• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rupes Nano Ibrid Long of short neck

Sorry dat ik misschien een ouder topic omhoog haal, maar ik heb de nano longneck nu een tijdje in mijn bezit, ben er super tevreden over maar heb ook een nadeel ontdekt. De backingplates zijn van best hard en scherp plastic, als je hiermee iets raakt heb je meteen een beschadiging, zijn er meer mensen met deze ervaring en zijn er oplossingen voor?? Zijn er geen backing plates met een rubberen rand oid?

Uiteraard, de kleine voor de kleine pads en de grotere voor de grote pads. Dan is er nog een plate met een rubberlaagje en die is voor het sanden. Toch?

Had juist gelezen dat de grote schijf niet gebruikt mag worden met de rotary omdat de snelheid dan te hoog is: [mod]Commerciële links zijn niet toegestaan[/mod]

Ik kan trouwens de beschermkap iets omhoog en omlaag bewegen waardoor alles mooi past.

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt inderdaad, het apparaat draait i.v.m. een normale rotary zeer snel om de kleine pads genoeg kracht mee te geven.
Hoe groter de pad hoe sneller het uiteinde draait en hoe meer warmte je daar ontwikkelt.

Het apparaat is ontworpen voor bepaalde optimale maat steunplaten. Wijk je daarvan af dan kunnen er een paar dingen gebeuren.

Ga je te scheef met een te grote steunplaat dat komt er meer druk het asje te staan en kan deze uiteindelijk zelfs afbreken, gebeurt met name bij de DA optie.

Daarnaast draait het uiteinde van een grotere pad veel sneller dan een kleine pad met dezelfde snelheid. Meer snelheid is meer frictie is meer warmte.

Wat ook kan is dat de grotere pad meer frictie heeft en het vermogen dat niet goed kan overbrengen en de pad langzamer gaat draaien en je juist minder correctie hebt.

Als je wilt experimenteren prima maar het kan ook niet goed gaan. Misschien gaat het met bepaalde combinaties en lakken wel goed maar houdt het wel goed in de gaten.

En officieel vervalt de garantie natuurlijk als er iets afbreekt door die grotere plate. :)

Het wordt enigszins onduidelijk om te volgen, maar de enige combinatie die dus niet aanbevolen wordt is de 50mm backingplate met de 50-70mm pad in de rotary mode.

Laatst bewerkt:
Gewoon ff googlen, ik had een link geplaatst maar dat is niet toegestaan. Op de USA fora is voldoende te vinden.

Komt er inderdaad op neer dat de 50mm plate met de pads in rotary mode niet wordt aanbevolen inderdaad.

Intressant topic en onderstaande tekst is uit de webshop geplukt.
  • Roterende werking met een 30mm steunschijf.
  • 3mm excentrische uitslag met zowel 30mm als 50mm steunschijf.
  • 12mm excentrische uitslag met zowel 30mm als 50mm steunschijf

ja idd. en de grote schijf kan ik allen voor rotary gebruiken, want die loopt anders aan tegen de zwarte kap op de machine.
Excentrisch loopt die grote schijf aan ,of lees/begrijp ik dat verkeerd?
En is dat met 3mm excentrisch of 12mm of allebei?

Kijk als Rotary/grotere backingplate niet wordt aanbevolen en excentrisch loopt ie aan heb je in theorie niet zoveel aan die grotere backingplate of trek ik een te snelle conclusie?

Excentrisch loopt die grote schijf aan ,of lees/begrijp ik dat verkeerd?
En is dat met 3mm excentrisch of 12mm of allebei?

Kijk als Rotary/grotere backingplate niet wordt aanbevolen en excentrisch loopt ie aan heb je in theorie niet zoveel aan die grotere backingplate of trek ik een te snelle conclusie?

Ik heb zo'n gevoel dat je een te snelle conclusie trekt, de beschermkap kan blijkbaar verzet worden.

Even alle opties op een rij:

de bosteltjes - groene verleng as met 2 type borstels. loopt niet aan.

DAP optie rood of blauw - grote en kleine backing plate. lopen niet aan.

Rotex optie 1 - kleine backing plate met groene verleng as. loopt niet aan.
Rotex optie 2 - grote backing plate met groene verleng as. loopt aan en de beschermkap draaien heeft geen nut