• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Saharazand swirlloos verwijderen

CarJunkyXL

Detailing guru
4 apr 2016
611
153
38
Afgelopen zaterdag mijn auto schoongemaakt. Drie uurtjes bezig geweest. Vol trots wil ik zondag naar mijn auto lopen en wat zie ik: saharazand op mijn auto. Alsof die in de woestijn heeft gestaan van zaterdag op zondag nacht. Daar ging mijn humeur...

Dus ik dacht het eens af te spuiten met de HD bij de carwash. Die leveren nu eenmaal een hogere druk dan een huis tuin en keuken hoge druk reiniger heb ik het idee.

Maar zelfs met de "autowassen", Spoelen" en "Vlekvrij naspoelen" bleef ik zand restjes zien op mijn net gepoetste lak. Nu ga ik aanstaand weekend weer mijn autowassen. Maar durf niet zo goed met mijn Wash Mitt over de lak te gaan na het schoon spuiten omdat ik bang ben dat ik swirls en\of kleine krasjes creëer.

Wat moet ik nu doen?

Een goede shampoo zal na een goede afspoelbeurt genoeg glijdende werking moeten creëren tussen je washmitt en de lak.
Verder niet te hard drukken (is sowieso niet nodig normaal) en dan is het zo weg, heb het zelf gisteren ook zo gedaan.

Een goede shampoo zal na een goede afspoelbeurt genoeg glijdende werking moeten creëren tussen je washmitt en de lak.
Verder niet te hard drukken (is sowieso niet nodig normaal) en dan is het zo weg, heb het zelf gisteren ook zo gedaan.

Ik gebruik de shampoo van Monello. Tot nu toe ervaar ik het als een fijne shampoo. Zou deze hier goed genoeg voor zijn? Druk op de lak met mijn wash mitt vermijd ik inderdaad altijd.

Misschien is een extra zachte wollen mitt een optie?
Volgens mij gebruik ik al een van de zachtere:
https://www.Carclean.com/product/Meguiars/Super_Thick_Microfiber_Wash_Mitt_X3002_100699

Of had ik beter voor een andere kunnen gaan.

Een wollen mitt schijnt toch net weer zachter te zijn dan een microvezel heb ik gelezen hier op het forum. Heb er zelf geen ervaring mee.

Dat zal iemand anders moeten bevestigen.

Ik zou in ieder geval eerst foamen alvorens zand te verwijderen van de lak. Ik zou alleen veel minder foam gebruiken in verhouding tot normaal wanneer een auto echt vuil is.

Om product te besparen. Lijkt me onzinnig om een zware mengverhouding te gebruiken voor een beetje zand.

Of je moet geld over hebben natuurlijk, als dat het geval is dan stuur ik je even mijn bankrekening nr. :p.

Om product te besparen. Lijkt me onzinnig om een zware mengverhouding te gebruiken voor een beetje zand.

Of je moet geld over hebben natuurlijk, als dat het geval is dan stuur ik je even mijn bankrekening nr. :p.

Haha, dat is zeker niet het geval. Ik ben sowieso verplicht om naar een waxbox te gaan met al mijn spulletjes. Heb helaas geen oprit waar ik lekker zelf aan de slag kan gaan. Of ik moet naar mijn schoonouders gaan ofzo. Maar die zien me wekelijks aan komen zetten :P
Dus ook de foam zal vanuit de spuit komen van de wasbox..

Dan zeker niet de foam gebruiken als je je standtijd redelijk wil houden van je wax.
Die foam is vaak aggressief en daarbij weet je niet wat hun eruit laten komen.
Als er hier gesproken wordt over foamen wordt er meestal bedoeld met een Handfoamer of Foamlans op hogedruk reiniger, maar deze vullen we zelf met foam, dus weten we wat je op de auto spuit, in een wasbox niet.
De Monello shampoo is prima hoor, niets mis mee, deze zorgt ook voor een goede glijdbaarheid.
De Monello Thick Mitt is voor mij de fijnste mitt, maar ook dit is natuurlijk persoonlijk.

De foam van een wasbox zal zeker weten je waxlaag beschadigen.

Als je alleen over een wasbox kan beschikken zou ik zelf een emmer met warm water en shampoo meenemen. De auto eerst goed afspuiten (alleen water!) en daarna afwassen met lekker veel shampoo en je meguiars mitt.

Bedankt voor de reacties iedereen Ik ga inderdaad sinds deze auto met twee emmers warm water die ik afsluit en in de auto zet naar de wasbox. Maar het is dus eigenlijk ook niet raadzaam om de "auto wassen" optie te gebruiken van de wasbox? Hier zit inderdaad sop bij. Welke... geen idee.

Haha, dan zal er ondertussen wel niks meer over zijn van mijn wax laag.:D
Nu weet ik niet hoe gevoelig de wax: Cartec - Goldwax is. (daar is de auto mee afgeleverd) Maar de beading is nog wel goed volgens mij:
(Foto van afgelopen weekend, auto 8 weken oud )
Maar dit kan ook door Monello acquafobia komen denk ik.

Bijlagen

• IMG_7022.webp
    IMG_7022.webp
    105,6 KB · Weergaven: 203
Dit zal vermoedelijk de Acquafobia zijn idd, daar is de standtijd erg goed van voor een spray.
De wax die je noemt ken ik niet maar ervaring leert dat de meeste waxen waar een auto mee afgeleverd wordt niet denderend zijn tenzij deze naar een detailer is geweest of iets dergelijks.
Dus idd goed afspoelen met water, eigen shampoo nemen bij voorkeur minimaal 2 emmer systeem, eigen washmitt, en een andere voor de wielen (kan ook een spons of iets dergelijks zijn) dan lekker wassen, afspoelen, acquafobia erop, ook die eraf spuiten en dan weer spoelen en liefst drogen met een droogdoek (bij voorkeur geen zeem of demi water ivm evt. vlekken)
Moet goedkomen.

Gewoon goed afspoelen, dan is het meeste wel weg. Dan wassen met sopje en microvezel thingie (mitt, spons, ..).
Geen druk zetten en als je het niet helemaal vertrouwt regelmatig uitspoelen.

Ik had hier net het zelfde aan de Hand. Vrijdag auto van de mama gewassen .... Prijs, mijn eigen wagen zaterdag gewassen ..... Prijs! Ben momenteel nog bezig met een grote beurt op iemand anders zijn wagen .... Stond binnen, oefff. Ik woon in België regio de stille kempen. Waar heb jij de lading over je wagen gehad?

Zoals @Soepergroever.
Ook kun je wassen met in één hand washandschoen en andere hand waterslang, zodat je met continue stromend water wast.

Ik snap niet dat mensen volledig in de stress schieten van een beetje zand op de auto. Men rent meteen in blinde paniek naar buiten met emmers en sop....

Mij boeit het in ieder geval geen ene reet, er komt vast en zeker nóg meer sahara zand naar beneden, deal with it. :cool: