• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

*** SPOEDJE *** Gepoedercoate oppervlak behandelen? *** SPOEDJE ***

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Zoals de titel kort en krachtig vermeld, is het mogelijk?

Een klant van mij heeft metalen platen die gepoedercoat zijn. Hierin zitten wat swirls en krasjes. Nu was zijn vraag of deze machinaal te verwijderen zijn.

Nu vraag je je af: "Gepoedercoate onderdelen op een auto?"
Welnee, de klant van mij heeft een bedrijf dat zonweringen plaatst. Bij zijn klant is een zonwering geplaatst in een frame van gepoedercoat metaal.

Ik heb bij mijn klant ook de interesse gewekt wat betreft machinaal detailen van auto's. Ik ben hem van alles aan het vertellen. Zelf heeft ie al diverse malen op de Carclean site gekeken en uiteraard op het forum.

Om te beginnen zou ie zelf ook een machine willen aanschaffen. Zijn voorkeur gaat uit naar de DAP500, maar vindt het jammer dat deze pas ergens in November wordt uitgeleverd.

Nu zit hij om het hand...
Ik heb hem aangeboden gebruik te maken van mijn eigen Metabo excentermachine.

Ik heb klaarstaan voor hem de Meguiars M83 en een paar wite LC pads. Zou dit genoeg bite hebben? Of moet ik grover geschut mee nemen?

Iemand iedeeën?
 
met M83 kom je een eind ik zou er wel een groene en oranje pad bijdoen, kan je toch net weer een stapje zwaarder
 
Zolang het niet mat is kan je het gewoon polijsten. Maar metalen platen is weer iets anders dan een auto. ;) Hoewel dat ook een metalen plaat is :)

Ik zou inderdaad ook 83 op oranje zetten!
 
Thnx allen :)^

Ik heb trouwens een oranje en witte pads meegenomen voor de klant.

Overigens zijn dit géén Lake Country, maar pads van Festool en Bosch. Qua hardheid en 'sponzigheid' voelen ze hetzelfde aan als de in kleur vergelijkbare LC pads. Alleen zitten er geen gaatjes in.

Beetje zonde om zomaar de "dure" LC pads aan een klant mee te geven. Wie weet hoe ie ermee omgaat. :weetniet

Van links naar rechts en van boven naar beneden:

Witte Lake Country (beetje roze van de Smartwax :schaam), Bosch witte pad, gewafelde witte Festool pad
Zwarte Lake Country, gewafelde zwarte Festool pad
Oranje Lake Country, Festool pad.
 
nicknameless zei:
Nu vraag je je af: "Gepoedercoate onderdelen op een auto?"

Een gepoedercoate auto is toch niks nieuws..

Ik ben in 2004 in de grootste BMW fabriek in Dingolfing geweest (werden op dat moment 5,6 en 7-serie geproduceerd :heart_eyes: :cool: ) Daar werd me uitgelegd dat BMW 5 beschermlagen op het blanke metaal doet ter bescherming. De laatste 3 stappen, grondlak, kleurlak en blanke lak waren allemaal poedercoat. Destijds was de man helemaal trots omdat BMW de eerste fabrikant zou zijn die zelfs de blanke lak poedercoatte.

Uiteraard weet ik niet wat de huidige stand van zaken is maar ik verwacht niet dat poedercoaten niet meer gebeurd.

Kortom andere gepoedercoate metalen delen poetsen met auto poetsmiddelen is volgens mij totaal geen probleem :cool:
Succes ermee
 
Timon, ik denk dat dat iets heel anders is dan wat de meesten verstaan onder poedercoaten.

Bij poedercoaten wordt het metalen voorwerp onder spanning gebracht. Hierna wordt gepigmenteerd poeder (een soort 'droge' verf zeg maar) op het voorwerp verneveld. Doordat het voorwerp een negatieve lading heeft en het poeder een positieve (of andersom) trekken de twee elkaar aan. Het poeder vliegt dus naar het voorwerp toe. Hierna wordt de zaak in een oven gebracht waar alles verhit wordt. De hitte is zo intens dat het poeder smelt en een dekkende laag vormt. Voordeel hiervan is dat dit een zeer stijve en dikke laag is, ook steenslag slaat er bot op. Nadeel is dat het niet mogelijk is om een even mooi resultaat als met natlakken te bekomen. Bij restauraties worden sommige delen dan eerst gecoat en dan nat afgelakt om een compromis tussen uitzicht en duurzaamheid.

Dat BMW de zaak poedercoat kan, maar dan zal het een heel ander procédé zijn, hoop ik althans.

mss dat dit het sinaas-effect verklaart? :D:
 
denk niet dat ze dat doen, plaatwerk met zoveel bollingen poedercoaten
gaat altijd werken met zulke temperaturen schat ik en dat komt niet goed

poedercoaten hoeft naar mijn weten trouwens niet altijd droog te gebeuren, je hebt 2 soorten
spuiten of dompelen
lijkt erg op het emailleren wat wij op het werk doen maar dan net iets anders :grinning:

en ik zou het gewoon uit proberen op een stuk afval
daarna wel even black hole, exp en een wax eroverheen :D