• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sonax Glass Polish + Glas Flexipad + DAP Evo = drama.

Morpheus02007

Detailing guru
6 sep 2021
517
125
Welle, Oost-Vlaanderen, Belgium
Ik had hierover veel goede dingen gehoord, dus vol goede moed begonnen. Alles goed voorbereid en vooruit goed gereinigd. Begonnen met 5 dotjes op de flexipad en wat water gesprayed op de vooruit zoals op de Sonax video en rustig begonnen. Maar na het afnemen was het resultaat zeer slecht. Allemaal vlekken die ik er niet uitkreeg met glass cleaner. Ik heb de Sonax dan maar op microvezel handpad gedaan en zo met heel mijn gewicht er alles weer kunnen uitwerken. Was ik eventjes bang dat ik dit niet meer ging goedkrijgen. De krasjes van ruitenwissers zijn wel niet weg.

Kan iemand mij zeggen wat ik fout gedaan heb? Ik vermoed het licht bevochtigen van de ruit voor het starten met polijsten. Ik vind nergens een deftige handleiding van hoe ik dit product nu juist moet gebruiken. Ik vermoed dat het water zoals in het filmpje echt de boosdoener is voor het starten. Ik denk eerder dat je de ruit licht moet bevochtigen na de eerste volledige cyclus en dan er terug over gaan met wat water en de dap om het product beter te kunnen verwijderen achteraf.

Alle hulp is welkom want nu durf ik niet meer voor ik weet hoe ik dit product juist moet gebruiken.
 
In het filmpje van Sonax zelf ziet het er toch eenvoudig uit
Dat het product zich dan niet laat afnemen / er vlekken ontstaan kan zomaar liggen aan resten eerder gebruikt product
En dan denk ik aan een glassealant of een wax
 
De ruit heb ik niet gekleid en de ruit was voorzien van Rain-X. Misschien is dat de boosdoener? Feit is wel dat ik het manueel met een microvezelpad wel weer goedkreeg. Ik ben wel benieuwd waarom de ruit beneveld moet worden voor het starten....Met de microvezelpad ben ik er eerst zonder water overgeweest toen ik zag dat ik daarmee wel die abnormale strepen/vlekken eruit kreeg. Nadien wel wat water moeten gebruiken omdat het product begon te drogen.
 
Zelf gebruik ik ook de Sonax alleen zonder nat maken. Het spettert mij al meer dan me lief is.
Wel gebruik ik de een vilt pad.
Hierna afnemen met glas reiniger.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik heb ook een viltpad waarmee ik het gebruikt had. Ik denk gewoon dat de ruit benevelen voor het starten meer fout dan goed doet. Tenzij de Sonax misschien water nodig heeft om goed te werken? Alhoewel bij mij bewezen is dat het zo niet werkt.

Ik heb wel geen rotary, alleen een Dap Evo 8mm. Ik was in ieder geval blij dat ik mijn ruit terug helder heb gekregen met de sonax en een simpele microvezel handpad....ik heb alleen wel moeten druk zetten met heel mijn lichaam en wrijven zo hard ik kon, maar zo zag ik wel de aangebrachte schade/vlekken verdwijnen.

Kan iemand van CarClean misschien de juist werkmethode me hier vertellen? Met water, zonder water, met rotary of is een dap goed genoeg?

Alvast bedankt.
 
Met wat kan je dan het beste Rain-X verwijderen? Kleien? Pure IPA? Methanol?

En dus de werkwijze om de ruit te benevelen voor het polijsten met Sonax Glass Polish is de juiste werkwijze? Ik heb ook de Dap maar in stand 1 gezet, gezien aanbevolen wordt om op 1000rpm te polijsten.
 
Lijkt me niet dan Rain-X zoveel problemen kan geven eerlijk gezegd. Ik heb Sonax glass polish vaak genoeg gebruikt op gecoate ruiten (Nanolex of Turtle wax) en dat ging zonder problemen. Het kan inderdaad wel lastig zijn om het af te nemen, maar met rijkelijk gebruik van Nanolex EX of Gyeon Prep en voldoende schone doeken mag dat geen probleem zijn.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Rain-X verwijderen kan wel met een fijn polijstmiddel neem ik aan
Ik kan mij ook goed voorstellen dat dat residue geeft samen met de glaspolish en dat dan weer vlekken
Ik heb een bloedhekel aan Rain-X dus verder geen ervaring.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i