• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ruitendoeken: Vetro Bianco vs Vetro Superiore

AVV92

Detailing rookie
13 mei 2024
1
2
Beste forumleden.

Allereerst even voorstellen; ik ben Andre 32 jaar uit het midden van Nederland. Sinds ik de filmpjes van Carclean een jaar geleden heb ontdekt ben ik een cleanrider geworden. Mijn Cupra Leon ST is de gelukkige hierin.

Ik ben erg te spreken over de producten van Monello. Bij de laatste black friday bestelling de Vetro Bianco mogen ontvangen. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tov de Vetro Superiore? Wanneer gebruik je welke of zit er weinig verschil?

Alvast bedankt!

Ik vermoed dat de Superiore de opvolger is van de Bianco, beide zijn goede glasdoeken met hetzelfde doel. Zoals ik het zie, heeft de Superiore een iets slechter water opnemend vermogen, maar dit vind ik voor een glasdoek dan ook niet zo belangrijk, daarvoor heb je een droogdoek. In theorie moet de Superiore beter kunnen schoonmaken, maar als echte cleanrider zal de voorruit vast niet lang vies blijven :p

De Superiore is de betere van de twee. De Superiore is een 100% polyester doek, steviger waardoor je betere druk kunt zetten en er is nog een belangrijk verschil.
Hiervoor heb ik de twee doeken qua structuur bij elkaar gezet:
1733147537292.webp

De Vetro Bianco (bovenste) heeft net zoals diverse andere ruitendoeken de traditionele wafelstructuur waarbij het centrum verdiept ligt en de randjes omhoog. Deze doeken kan je ook als droogdoek gebruiken.
De Vetro Bianco Superiore heeft de structuur precies andersom. De De vakjes liggen juist hoger en je maakt dus veel meer contact en de kans dat je iets vergeet af te nemen is nog kleiner dan de normale Vetro Bianco. De Superiore laat ook 100% geen pluisjes achter wat met een wafeldoek in sommige gevallen nog wel eens kan gebeuren.

Al met al dus de betere doek, vandaar de Superiore :)

Ik heb nog een boel nieuwe glasdoeken liggen die ik nog moet proberen. Waaronder de nieuwe Superiore

- Auto Finesse Glass Waffle Cloth
- The Rag Company premium glass microfiber
- Gyeon Glass whipe
- Bijgeleverde blauwe doek van Bilt-Hamber
- CarPro Glass Mitt en nog een paar die ik vergeten ben.

Ik gebruik steeds hetzelfde. Bij zeer vuile ruiten een emmer warm water met wat professionele ruitenreiniger in en een microvezel anti-vet doek, je wrijft het vet en vuil zo niet open en je kan de doek steeds uitspoelen in de oplossing en verder werken. Nadien met glansdoek er over.

Bij gewoon vuile ruiten een random 30x20 wafeldoek(waarvan ik er eens 50 gekocht had) met Bilt Hamber Trace-Less, Invisible Glass of ONR/Absolute...of Autoglym Glass Polish.

Ik zou al die doeken eens moeten proberen, maar tot zo lang die andere hun werk goed doen, blijf ik altijd naar dezelfde doeken grijpen. Maar de oude Vetro Bianco van Monello deed het werk al goed, als de nieuwe nog veel beter is, moet ik hem dringend eens testen want ik heb hoge verwachtingen van die doek.

De verkleuring komt vaak van andere doeken die mee gewassen worden. Wit is natuurlijk heel gevoelig daarvoor. Ook strepen van rubbers e.d. kan je daardoor sneller zien. Maar wit is echt de meest logische kleur voor een ruitendoek, je wilt zien waar je doek vies is en waar niet zodat je niet ongemerkt vervuiling van de ene plek verplaatst naar de andere.

Vind ik ook. Ik snap niet waarom glasdoeken in alle kleuren zijn. De kwaliteit van de Monello doeken zijn dik in orde, hebben jullie zeer goed gedaan.

Voor het interieur gebruik ik altijd de Monello Per Tutti doeken, zitten in een handige afsluitbare zak per 6.
De peluche verdes en de Duo lati voor het polijsten en mooi op te blinken en de picollo nero voor de vuile werkjes.

De enige Monello doek die me niet kon overtuigen is de Senza Aqua drying towel, maar dat is persoonlijke voorkeur. Ik gebruik het liefste twisted fiber droogdoeken. De Doppino Solo is dan weer een fantastische droogdoek die minstens evengoed is als de Gyeon Silk Dryer XL...ik gebruik liever enkele droogdoeken, geen aan elkaar gestikte...die worden te zwaar.

Dus hier een liefhebber van Monello doeken.

De Superiore is de betere van de twee. De Superiore is een 100% polyester doek, steviger waardoor je betere druk kunt zetten en er is nog een belangrijk verschil.
Hiervoor heb ik de twee doeken qua structuur bij elkaar gezet:
Bekijk bijlage 174711
De Vetro Bianco (bovenste) heeft net zoals diverse andere ruitendoeken de traditionele wafelstructuur waarbij het centrum verdiept ligt en de randjes omhoog. Deze doeken kan je ook als droogdoek gebruiken.
De Vetro Bianco Superiore heeft de structuur precies andersom. De De vakjes liggen juist hoger en je maakt dus veel meer contact en de kans dat je iets vergeet af te nemen is nog kleiner dan de normale Vetro Bianco. De Superiore laat ook 100% geen pluisjes achter wat met een wafeldoek in sommige gevallen nog wel eens kan gebeuren.

Al met al dus de betere doek, vandaar de Superiore :)
Hoe verhoudt de dikte van beide doeken zich? Nadeel van de gewone Vetro Bianco vind ik dat deze nogal dik en daardoor wat stug/onbuigzaam zijn, waardoor ik mijn Vetro Bianco's eigenlijk maar weinig gebruik, en andere wafeldoeken pak.

@Morpheus02007 Ik heb wafeldoeken in meerdere kleuren, en gebruik dat soms om onderscheid te maken, bijvoorbeeld als ik mijn ramen schoonmaak en daarna Rain-X aanbreng, dan heb ik voor elke stap een andere kleur, en raakt het niet door elkaar.

• Leuk
Reacties: Morpheus02007
Hebben ze dezelfde structuur ongeveer als de baldwipes? De baldwipes vond ik daar juist goed voor, maar als die van Profipolish nagenoeg hetzelfde zijn is dat wel iets om naar te kijken.
Johan heeft die Profipolish ook aan mij aangeraden en ze zijn zelfs nog iets zachter dan de baldwipes. Ik heb bij baldwipes altijd het idee dat ze wat plakken aan de huid en dat doen de profipolish minder. Tegenwoordig gebruik ik echter nog andere doekjes die per 75 op een rol geleverd worden niet bij CC

• Leuk
Tot zover ik kan inzomen hebben die op de rol precies ook dezelfde structuur, maar ik neem aan dat die onmogelijk van dezelfde kwaliteit kunnen zijn als de Baldwipes en die van Profipolish. 75 stuks voor 32€....Dat is wel heel goedkoop. Zijn deze niet meer voor andere dingen dan voor gebruik op gevoelige lak bij het polijsten?

Ale vooruit...Ik denk dat het de Profipolish doeken zullen worden in de toekomst. Daarom dat een forum belangrijk is...je leert steeds nieuwe dingen kennen.

• Leuk
Reacties: Altos
Ik gebruik ze wel op de lak en ook voor het afnemen van coating, het is wel zo dat ik 2-3 doekjes nodig ben ipv 1 baldwipe. De doeken zijn een stuk dunner en nemen daarom ook minder product op. En voor onderweg ideaal voor bv vogelpoep. Afvegen en weggooien. Daar neem ik de moeite niet voor ze te wassen

• Leuk