat polijstmiddel een beetje verhullen.

Het is van belang om te weten welke lak gebruikt is in 2017
Oudere 2K lakken kunnen van cleaners een beetje week worden.
Dan zie je de lak gladder worden, maar een dag later zie en heb je weer krasjes.

Als je lakdikte voldoende hebt, dan net even iets verder doorgaan dan je denkt te moeten gaan
En de tijd nemen, spreid het over meerdere dagen en inspecteer met verschillende soorten licht.

Succes.
IMG_5543.jpeg
IMG_5542.jpeg

Deze lak is gebruikt in 2017