• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roest?

Rutger11

Detailing addict
30 mrt 2021
107
70
Even een vraagje. Op onze auto zit een klein krasje. In principe zou ik dat willen bijwerken met een lakstift en dan schuren en polijsten. Nu lijkt het alleen alsof er roest onder zit. Zie ik dat goed of zou het iets anders kunnen zijn?

In het geval het roest is, hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
1000013850.webp

Niemand een idee om dit zelf aan te pakken? Of is het alleen op te lossen met schuren tot op het metaal en dan laten spuiten?
Het is zeker wel op te lossen door het in te kleuren, te schuren, op te vullen, te schuren, op te vullen, te schuren en daarna terug polijsten.

Je zou eens kunnen kijken op de social media pagina van bijvoorbeeld Detailing Girl, die post regelmatig filmpjes van hoe zij dat doet.

Er zit echter een flinke hoeveelheid werk (en tijd) in om het netjes in te vullen en te schuren. Daarbij lijkt het ook nog bij een “knik” in het scherm te zitten waar de verf over het algemeen al niet heel dik is.
Dit is zeker niet iets wat je zomaar even vanuit de losse pols doet want zo dik is een laklaag niet.

Daarbij heb je ook de benodigde materialen en middelen nodig.
Zelf detail ik een jaar of 25, maar ik waag me er niet aan.

• Leuk
Reacties: Rutger11
Na Korrosol zou je gewoon lak aan kunnen brengen. Wat mij betreft liefst uit een lakstift met een naald.
Top, lakstiften met een naald heb ik destijds aangeschaft, dus dat gaat zeker lukken. Thanks! Was alleen bang voor de roest die eronder zit. Alhoewel ik geen flauw idee heb hoeveel roest. Het is echt maar een mini krasje, de foto is van heel dichtbij genomen. Vanaf 1 meter zie je het niet eens. Ga ermee aan de slag.

• Leuk
Reacties: RedCat
@Juffer1 Bedankt voor de tip. De benodigde spullen heb ik allemaal liggen. Ik ga het toch proberen met heel veel beleid. Ik heb de tijd ervoor en ik zal er toch iets mee aan moeten.

Ik zou na het schuren wanneer voor je lak gaat tippen, eerst een heel dun laagje epoxy primer tippen.
Risico is dat de laklaag uiteindelijk te hoog ligt waardoor hert resultaat niet naar behoren is. Met wat aandacht en fingerspitzengefühl kan je wel zorgen dat het 1. beschermd is tegen verdere oxidatie en 2. dat het resultaat goed/beter is dan nu.

• Leuk
Ik snap niet dat het een goed resultaat gaat geven als je twee lagen toevoegt
De kras is in de diepte zo smal dat je die niet anders dan teveel kan vullen met epoxy
Dan komt de lak daarboven en dan is het risico van doorschuren evident.
Soms moet je genoegen nemen met minder.

• Leuk
Dat is de afweging die de topic starter zelf zal moeten maken.
Je kan ook argumenteren dat louter bijtippen met lak de situatie niet zal oplossen en het oxidatieproces enkel zal verderzetten, ook in dit geval is het zonde van de tijd/geld/energie die je erin steekt.

Het is maar net wat je wilt, korte of langere termijn, zo onzichtbaar mogelijk of zo voorkomend mogelijk behandeld...

Thanks voor alle input, waardeer het enorm! Ik ben bang dat de manier die @AndyVR adviseert mijn detailkunsten te boven gaat. Ik ben toch een beetje huiverig om teveel te schuren op die plek.
Mijn idee na jullie adviezen te hebben gekregen is om het te vullen, schuurpapier dubbel vouwen en dan met de vouw echt enkel de kras voorzichtig te schuren. De auto moet toch nog gepolijst worden dus dat doe ik in zijn gehaal nadien.
Vervolgens ga ik heel erg hard duimen dat de roest wegblijft. Mocht het toch terugkomen kan ik altijd nog een spot repair overwegen?

• Leuk
Reacties: AndyVR
Dat schuren met een gevouwen papier zou ik maar niet doen
Je gaat er in no-time mee door de lak. Het werkt als een mes.

Neem een kurk en een klein stukje automotive schuurpapier.
Dat kost net iets meer dan een euro per vel.

Als je dat vlak houdt schuur je alleen wat hoger ligt.
En dat is precies de bedoeling.

Netjes in de bescherming houden is wel een must