• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Schokdempers (schroefset) beschermen?

EJ2NH503P

Detailing guru
14 jan 2016
671
148
35
Ik heb onlangs een nieuwe set schokdempers voor mijn IS250 gekocht. Dit is een schroefset, dus met schroefbare hoogte afstelling (en verstelling voor de hardheid van de ingaande en uitgaande slag). Setje in kwestie is een KW Variant 3, deze gebruiken roestvrijstalen schokdemper body's.

IMG_6101.jpg


Gezien dat zo'n setje een halve hypotheek kost en om ze mooi gangbaar te houden was ik aan het denken om iets van bescherming aan te brengen op de demper body's. Nu haal ik schroefsetjes sowieso elk jaar even onder de auto uit en maak ze even schoon, maar alle vuil wat er niet aan blijft zitten hoeft er niet af en kruipt niet tussen de ringen/stelschroefjes.

Ik was zelf aan het denken om ze (vanwege de standtijd en het materiaal) in de Gyeon Rim te zetten. Zijn er redenen om dit niet te doen of zouden jullie misschien een ander product aanraden?
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Op het RvS gedeelte zal een Rim het prima doen. Het schroefdraad zou ik gewoon ontvetten.

Mooie schroefset trouwens.. daar ga je geen spijt van krijgen.

Maar de schroefset jaarlijks er onder uithalen heb ik nog nooit in Mn leven gehoord, en lijkt mij uiterst onpraktisch.

Dat zal eerder een halve hypotheek gaan kosten dan de set zelf.

Laat je de auto ook jaarlijks uitlijnen?
 
@Zluytr : Schroefset demonteren en weer monteren kan ik zelf. Is op een paar uurtjes te doen.

Daarna inderdaad wel even opnieuw uitlijnen, maar dat kan wat mij betreft sowieso geen kwaad en die 5 tientjes die dat kost vind ik geen reden om het te laten.

Als je dat jaarlijks demonteren nog nooit gehoord hebt moet je eens in de tuningscene bij onze zuiderburen duiken. Ik ken jongens die motoren omhangen, remmen en ondersteldelen eraf halen etc voor de jaarlijkse keuring... Valt 3 uurtjes per jaar om een schroefsetje schoon te maken opeens best mee.
 
Buiten het feit om dat ik 3 uur een erg knappe tijd vind.

Zal ik niet snel tegen iemand ingaan die zo veel moeite doet om iets schoon te maken.. we zijn immers detailers ;)

Eigenlijk is iemand die 3 dagen zijn auto polijst ook niet helemaal 100 ;)

Al is het bij een set van een merk als KW echt niet nodig.
 
  • Leuk
Reactions: VWGeak70
De vlakke delen in de Rim zou ook mijn idee geweest zijn. Ik ben totaal geen greasemonkey, maar als je andere delen moet gaan schoonmaken met ontvetters of ander spul, zou de Rim dat misschien weer niet lekker vinden? :)
 
@RedCat : Dat is misschien ook wel een mooi product. Vooral omdat het in een spuitbusje zit


@Zluytr : Ik weet niet of het bij de Lexus ook op 3 uurtjes lukt, maar op mijn Honda's kon ik een schroefset op 3 uurtjes eronderuit trekken en weer monteren. Zijn uiteindelijk ook maar 2 of 3 moeren bovenop en een bout onder.

Ik weet dat het bij een KW set voor de levensduur niet nodig is. Die kun je desnoods in zout weken, maar als je de set een keer wilt verstellen (beetje omhoog voor de winter of wat dan ook) is het fijn als alles mooi gangbaar blijft.

Naja, en het is inderdaad ook een beetje om mijn OCD te bevredigen... De vraag is alleen wie meer "niet 100%" is. Wij, die een auto (overmatig?) schoon houden of iemand die zijn trotse bezit compleet verpest door hem nooit schoon te maken of door krasstraten te trappen?


@Quantoxx : Volgens mij kan Rim best tegen wat APC. Veel anders gebruik ik in de wielkuipen toch niet. Komt over het algemeen ook niet snel echt wat vettigs daar. Meer zand en modder. Daarom dacht ik aan rim, ff met de HD erover en je hele wielkuip is weer mooi schoon.
 
Op mijn auto's heb ik ook altijd een schroefset. Deze bescherm ik gewoon door met de wielenwissels (dus twee keer per jaar) het schroefdraad met een staalborstel schoon te maken en daarna te beschermen met WD40. Nog nooit problemen met vastzitten o.i.d. gehad.
 
@Kees-sw : Cancoat is ook wel een optie. Weet alleen niet of die tegen warmte kan?

@Tomas : Ik wil juist voorkomen dat ik met de staalborstel eraan moet... Spul mag dan wel onder de auto zitten, maar ook daar wil ik graag dat het mooi uit blijft zien.
 
Ik denk dat dat simpelweg niet te voorkomen is..... Behalve als je de set elke twee weken helemaal schoon maakt. Er gaat toch wel zand op de stelringen liggen als je rij. Dat kan je in een coating zetten wat je wil, maar zal er toch op gaan liggen.
 
Dat het erop komt is inderdaad niet te voorkomen. Gaat me er vooral om dat het niet hecht en dat het makkelijker schoon te maken is. Net zoals remstof amper aan velgen hecht die in de Rim staan moet er vast ook wel wat te bedenken zijn dat vuil niet minder aan de dempers hecht.
 
Mooi setje.
Wat betref bescherming ..... ja een coating zou kunnen denk ik.
Zelf zou ik het eerder in het "vet" zetten zodat alles goed beschermt is tegen weer invloeden en tegen roest.
Ik zie sommige onderdelen van de auto als eerst functie dan uiterlijk.
 
  • Leuk
Reactions: Dagobert en Zluytr
@Megaman : Roest zou geen issue mogen zijn met RVS schokdemper body's.

Uiteraard zijn deze delen in eerste instantie functie, maar ik doe ook graag wat moeite om het schoon te houden. Dat is deels omdat het mooi uitziet, maar ook omdat ik zelf aan mijn auto sleutel en een schone auto werkt gewoon 100x lekkerder. Als een keer wat los moet zit niet de hele schroefdraad onder de modder en roest en ook zie je slijtage en/of lekkage veel eerder. Is een of twee keer per jaar even wat moeite doen, als dan een keer wat los moet werkt het veel fijner.

Zo zag mijn Honda'tje van onder uit na zijn schoonmaak. Hier werk je toch met plezier aan?
20150214_153612_zps4ooiazrq.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O
Ook ik werk zelf aan de auto en zeker werkt het het lekkerst als alles netjes en schoon is.
Ik zal ook zeker niet zeggen dat je het niet moet doen en als het je passie is zou ik het zeker aanmoedigen.
Maar de wielkasten en en schokbrekers/veren zijn wel plekken waar het vuil beter en langer vast zit dan op de velgen deze worden
door het water tijdens het rijden "schoon" gespoeld.
Hierdoor zou mijn keuze wezen om ze in het "vet" te zetten ter bescherming
Zelf heb ik op mijn woon/werk karretje de schokbrekers/veren in de Zep 45 staan dit is gewoon doorzichtig "vet" om het maar te zeggen.
En ja ik heb en zie regelmatig "RVS" roesten .........
 
  • Leuk
Reactions: Dagobert en Cordoba