• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Soort 2-componenten tectyl spetters

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.675
193
60
Haarlemmermeer
Geacht Forum,

Op een auto waar ik mee bezig ben zitten aan 1-zijde van het voertuig een stuk of twintig zwarte spetters.

Het gaat om deze auto:
i-qMZv5mn-X2.jpg


Ik heb getracht deze spetters te verwijderen met achtereenvolgens: Detailing klei van Mothers, Terpetine, Wasbenzine en Valet Pro Citrus Tar & Glue Remover.

Wat ik ook doe, ik krijg deze spetters er niet af. Sterker nog, het lijkt wel of ik geen enkele invloed heb op die spetters. Zelfs langdurig masseren met Wasbenzine of Citrus & Tar Remover doet zelfs de oppervlakte van die spetters niet eens veranderen. Daarom ook dat ik vermoed dat het een twee-componenten product is wat mega hard is en wat is aangebracht op de onderzijde van de auto, maar per ongeluk dus ook op het rechter achterscherm.

Hieronder een foto met mijn vergrootglas (15x) van een zo een spetter. Op deze spetter heb ik met alle door mij genoemde middelen geprobeerd het te verwijderen.

20181005_093428.jpg



Heeft iemand enig idee hoe dit mogelijk te verwijderen?

Met vriendelijke groet,
Aficior
 
Laatst bewerkt:
Misschien voorzichtig met zo'n krabber, waar je lijmresten enzo mee verwijdert? Om dan de ontstane krasjes ervan weer dmv polijsten te verwijderen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat het soort van ‘undercoating’ is, tectyl spoten ze vroeger in allerlei gaten waar je niet meer bijkwam en is normaal gesproken bruin van kleur.
Wielkasten en dergelijke werd met undercoating (of bitak oid) behandeld.
Is mij vroeger (door restaurateur) verteld dat je dat kon verwijderen door warm te maken en dan met thinner te behandelen. Vervelende en erg tijdrovende klus, los van de geur. Misschien zit er een oldtimerclub in de buurt? Restaurateurs weten er vaak wel mee om te gaan nl.
 
Allereerst super bedankt voor jullie meedenken! Hartstikke top! Ik zal dit topic aanvullen met foto's van alles wat ik er aan ga proberen te doen.
Ook zal ik later het onderwerp veranderen, omdat het hier dus geen Tectyl betreft, maar iets anders.

@Jdb
Ik had zelf ook al gedacht om iets te gaan bestellen wat voldoet aan jouw beschrijving. Ik ken het als de "EZ-Grip Plastic Razor Blades". Ik heb het wel eens gezien op een Amerikaanse detailing website. Zeg maar een klein broertje van Carclean. @Tim verkocht in het hele verre verleden nog wel eens huismerkproducten van die partij.

@RedCat
Föhn heb ik nog niet geprobeerd! Ga ik nu absoluut proberen. Benieuwd of het daardoor zachter wordt, waardoor het wel afneembaar wordt. Het plakt nu aan de ondergrond als een malle. Het lijkt wel of het er enkel en alleen af zal komen met een hamer en bijtel.

@Tim
Die puntjes zijn bikkelhard. Ik heb het puntje zoals op de foto bewerkt met verschillende eerder beschreven methoden, maar ik breng er dus zelfs amper schade op aan. Het lijkt wel van steen.

@Marcel1973
Ik denk dat je absoluut gelijk hebt Marcel. Tectyl krijg ik wel weg, maar dit is inderdaad veel harder. Ik wist alleen niet de juiste benaming, waardoor ik het Tectyl noemde. (Foutje - bedankt). Jij hebt het ook al over zacht maken door warmte met een föhn...

Ik wacht nog even op de aanvulling van @Tim. Zijn vraag was zo expliciet. Ik heb het vermoeden dat het een vraag was op weg naar een mogelijke suggestie van zijn kant.


Vooralsnog overweeg ik om nog deze week een spetter uit te kiezen en die te verwarmen met een laffe haarföhn. Ik ben zeer benieuwd of verwarmen de spetter zachter maakt en verwijderbaar. Als aanvulling zal ik daarna met Thinner proberen de spetter te verwijderen, terwijl het nog warm is. En ja, ik zal föhn en thinner ver van elkaar houden voor de veiligheid.

Daarnaast zit ik toch ook te azen op zo een EZ-Grip Plastic Razor Blade. Ik heb gezien dat ze hier in mijn buurt te koop zijn en dat zou mooi uitkomen, want mijn wederhelft gaat toevallig wel binnenkort naar de USA, maar dat is pas over twee weken.
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Uiterlijk denk (dacht) ik aan epoxy, vandaar de warmte van de fohn
Andersom kan ook; bevriezen bijv met aanstekervloeistof al is stikstof mooier en veiliger
In beide gevallen goed richten, eventueel door een buisje
Edit Of leg een stuk karton met een gat erin over het vlekje
Het gaat vooral om het verschil in uitzetten / krimp die maakt dat het los komt
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Aficior
Als ze zo hard zijn, dan is het wellicht een idee om ze of te verwarmen zoals @RedCat zegt en dan te kijken of je er iets mee kunt. Of juist zo hard laten en kijken hoe ze te schuren zijn met een klosje.
 
Goedemorgen heren,
Ik ga er mee aan de slag. Hartelijk dank voor al jullie goede suggesties, want ik wist het even niet meer. Nu heb ik meerdere suggesties dankzij jullie hulp.
(Twee weten echt meer dan één!!).
Ik meld mij terug.
Fijne dag,
Aficior
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest helaas. Ik verwacht deze week een poging te gaan wagen. Ik ben niet vergeten dat ik dat hier terug zal melden met foto's en al.
Bedankt voor de belangstelling en het medeleven.
 
  • Leuk
Reactions: Micha D.