• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schade deur

M3fan

Detailing guru
25 jul 2017
1.555
158
42
Torhout België
Allez we zijn ook slachtoffer geworden van schade. Ik sta verbaasd van mijn eigen dat ik er zo rustig mee omga.

Schade is dus een deur(hoek) die tegen mijn deur is beland (ongetwijfeld niet opzettelijk... ).
Natuurlijk wel net in de vouw (bolling) van passagiersdeur.

Op de foto zie ik wit (primer vermoed ik) en nog restjes lak van de andere deur. Voor ik het erger maak, wat zijn de stappen dat ik kan doen en is dit nog goed te herstellen?

Ik dacht aan goed wassen, kleien, kijken wat polijsten doet?

20181005_144604.jpg
 
Op de vouw een stukje weggeslagen? Dan zou ik niet eens denken aan polijsten zonder het eerst gevuld te hebben. ;)

Wat ik zou doen:

  1. Wassen.
  2. Kleien.
  3. Kratertje licht schuren (p1500) + randjes iets schuren. (Schuurvel door perforator, rondjes/met beleid op een andere manier)
  4. Ontvetten
  5. Opvullen met lak. (Iets een bolletje, hoger gelegen als de omringende lak / touch-up stick of sateprikker / tandenstoker)
  6. Later uitharden. (Volgende dag verder o.i.d)
  7. Met beleid de overtollige lak (bolletje) gelijk schuren aan omringende lak. (p1500 --> p2000 --> checken)
  8. Polijsten met de nodige stappen.
Uiteraard alles met beleid. Liever 3x moeten herhalen omdat je te voorzichtig was, dan 1x te lomp. Dit houdt ik altijd aan, maar op een vouw/rand let ik gewoon nóg meer op. :D
Ik zou een applicator pakken of iets waarmee je vlak kan schuren en dus ook de druk die jij zet kan verdelen over het oppervlak. (Sandingpad bijv) Probeer voorzichtig alleen het bolletje vlak te schuren tot je bij de ''goede'' omringende lak uitkomt. Deze mag je best wat raken met schuren, maar niet meer dan nodig. Vervolgens weer polijsten. (Meestal compounden)

Leuk werk! :p
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Bedankt voor het antwoord @Quantoxx.

Beetje waar ik voor vreesde dat het wetsanden ging worden. Om eerlijk te zijn: geen werkje voor een beginner zoals ik mezelf beschouw.

Beetje jammer dat er niet echt iemand in de buurt woont om het samen te doen. ..
 
@M3fan Volgens mij heeft @nicknameless ook al eens foto's op het forum gezet waarbij ie met een stukje schuurpapier op de achterkant van een potlood het plekje schuurt. Kleine rondjes schuurpapier maak je dan inderdaad met de perforator. Als je er tegen op ziet: eerst beginnen met wassen en kleien, en kijken hoe het er dan uitziet. Witte randjes in de krater kan primer zijn, maar kan ook ruwheid van de afgebroken laklaag zijn.
 
@Cordoba: bedankt voor je antwoord. Wassen en kleien zal ik inderdaad eerst mee beginnen. Denk dat het onderwerp al eens besproken is geweest maar het plekje voelt raar maar waar redelijk glad aan. Met de nagel voel ik ook niet echt een putje. Op zich is het plekje redelijk egaal. Als ik met nat erover ga wordt het plekje donkerder.

Heb geprobeerd nog iets duidelijkere foto's te maken met licht erop.

20181006_140213.jpg
20181006_135845.jpg
20181006_135731.jpg
 
Ooh, nu lijkt het inderdaad geen kratertje! :D

Het lijkt of de blanke lak een optater heeft gehad en is gebasten. Ik zou zelf alsnog mijn stappenplan doorlopen, alleen nu schuur je dan dus ook de gebarsten lak weg. (Uiteraard weer met dat ene beleid, want; Met geweld neuq je een olifant. :p
 
De krassen rechts van het slechtste plekje kun je misschien met polijsten al minder zichtbaar maken. Gewoon stapsgewijs (eerst wassen, kleien) aanpakken, en dan opnieuw beoordelen en bepalen of je gaat opvullen of eerst een paint cleaner/fijne polijst probeert. Eventueel kun je na paint cleaner/fijn polijst altijd nog besluiten om op te vullen en te gaan wetsanden, of alleen maar polijsten (met grovere stap). Met paint cleaner/fijn polijst haal je geen meetbare hoeveelheid lak weg (tenminste niet binnen 1 dag fijn polijsten :p ), dus heb je nog steeds evenveel ruimte om te corrigeren.
 
Pak een vergrootglas en kijk eerst eens goed wat er aan de hand is
Al dat gebler over wetsanden, ... dat kan altijd nog

Lijkt mij vooral de blanke lak die een optater heeft gehad
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba