• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Soort coating verwijderen van motorafdekplaat

Cccasss

Detailing rookie
2 aug 2023
6
2
Beste forumers,

Ik heb een Kunststof Motorafdekplaat met hardnekkig vuil die ik wil reinigen.

Klinkt heel simpel, maar ik krijg de vervuiling er nauwelijks af. Ik heb geen idee wat het precies is en hoe het op de afdekplaat is gekomen. Misschien is iemand bezig geweest met een soort glascoating op de auto maar stond de kap niet goed dicht ofzo? (wilde gok)

Tot nu toe heb ik een aantal huis tuin en keuken middelen getest zoals Dasty, keukenreiniger en IPA, maar allen zonder het gewenste effect.

Ik ben overtuigd dat er sprake is van een laag die bovenop het kunststof ligt, want op sommige plekken kon ik met mijn nagel een klein schilfertje eraf krabben.

Ik ben benieuwd wat jullie adviseren om als volgend middel uit te proberen?
 
3967779F-6637-4500-B0E7-FE63571B88BF.jpeg
image.jpg
 
Welkom op het forum. ;)

Mijn eerste gedachte; ''Ja, hier zit inderdaad een 'laagje' overheen.''

Ik betwijfel echter dat dit een kunststof-coating is, gezien de dikte van het spul. Ik zou dus bijna denken dat er iets van blanke lak o.i.d. is gesprayed, wat klaarblijkelijk niet hecht.

Dit kan wel eens hardnekkig spul zijn en je zal dit mechanisch moeten verwijderen. Zelf zou ik met melaminesponsjes + een sopje aan de gang, Deze hebben een schurende werking, dus liever met beleid werken. Harder en vaker kan altijd nog.
 
Gisteren ben ik aan de slag gegaan met het wondersponsje. Helaas was het geen goede dag om een wonder plaats te laten vinden; de vervuling verdween niet als sneeuw voor de zon. Hebben jullie tips over de volgende stap? Een polijstmiddel voor kunststof? Verfafbijt? Iets minder agressiefs? Kleien heb ik al geprobeerd, zonder succes.
 
Hm, jammer om te horen.

is het ook plakkerig? eventueel zou je een "glue en tar remover" kunnen proberen.
olijsten wil niet denk ik omdat het een grove structuur heeft, met polijsten maak je hem hoogglans, zal het niet mooier van worden.
Verfafbijt zal het ook niet mooier van worden...

Ik heb ooit op een laptop met rare plekken op het kunsttof nagellakremover ZONDER aceton gebruikt...
Ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt is wil ik wel een keer met je mee kijken, ben best nieuwschierig geworden
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Voordat je met aggressieve dingen aan de gang gaat, zou je ook de melaminespons droog kunnen gebruiken.

Mijn verwachting was; Je gaat schuren met de melaminesponzen, je schuurt/slijt de witte bende weg en misschien wordt het zwarte kunststof dan wat doffer. Dat witte spul is weg, dus dat is al je winst. Het doffe kunststof kan je dan weer voeden met een dressing of, nog beter, meteen in een goede coating zetten zoals Gyeon - Trim.

Ik zou toch zweren dat een melaminesponsje hier zeker wel wat aan zou moeten veranderen. Ik moet er dan wel bijzeggen dat dit niet eventjes wrijven is en klaar, maar je moet echt boenen c.q. raggen. Zie het als schuren, zeg maar.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Beste forumers,

Ik heb een Kunststof Motorafdekplaat met hardnekkig vuil die ik wil reinigen.

Klinkt heel simpel, maar ik krijg de vervuiling er nauwelijks af. Ik heb geen idee wat het precies is en hoe het op de afdekplaat is gekomen. Misschien is iemand bezig geweest met een soort glascoating op de auto maar stond de kap niet goed dicht ofzo? (wilde gok)

Tot nu toe heb ik een aantal huis tuin en keuken middelen getest zoals Dasty, keukenreiniger en IPA, maar allen zonder het gewenste effect.

Ik ben overtuigd dat er sprake is van een laag die bovenop het kunststof ligt, want op sommige plekken kon ik met mijn nagel een klein schilfertje eraf krabben.

Ik ben benieuwd wat jullie adviseren om als volgend middel uit te proberen?
Ik weet wat je kan help is niet gekoop je kan het weg halen met ijs stralen dat gebeurt met droog ijs.tast niet de lak aan alleen de vervuiling ik heb vroeg vrachtwagen op z'n manier gestaald die onder lijm zatten kijk er maar voor is echt goed
 
Als je met je nagel er schilfertjes af kunt halen zou het wel eens een laagje blanke lak kunnen zijn, zoals ook al eerder geopperd.
Dat krijg je er niet af met een mild middeltje. Als het mijn motorafdekplaat zou zijn zou ik proberen met een beetje verf afbijt op de punt van een doek (wel even handschoenen aan) op de binnenkant van de plaat. Dan kun je zien of die verf afbijt de kunststof aantast.
Grote kans dat Thinner wel de verf oplost maar ook de kunststof. Wasbenzine en terpentine zullen een blanke laklaag onberoerd laten.
Just my two cents.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker