• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roest verwijderen (dakrand) en bijwerken

Gunlock

Detailing chief
28 mrt 2019
104
85
Goedemiddag allemaal,

Bij aankoop is het me al opgevallen dat er op het dak 2 roestplekjes zijn.

Ik ben bij 2 schadehersteller geweest en beide gaven ze een kostenpost van 400 euro ex BTW. Dit ivm de voorruit die er uit moet.

Nu is het wel zo dat ik mijn auto halverwege volgend jaar weg wil doen.
Dus de kostenpost van 400 ex btw wil ik vermijden.

Ik heb zelf al een lakstift in kleur, maar ik zou toch graag willen weten hoe ik dit aan moet pakken. Zeker het plekje bij de voorruit is een lastig en vervelend plekje.
 

Bijlagen

  • A9452E5C-A2F2-4383-B21E-DD0A29FDF72F.png
    A9452E5C-A2F2-4383-B21E-DD0A29FDF72F.png
    593,5 KB · Weergaven: 256
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt
Maar aan de foto te zien kan het prima meevallen
Tegen de ruit kan je prima een fosfateermiddel gebruiken en wegspoelen
Dan gebruik je tegen de ruit zwarte en verderop de blauwe lak
Zal niet optimaal zijn, maar daar kies je dan voor …
 
Phoe ik denk dat ik dat ga verpesten. Op het dak zelf moet wel lukken (afplakken rondom en lichtjes opschuren > bijstoppen met een lakstift)

Dit wil ik ook bij de voorruit doen, maar ik heb een ruimte van 0.5cm. Bestaat er ook zoiets als een kwastje met een stukje schuurpapier op? Denk dat ik daar wel ver mee kan komen.
 
Moet de voorruit er perse uit? Dan moet je nog de vraag stellen als deze ruit te herbruiken valt. Vaak is het zo dat bij het uitsnijden, dan afdichtingrubbers geraakt/beschadigd worden. Voor mij persoonlijk zou ik de ruit er lekker in laten zitten en de ruit heel goed afplakken zodat deze zeker niet geraakt wordt.

Dit kan door bv. ductape en/of deze tape https://www.nonpaints.com/be/stegoband-iii-lifting-tape-geperforeerd -> Deze tape dient om bv. rubbers van de lak weg te trekken zodat je lak niet tegen de rubbers raakt als je gaat spuiten/bijtippen, wat anders zou resulteren tot het loskomen van de lak.
Schuur het plekje met een korrel P320-400, dan kan je een epoxy primer gebruiken welke roestwerend werkt of een roestwerend alternatief welke je kan spuiten of tippen op het plekje https://www.nonpaints.com/be/1k-epoxy-primer-in-spuitbus-spraymax?sqr=epoxy
Dan schuur je de rand wat verder d.m.v korrel P800-1000 ongeveer, nadat de primer helemaal droog is uiteraard! Vervolgens plak je wat tape op 5mm ongeveer van de rand af, dit tot net voorbij waar je geschuurd hebt. De 3-5mm marge behoud je omdat je op deze ruimte van 3-5mm een smalle tape gebruikt welke je na het spuiten wegneemt https://www.nonpaints.com/be/colad-fine-line-tape-3mm?sqr=tape -> dit doe je om te voorkomen dat je een duidelijk zichtbare rand gaat krijgen, door de plakband weg te nemen, vloeit de blanke lak een beetje weg van de rand en zal er minder zichtbaar een randje vormen.
Het spuiten kan je doen d.m.v een spuitbus gemaakt a.d.h.v jouw kleurcode, daarnaast heb je dan nog een spuitbusje vernis/blank lak nodig, voor het mooiste resultaat kan je nog een extra spuitbusje nemen wat wij ''spotblender'' noemen. https://www.nonpaints.com/be/motip-spotblender-uitspuitverdunner-in-spuitbus?sqr=spotblender -> dit dient om de spuitnevel van je blanke lak, subtiel te doen overgaan naar jouw bestaande blankelaklaag, waardoor dit minder/ niet zichtbaar zal zijn.

Verder zie ik dat je nog 1 roestplekje hebt hoger op het dak, dus niet op de rand, dit is niet te doen om zomaar even snel thuis aan te pakken. Ga je dit met een stiftje bijverven en met een spuitbusje doen? Je zal dit altijd zien waardoor het resultaat erger gaat zijn dan die 2 plekjes die je nu ziet. Just my 2 cents.
 
  • Leuk
Reactions: Gunlock en Cordoba
Ik zit met hetzelfde probleem...maar ik dacht aan de BRUNOX® Epoxy 25 ml roeststop. Omdat dit met een kwastje is. Ik heb ook een glasvezelpen om het plekje te behandelen. Bij mij is het op de plek waar de achteruitrijcamera op het kofferdeksel bevestigd is. Zeer moeilijk te zien en parelmoerwitte lak...dus bijna onmogelijk om te dekken met lakstiftje. Ik wou het niet geloven toen het grote schadeherstelbedrijf me vertelde dat een lakstiftje in parelmoerwit geen oplossing is om deze lak te dekken. En idd...het blijkt zo goed als onmogelijk te dekken. Een geluk dat het op een weinig zichtbare plek is.

Ze hebben hier buiten Brunox ook Tanik....blijkt ook zeer goed te zijn

Sorry voor de topic hijack.