• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Scooter (Gilera Runner) beetje netjes maken - tips?

PizzaPieter

Detailing guru
18 jul 2020
329
135
Goeiemiddag,

Het is even geleden dat hier online was. Iets met een burn-out enzo, maar gelukkig gaat het alweer stukken beter.
Lekker weer is er weer, dus binnenkort kan ik ook de Seat weer eens een beetje TLC geven.

Maarrrrrr, zojuist heeft een van mijn jongens een scooter gekocht, die wel wat TLC kan gebruiken en ik vroeg me af wat ik hiervoor goed kan gebruiken.

'Windscherm' is aardig bekrast (kunststof) - hoe krijgen we dat netjes.
Blauwe en zwarte gelakte delen zitten wat krasje op - ik heb nog Poor World Black Hole. Heb klein stukje geprobeerd, maar resultaat wil tegen
Veel kunststof delen die eerder zwart waren en nu grijs zijn - Gyeon iets?
Paar ongelakte kunststof delen die grijs zijn, maar wel wat shine kunnen gebruiken.
Banden spul om hem netjes af te maken?
Liefst in kleine verpakkingen :cool:

Ik begrijp dat polijsten de beste optie zou zijn, maar zoals sommige herinneren ben ik daar te pussy voor.

Hoor graag of iemand me kan helpen met wat basics hier.

Tnx

PS: laatste foto: daar is die verticale streep een stuk laklaag die weg is.
 

Bijlagen

  • 20230228_155807.jpg
    20230228_155807.jpg
    396,4 KB · Weergaven: 96
  • 20230228_155821.jpg
    20230228_155821.jpg
    247,7 KB · Weergaven: 72
  • 20230228_155825.jpg
    20230228_155825.jpg
    224,6 KB · Weergaven: 72
Ik zou op een 2 wieler geen bandendressing doen, kan wel eens fout gaan.

Op de laatste foto, die streep die je aanhaalt, dat lijkt precies alsof er een strip plakband op zit/zat? Voel je die overgang ook? Kan zijn dat het residu is van lijm...
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
hi @AndyVR , dank voor je bericht.
Dressing: goeie tip, niet over nagedacht. Dan gewoon goed wassen

Die strip ligt 'dieper', ben bang dat de blanke lak eraf is op die plek. Dacht eerst dat het eróp zat, maar da was nie
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
'Windscherm' is aardig bekrast (kunststof) - hoe krijgen we dat netjes.
... Polijsten.

Blauwe en zwarte gelakte delen zitten wat krasje op - ik heb nog Poor World Black Hole. Heb klein stukje geprobeerd, maar resultaat wil tegen
... Polijsten. (De lak is enorm dof en bekrast, daar gaat een glaze en/of wax weinig aan doen, zoals je hebt gemerkt)

Ik begrijp dat polijsten de beste optie zou zijn, maar zoals sommige herinneren ben ik daar te pussy voor.
... Tja, dan wordt het lastig. :p

Veel kunststof delen die eerder zwart waren en nu grijs zijn - Gyeon iets?
Paar ongelakte kunststof delen die grijs zijn, maar wel wat shine kunnen gebruiken.

... Kunststof dressing of coating. (Reinigen en iets als Gyeon - Trim werkt lang en goed)
(Reinig het eerst goed en maak het goed nat. Misschien hoort het wel grijs te zijn)


Banden spul om hem netjes af te maken?
... Nope, niet doen. Zelfs niet ''alleen op de wang''.

Laatste foto: daar is die verticale streep een stuk laklaag die weg is.
... Dan is de blanke lak wel heel precies weg. Lijkt mij bijna onmogelijk. Mocht de blanke lak daar weg zijn, had je inmiddel ook wel oxidatie onder de goede blanke lak kunnen zien, aangezien daar nu ruimte voor is.
 
Net zoals dat scherm zou je kunnen proberen met een polijstcone op een accutol, of anders zoonlief zelf laten doen met wat begeleiding.

Die streep, is dat niet gewoon een asymmetrische 'sportstreep', waardoor ie 5 km harder rijdt?

En niet te vergeten: beterschap Pieter.
 
  • Grappig
Reactions: AndyVR
Er is wel een cheapass oplossing, maar die heb je al geprobeerd. :p (En zelfs die vraagt om een waxlaag en herhaling om de zoveel tijd)

Handmatig kan je ook prima polijsten. Duurt alleen veel langer, maar gelukkig heb je niet veel meters te maken.

Een Oranje Handpad + klein flesje Mezzo is de middenmoot qua gradaties. Hoe hard de lak is of hoe makkelijk het schermpje zich laat corrigeren, dat zal je moeten uitvinden.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Net zoals dat scherm zou je kunnen proberen met een polijstcone op een accutol, of anders zoonlief zelf laten doen met wat begeleiding.

Die streep, is dat niet gewoon een asymmetrische 'sportstreep', waardoor ie 5 km harder rijdt?

En niet te vergeten: beterschap Pieter.
Dank Cordoba :).
Haha, geen sportstreep nee. Hij is al begrenst en dat iets wat zoonlief niet per se leuk vindt :)
Maar....polijstcone op accutol is geen linke soep?
 
@Quantoxx , is het handig/slim/de bedoeling om ook af te werken met Finale? En met dezelfde pad of met een andere kleur?

EDIT: ik zie het al: wit voor de finale :).

slotvraag: kan ik met deze monello's zalfjes en sponsjes ook het schermpje proberen aan te pakken?
 
Laatst bewerkt:
Polijsten is inderdaad de oplossing. Maar je zou ook een handpad kunnen proberen, zeker omdat zo'n lak vaak behoorlijk zacht is.

Weet je ook zeker dat het de originele lak is. Het lijkt namelijk wel achteraf, zeer slecht, gespoten.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Aaiii, ik heb wat updates gemist, zie ik. Dank daarvoor.

Eerst met hand gepolijst, maar daar werd ik niet vrolijk. Dus toch simpele machine besteld (niet CC) die net binnenkwam vanmiddag toen we klaar waren met eerste wasbeurt (rondje monello prewash en non ferro en BTBM wasje).

Stukje gedaan bovenkant stuur, het windscherm en linkerkap voorkant (witte schijf en finale) en er is warempel al verschil te zien.

Denk dat het originele kleur en verf is, maar wel al 25 jaar oud....

Meer updates als we hem verder aanpakken.
Ook kijken naar kleinere schijven en mss een cone, want 125mm is wat groot voor de brommert
 
Fotos. Laatste 2 zijn van na het wassen, voor het polijsten. Foto met Aron óp de scooter is na het polijsten.
 

Bijlagen

  • 20230304_133412.jpg
    20230304_133412.jpg
    429,1 KB · Weergaven: 55
  • 20230304_133444.jpg
    20230304_133444.jpg
    397,2 KB · Weergaven: 51
  • 20230304_133917.jpg
    20230304_133917.jpg
    365,9 KB · Weergaven: 55
  • 20230304_143049.jpg
    20230304_143049.jpg
    430,8 KB · Weergaven: 53
  • 20230304_143056.jpg
    20230304_143056.jpg
    547,2 KB · Weergaven: 60
  • 20230304_152427.jpg
    20230304_152427.jpg
    338,2 KB · Weergaven: 56
  • IMG-20230304-WA0011.jpg
    IMG-20230304-WA0011.jpg
    176,3 KB · Weergaven: 57
  • IMG-20230304-WA0014.jpg
    IMG-20230304-WA0014.jpg
    147,7 KB · Weergaven: 60

Vergelijkbare onderwerpen