• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schade velg na vakantie Frankrijk

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
37
Nog niet zo heel lang geleden door een inschattingsfout van mezelf (uitwijkmanoevre) een flinke stoeprand geraakt in Eindhoven, met als resultaat een lelijke OZ velg.
Deze set velgen gedegradeerd tot winterset en de laatst verkrijgbare OZ superturismo rossa set besteld, zomerbanden overgelegd en gemonteerd.
Ik blij....

Tot een ruime week geleden. Zal het kort houden overigens.... Op vakantie in Frankrijk moest ik uitwijken voor een of andere idioot die in zijn auto op me afgestormd kwam. Dit gebeurde zo plotseling dat ik schrok, een stuurbeweging maakte en een hoop kabaal inclusief schrapend geluid hoorde. Zal niet beschrijven hoe ik me hierbij voelde ]-0 Ergens is het fijn te weten dat het enkel de velg en band zijn die schade hebben en niet de flank van mijn auto, wat ook zomaar had kunnen gebeuren.
Moraal van het verhaal is dit resultaat:-& :

2013-07-29173231_zpsc7000d99.webp

2013-07-29173216_zpsb303acad.webp

2013-07-29184118_zpsbe2b8e2b.webp

2013-07-29184113_zpsf474deab.webp

2013-07-29184059_zpse1b23af6.webp

Geen idee of ik een dergelijke vraag hier überhaupt mag stellen, maar waar kan ik beter om ervaringen vragen dan op dit forum?
Ik zit dus met een probleem en dat is een wederom lelijk beschadigde velg. De band is overigens beoordeeld door een Ford dealer in Frankrijk en zij vertelden me dat het enkel de velgbeschermrand is die beschadigd is. Ik ga niet met zo'n gruwelijke velg rondrijden en wil deze velg (samen met de andere uit de winterset) goed, vakkundig en vooral professioneel laten herstellen. Ben zelf al op zoektocht geweest naar bedrijven die dit voor me kunnen doen, echter zitten er een aantal op een flinke afstand en vraag ik mij af of er hier mensen zijn die ooit hun velgen professioneel hebben laten herstellen, hier goede ervaringen mee hebben en die in het gunstigste geval in de buurt van West Brabant zitten. Enkele bedrijven heb ik al aangeschreven en bij sommigen twijfel ik nog wegens bijvoorbeeld uiteenlopend reviews. Indien mijn vraag niet toegestaan is hoor ik dit graag en zal ik dit bericht verwijderen.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Kijk naar Velgrenovatie of zoek op Wheelcare (plaatsje zeeland, niet de provincie ;) )
Persoonlijk meerdere positieve ervaringen met Wheelcare.
Mijns inziens een goed idee om van de 2 sets één goede te maken, en de 'slechtste' 4 velgen op laten knappen?
Wellicht een andere kleur dan het rood (voor de afwisseling...)

Uiteindelijk is het ook de bedoeling dat ik één van de velgen van de winterset (er zijn tenslotte nog 3 heel nette velgen daarvan over) bij de zomerset wordt gevoegd, zodat ik een complete, nette set voor de zomer behoud.
Wat je zegt heb ik ook al in de overweging meegenomen, bekijken of het wat zou zijn de velgen bijvoorbeeld netjes te laten repareren en bijvoorbeeld te poedercoaten. Die set gaat er dan in de winter onder. Ben er alleen nog niet over uit welke kleur dit dan gaat worden. Wit is zo smettelijk dus dat wordt hem denk ik niet, zeker niet in de winter. Wellicht een bepaalde kleurencombinatie. In ieder geval wel iets unieks.... hoe en wat, geen idee nog.
Thanks voor je tips... ik ga Googlen!

Nogmaals hier ook..balen zeg!

Maar dit is wel goed te repareren.
Ik ga het zelf doen bij mijn eigen velgen met een aluminium-gevulde speciale 2k pasta van Motip en dan schuren,primen,spuiten,en 2k aflak spuiten en dan eens kijken.. (tussendoor ook natuurlijk haha)
Voor de herstelprijzen hier in de buurt heb ik voor het dubbele bedrag 4 gloednieuwe velgen dezelfde dus ik dacht waarom ook niet?

Succes ermee, hopelijk kom je er goed en helder mee verder voor een schappelijke prijs!
Ik moet wel zeggen dat ik ze nu erg grof gespoten vind hoor, niet echt vakwerk als je er zo inkijkt?... :schaam

Grt, Dennis

Heb er eigenlijk nooit zo opgelet, maar inderdaad, valt nu wel op.
Herstellen van velgen is qua prijs wel te doen, maar wanneer je ze opnieuw laat lakken of poedercoaten is het aan de prijzige kant.
Gaat me alleen te ver om voor wederom een beschadigde velg weer een hoop nieuws te kopen. Sowieso herstellen en wellicht een set in een andere kleurstelling. Alleen nog even nadenken wat mooi zou zijn met deze velgen en natuurlijk passende bij de kleurstelling van de Ka.

Die pot was 1 kilo voor iets van 16 euro bij Brezan. (=veel te veel maar de kleine versie was er ff niet en ik wilde het gewoon hebben...)
Ik ga ander merk spuitbussen proberen en dat beetje 2500 natte papier en een paar pakjes kaarten van de action (tussen de band/spuiten) en wat tape of folie zijn volgens mij de kosten niet vergeleken met (-bij mij) 400 euro schuren en poedercoaten!.... ;)
(ik heb ook geen zin om het halve land door te toeren aangezien ik geen andere velgen/banden heb voor de auto.

Als het niet lukt, zal ik het ook melden hoor in mijn topic maar hoogglans spuiten van de grilles/kunststof is ook prima gelukt! (was iets minder werk)

De kleur is wel mooi bij jou zo vanwege meer rood accenten, maakt een mooi geheel! (ik zou het niet te druk maken)
Bij mij is alles zwart en de velgen worden wit hoogglans en de klauwen 2k-lak rood.
Eens kijken wat dat wordt ;)

Maaike, dat is flink balen. Maar gelukkig maar dat jij en de auto (en de hond...ben effe zijn naam kwijt) er niets aan over hebben gehouden.

Wat vind je van mooie satijn glanzend zwarte velgen (winterset) bij je auto - zie je ook een hoop troep minder op. Lijkt me wel fijn voor in de winter..

Niet in de buurt bij je ,maar google eens op velgen als nieuw ;)
Worden daar gepoedercoat en voorzien van blanke laklaag in vrijwel alle RAL kleuren.

Heb daar mijn zomervelgen laten doen en was er tevreden over, je bent ze een weekje kwijt, ze doen alleen maar een hele set in verband met kleurverschillen.

Prijzen:

13/14 Inch 185,-
15 inch 195,-
16 inch 210,-

En dat is dus voor de hele set.

Het is een vervelende schade, maar toch geen reden om je hele set velgen te laten overspuiten of vervangen? Gelukkig is het alleen de rand en niet de spaken. Gewoon glad schuren, desnoods beetje plamuren, afpakken, spuiten, wetsanden, polijsten. Ben je voor 20 euro klaar en je ziet geen verschil. Je moet alleen ff de juiste kleur zien te regelen.

Ondanks dat ze 'toch zo strak niet gespoten zijn', is en blijft het vervelend.
Alles bij elkaar hebben de velgen me aardig wat geld gekost en aangezien ik erg zuinig op mijn spullen ben loont het voor mij wel degelijk de moeite om ze netjes te laten repareren. Van vervangen is geen sprake en overspuiten is op zich wel leuk als je eens iets anders wilt. Ff heel realistisch... ik heb stad en land afgezocht voor deze velgen in deze kleur, dus een andere kleur gaat 'm niet worden. Dat heb ik voor mezelf al wel besloten.

Zelf een beetje schuren, plamuren, polijsten en ook nog eens aanmodderen met de juiste kleur zien te krijgen wordt hem niet. Want nogmaals... ik wil dat dit netjes gebeurd. Ook ondanks de sinaasappellak die te zien is op de velg. Gelukkig is dit niet zo op de spaken en het hart zelf, maar meer richting velgbed.

@ Jitzzzze; inderdaad, zoals ook in beginpost te lezen is. Daarom extra zuur, temeer ik nimmer schade rijd en al helemaal geen stoeprandjes meepak. Voor de tweedemaal toch mijn eigen schuld.

Maar voor dit soort schade's hoef je helemaal geen andere set te kopen. Dit is echt prima te fixen, maar je moet wel een weekje op je reservewiel rijden.

een tip, laat de uitlijning van de auto ook even nakijken, ook die heeft een klap gehad. scheeld je straks eventueel een scheef afgesleten band.

Inderdaad wat Orionrs zegt, laat even de uitlijning checken, én laat ook kijken of de velg nog recht is, anders is het niet alleen de beschadiging van het oppervlak, maar ook richten van de velg.

Wel balen Maaike, wat de kleur betreft: ik denk dat het zeer moeilijk zal zijn om exact dezelfde kleur terug te krijgen, dus overwegen wat je precies wil gaan doen met de kleur. (als je van de andere set een nette velg pakt en eventueel de band overlegt, kun je tot de winter nog even denken hoe je het aan gaat pakken)

Beste optie lijkt mij inderdaad om van de winterset de mooiste velg gebruiken om je zomerset netjes en compleet te maken (zou persoonlijk ook een nieuwe band bestellen). Dan de winterset laten opknappen d.m.v. poedercoaten. Let wel dat je de belettering "OZ-RACING" op het hart van de velg na het stralen/coaten kwijt bent. Dus als je dat terug wilt hebben even een stickersetje zien te bemachtigen (ebay?). Ik heb laatst een set speedlines laten poedercoaten bij Gerritsen in Nijkerk (even googlen). Doen het heel erg netjes! Misschien een optie om de set goudkleurig te laten poedercoaten met een glitter erin? (zag daar een Subaru Impreza set liggen in deze combi:heart_eyes: )

Laatst bewerkt door een moderator:
paar dagen geleden hetzelfde voor gehad. Een boordsteen die plots uit het niets tegen mijn velg aanspringt... De afgelopen 10 jaar geen schade aan velgen gereden, en nu heb ik eens 'een groter maatje', en heb ik na vijf maanden prijs.

De gigantische draaicirkel van mijn Volvo combineert niet goed met de dingen die ze in Italië straten noemen...

Bij thuiskomst bestel ik een laksetje bij de dealer, en probeer ik het met wat huisvlijt op te lossen.

Maaike, als je dezelfde kleur wilt is ook geen probleem..alles is zo te krijgen/kleurmeting maar kan me voorstellen dat je niet zelf aan de gang wilt.
Voor mij persoonlijk is het veel te veel kosten voor een beetje stoeprandschadevrij in 19" dus vandaar dat ik zelf aan de slag ga.
Overigens wordt dat echt wel erg netjes hoor, iets anders accepteer ik niet haha

Succes met de oplossing, ben benieuwd!

Dit is heel gemakkelijk te herstellen zo te zien alleen puur cosmetisch met alleen uitschuren en spuiten op te lossen, maar snap van 1 kant dat je het zelf niet wil doen.

Ik zou persoonlijk de 2 beschadigde velgen herstellen en laten spuiten en die aan 1 kant van de auto leggen. Kleurverschil dat er dan misschien zou kunnen ontstaan kan niemand dan zien aan de andere kant van de auto.

De sinaasappelstructuur is wel lastig, aangezien je die blijft zien (en zelfs mogelijk erger lijkt) als je ze gaat spuiten.

Ik heb vorig jaar nog een setje gedaan voor mezelf met spuitbusjes die zagen er erger uit en dat waren er 4.

Al met al was ik daar zo'n € 100,- aan materiaal voor kwijt en dan komt de tijd er nog bij natuurlijk.

van :

IMG_1429_zps0ebd207f.webp

naar :

2012-04-0114_45_26-1.webp

Had enkele weken geleden vergelijkbare schade op een blank gelakte aluminium velg. Laten herstellen bij autoservice Van Luchene in Wargem (België). Perfect hersteld en volledig opnieuw gelakt voor minder dan 100 EUR! Geen verschil met de andere velgen te zien, zelfs niet onder fel licht.