• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

roest vorming

Istnogferarie

Detailing guru
9 jan 2016
5.551
223
42
Gouda
Beste jongens en meisjes,

Een prachtige Golf uit 83 heeft last van lichte roestvorming in de watergoot van de A stijl.
Heeft iemand hier een oplossing voor?
IMG_20160616_174015.webp
IMG_20160616_173959.webp

In de tijd dat ik zelf zo'n Golfje reed, had ik een miniatuurboormachinetje, en een serie slijpsteentjes erbij. Roest/steenslag behandelde ik af en toe door de roest weg te slijpen, dan 2 lagen Noverox erop, en dan de laklaag erover. Mijn ervaring is dat dit echt voor jaren de roest tegen houdt. Mijn eerste auto van een '79-er Golfje, die ik met ruim 200.000 km op de teller en op 6-jarige leeftijd heb ingeruild. Ik heb 'm daarna nog vele jaren af en toe (1-2 keer per jaar) gespot, tot ie een jaar of 15 was.

Tegenwoordig heb je in plaats van zo'n boormachientje op batterijen, de Dremel. Daarmee kun je prima de roest verwijderen in zo'n dakgoot.

Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn auto : ijssel ZF primer er op gedaan.
Toen eroverheen met een lakstift na 2 jaar is er nog steeds geen roest terug gekomen

Mijn ervaring is dat bij vooraf de roest goed weghalen, en daarna 2 lagen Noverox en met lakstift beschermende lak eroverheen, dat de roest makkelijk een jaar of 4 wegblijft. (Net als de iets jongere Golf waar het hier om gaat geen verzinkt plaatstaal, dus de bescherming moet echt van de aangebrachte lagen komen). Als je het niet grondig aanpakt, zie je vaak na 1-2 jaar weer lichte roest terugkomen.

Mijn ervaring is dat bij vooraf de roest goed weghalen, en daarna 2 lagen Noverox en met lakstift beschermende lak eroverheen, dat de roest makkelijk een jaar of 4 wegblijft. (Net als de iets jongere Golf waar het hier om gaat geen verzinkt plaatstaal, dus de bescherming moet echt van de aangebrachte lagen komen). Als je het niet grondig aanpakt, zie je vaak na 1-2 jaar weer lichte roest terugkomen.

Ik haak even in op dit topic, heb wat onderhuidse roest plekjes op het dak van mijn Seat, @Cordoba , hoe 'mooi' wordt dit? Zie je dit heel erg tov hoe het er nu uitziet?

Ik ben me er erg van bewust dat mijn Seat een vrij lage restwaarde heeft die niet zo heel erg veel gaat schelen door een roestplekje meer of minder en het dus puur een esthetische beslissing wordt. Tevens ben ik niet van plan om veel langer dan een jaar of twee met deze auto door te rijden. Beetje de vraag de moeite waard of niet?

20160622_135148.webp

Tsja, dat zijn lelijke plekken. Is dat zwarte iets van een rubberen strip die eruit kan ? ik zou er maar eens onder kijken.

Je zou kunnen kijken of ze er met spotrepair iets mee kunnen, dan werken ze kleine plekken bij voor een relatief laag bedrag. Meestal zijn ze echter niet zo gek op roest omdat ze niet makkelijk garantie kunnen geven.

Alles wat je zelf gaat doen met de Dremel, Noverox, lakstiften etc. ga je echt goed zien. De roest is dan weliswaar weg maar je zal de plek altijd blijven zien.

Overigens heb ik wel goede ervaring met Hammerite over kaal staal heen. Dat gaat nog best goed en is in verschillende kleuren verkrijgbaar.

Dat ziet eruit als een roestnest van binnenuit, dat is een hel om aan te pakken.
Net als je denkt dat je alles verwijderd hebt, kom je weer bij een nieuw plekje uit...

Dit zul je echt van binnenuit moeten aanpakken door ALLE roest te verwijderen, met alle andere methodes is het waarschijnlijk alleen maar uitstel van executie.

Je zal het goed blijven zien, maar je zult het roestproces wel behoorlijk kunnen vertragen. Daarbij moet je denken dat het er over 1-2 jaar vergelijkbaar uitziet met nu. Nu heb je allemaal hele kleine blaasjes, waarbij je met wassen op moet passen dat er niet ineens een stuk lak afvalt. Na behandeling hoef je niet bang te zijn dat je na een wasbeurt ineens op de kale roest kijkt. De oorzaak lijkt onder de zwarte strip te zitten, dus als je die tijdelijk kunt verwijderen voor de behandeling zal dat de vertraging van het roestproces flink verbeteren.

Trouwens de eerste keer dat ik het op het dak zie bij een Cordoba, normaal gesproken zie je het vooral bij het achterscherm net boven de achterwielen.

Het is inderdaad een hardrubberen strip tussen het dak en de stijlen en was er al bang voor dat hier weinig makkelijks aan te doen was. Nog beetje in dubio wat te doen, heb eigenlijk bijzonder weinig zin in dit soort klusjes;)

Maar misschien een goede tip om die rubberstrip eruit te halen en het eronder eens goed schoon te maken en te waxen, voorkomt misschien wel dat er meer van dit soort plekjes ontstaan!

Bedankt voor de tips allemaal!

Ja klopt.. Ah hier heb ik echt heel weinig zin in..

Aan de andere kant is dit de uitgelezen kans om de baas in huis te overtuigen dat er een dremel moet komen! Met de slijptol lijkt me wat te bruut, maar daarna gewoon wat autoplamuur en een busje verf op kleur en gaan lijkt me?

heb ooit onderdelen van m'n honda camino laten weken in HG roestoplosser. de roest was oppervlakkig maar wel volledig weg gekregen en de bouten en moeren zijn nu nog (2j later) roestvrij zonder na te behandelen. (heeft wel nooit meer regen gezien sinds dien). de plaatdelen zijn overspoten geweest en zijn nu ook nog roestvrij.

ik heb wel 0 ervaring of het de rest van de lak zou beschadigen. en of het effectief de roest uit het metaal krijgt.
heb al meerdere keren gehoord dat roest een ziekte is. je kunt het wel tegenhouden maar komt sowieso terug... waneer is de grote vraag,..