• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rupes HLR 15 en 21 Ibrid (accu)

marcovanderniet

Detailing guru
10 okt 2018
493
153
49
Den Hoorn zh
IMG_1333.jpeg

Van de Facebook site van Rupes. Eindelijk hebben ze ook een accu variant van de LHR. Ziet er bekend uit en heel fraai.
“Welcome to the future of surface correction care. Introducing the all-new RUPES BigFoot iBrid polisher! Available in both a 15” (HLR15) and 21” (HLR21) orbit, the BigFoot iBrid has been engineered to perfection. We’ve cut the cord! Featuring iBrid technology, you can now choose to power the tool with either a corded power supply or with a powerful 18V battery. And with an all-new brushless motor, PolyFiber gear set, ultra-thin PrecisionPro backing plate, eccentric set, and LED status indicator, you can experience unparalleled performance, ergonomic design, and adaptability like never before. Say hello to the future of RUPES”.

 
Is er al meer informatie over de beschikbaarheid van deze machines bij Carclean? Komt er wellicht een pre-order of een leuke early bird actie?
 
Is er al meer informatie over de beschikbaarheid van deze machines bij Carclean? Komt er wellicht een pre-order of een leuke early bird actie?
Klinkt heel interessant maar het is lastig. Dit komt omdat niemand de adviesverkoopprijzen vraagt van Rupes zoals je op bovenstaand plaatje al ziet van een collega die de adviesverkoopprijs direct het raam uit gooit nog voordat de machine op de markt is. Wij gaan ook met die prijs mee en er blijft dan weinig meer over om nog iets extra's te bieden.
Bovendien kan dat betekenen dat als wij een leuke pre-order actie verzinnen dat een collega dat ziet en bedenkt, ik ga daar onder zitten en dan voelen de pre-orders zich benadeeld omdat ze de machine ergens anders goedkoper had kunnen kopen. Zoveel verkooppunten is leuk voor Rupes maar er wordt teveel gestunt en daardoor kunnen dit soort leuke acties niet meer worden opgezet. Hetzelfde geldt voor Flex bijvoorbeeld.

Naar verwachting kunnen we de eerste leveringen begin 2024 verwachten en specifieker kan ik helaas niet wezen.
Zodra ze beschikbaar zijn zullen wij ze bestellen maar ook wij vinden de machines echt heel stevig aan de prijs en vragen ons af of een consument zoiets wel gaat kopen. Als iemand écht serieus interesse heeft in deze machine laat het ons weten, wellicht kunnen we een mooi aanbod doen op extra producten die mee worden besteld. Laat het dan wel weten welke producten je mee wilt bestellen dan kunnen we kijken of we daar iets moois mee kunnen.
 
En dat niet alleen, als je er echt weinig mee werkt vinden je accu's dat niet leuk. Ik zou een accumachine voor die prijs niet snel aanraden als je er niet vaak mee werkt.
 
Exact mijn gedachte bovendien heb ik een heel arsenaal met machines die in principe gewoon voldoen enige nadeel is dat 4 van de 5 een snoertje hebben…
Zijn wel echt mooie machines dat moet gezegd worden.
 
Ik ben wel in de markt, omdat ik nog geen machine heb met die uitslag. Als ik het goed begrijp is de nieuwe lichter en ook iets krachtiger dan de LHR15 mk3. Zo bezien een opvolger van de mk3 en niet alleen een draadloze variant. Ik vind het dus niet zo raar dat-ie een paar 100€ duurder is.
 
En dat niet alleen, als je er echt weinig mee werkt vinden je accu's dat niet leuk. Ik zou een accumachine voor die prijs niet snel aanraden als je er niet vaak mee werkt.

De huidige Li-ion accu´s kan je het beste regelmatig op de lader doen, juist als ze niet gebruikt zijn. Onderspanning van niet-gebruiken gaan ze kapot van. Eerst helemaal leeg maken en weer opladen is bij Li-ion ook niet nodig (maar wel bij Nicad en Nimh accu´s). Ik heb een klant die elke dag standaard zijn accu op de lader zet van een accuboor machine. Accu is uit 2009, staat op ruim 4000x opgeladen en is nog steeds prima.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat en Dibbuz
Versta jij onder die 4000x laden ook alle keren dat hij dagelijks even op de lader wordt gelegd? Dat zijn namelijk geen laadcyclussen. Een laadcyclus is echt van 20% tot minimaal 80% laden. Een gemiddelde Li-ion accu is met 500 cycli echt op.
Dat aftoppen dat jouw klant dagelijks doet heeft weinig met laden te maken. Stel de accu heeft 1% van zijn lading verloren in een dag, dan zal een beetje fatsoenlijke lader niet eens op vol vermogen gaan laden. Die zal met een lage laadstroom de accu aftoppen en de cellen balanceren. Hier lijdt een accu nauwelijks van. Laden vanaf 20% met hogere stroomsterktes is vele malen belastender. Veel meer zelfs dan met nog veel hogere stroomsterktes ontladen (tijdens het werken met de machine bijvoorbeeld). En zelfs al zou die 1% bijladen net zo belastend zijn als laden vanaf 20%, dan zijn die 4000 aftopbeurtjes effectief maar 50 laadcycli.

Heb je een capaciteitmeting gedaan met deze accu's? Wat is de interne weerstand van de cellen t.o.v. een nieuwe? Dat ze nog werken zegt weinig over de daadwerkelijke staat waarin deze accu's verkeren.

Gebruik je een Li-ion of LiPo niet, dan is het altijd verstandig om deze op een rustspanning te zetten. Tussen 40 en 70 procent geladen is het advies. Volledig volgeladen accu's degraderen en volledig ontladen accu's degraderen extreem snel. Daarom slaat vrijwel ieder fatsoenlijk apparaat met Li-ion accu bij een vooraf ingestelde minimale spanning af. Ondanks dat accu's steeds beter worden is deze degradatie nog steeds aanwezig. Het is inherent aan Li-ion en LiPo cellen.

Ik gebruik vanuit de modelbouw al bijna 15 jaar LiPo accu's. Ik heb alle fouten gemaakt die ik kan maken in het gebruik van dit soort batterijen. Ik heb er een aantal weg kunnen gooien nadat ze 3-4 maanden lang volgeladen op de plank hadden gelegen. De rest die ik tegelijk in dezelfde serie had gekocht gingen nog een heel seizoen mee.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Als de tester het aantal ladingen aangeeft, dan neem ik dat aan als ladingen. Hoe lang dat laden was wordt niet bijgehouden.
Feit is dat die accu na 4 jaar gebruik en dagelijks op de lader gezet te zijn nog prima is. Kapot gaat ie er in ieder geval niet van.
 
Dat is een verkeerde conclusie die je hieruit haalt. Omdat één persoon altijd heeft gerookt en pas met 90 jaar overleden is, betekend niet dat het niet ongezond voor je is. En zelfs die 90 jaar zegt niets, want misschien was diegene zonder gerookt te hebben wel 115 geworden.
Zoals ik al zei, zonder interne weerstanden en restcapaciteit is niet te zeggen in welke staat je accu daadwerkelijk verkeert. Degradatie van een accu is exponentieel met tijd en gebruik.
Als je tester iedere keer dat er een accu geplaatst wordt ziet als lading, dan zegt dat ook niets over het daadwerkelijk gebruik van die accu.

Ik geef alleen maar aan dat je advies om ze regelmatig aan de lader te hangen en ze dus tegen maximale lading te houden tegen ieder advies van experts, fabrikanten en ervaringsdeskundigen in gaat. Er zijn mensen die hier minder verstand van hebben, dit lezen en aannemen als de waarheid. Iets dat na verloop van tijd hoge kosten met zich mee kan brengen of zelfs gevaarlijk kan zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx