• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sneeuw verwijderen van auto anno 2025

En ik ben er kennelijk nog steeds niet uit hoe ik een video kan bijvoegen. Dan moeten jullie me maar geloven dat het ook lukt met een Flex blower op accu.

• Verbluft
Reacties: RedCat
Is je auto wassen nu met dit weer juist verstandig of niet?

Ik heb nu al meer dan een week de auto niet gewassen en al dat zooi van nat sneeuw, zout, vuil etc. Zit nu toch wel al een paar dagen aan mijn auto. Volgens mij is dat niet ok voor het lak.

Ik doe alleen de ramen als dat nodig is door wegenzout en dan met een ruitenreiniger op alcoholbasis zodat het niet bevriest. Lampen eventueel met een vochtige doek afnemen, en daar laat ik het bij zolang zowel de lucht als de grond niet duidelijk boven het nulpunt zijn.

Verder heeft wassen vanwege het zout weinig zin, zoals Riez al aangeeft, zit er na een kort ritje al weer een zoutfilm op.

• Leuk
Reacties: Fouad
zout lost beter op in warm water

Bijlagen

• Screenshot 2026-01-08 111507.webp
    Screenshot 2026-01-08 111507.webp
    55,1 KB · Weergaven: 14
Ik realiseer me dat het mogelijk relevanter is voor motorfietsen dan voor auto's, omdat motorfietsen meer blootgesteld metaal hebben. Dat gezegd hebbende, blootgesteld metaal is bij auto's niet uitgesloten.

@RedCat Om aluminium bloot te kúnnen stellen aan zout, moet je aluminium schuren, frezen, draaien of zagen, aluminium oxideert in de buitenlucht in een paar seconden en vormt een dichte oxidehuid van 1 atoomlaag dik, die verdere oxidatie stopt. Alleen bij legeringen kan dat via de 'vreemde' elementen wel doorlopen, en bijvoorbeeld aluminiumlegeringen met magnesium kunnen na verloop van jaren (decennia) gaan verpoederen (magnesium oxideert tot los poeder waardoor het resterende materiaal poreus wordt en sterkte verliest. Dit is een probleem dat bijvoorbeeld te voorschijn is gekomen bij het vliegwaardig houden van vliegtuigen uit WO II.

Lichtmetalen velgen zullen vanwege de sterkte en gewicht altijd van een legering zijn, dus kunnen wel gevoelig zijn voor zout/zuur/roest, sierstrippen bij klassieke auto's kunnen wel van zuiver aluminium zijn (makkelijker bewerkbaar en niet roestgevoelig).

En ik ben er kennelijk nog steeds niet uit hoe ik een video kan bijvoegen. Dan moeten jullie me maar geloven dat het ook lukt met een Flex blower op accu.
Video's worden bewust niet ondersteund, omdat onze server daar op lange termijn niet voldoende capaciteit voor heeft. Beste is dan deeplinken naar bijvoorbeeld een verborgen YouTube-video.

• Leuk
Reacties: RedCat