• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

spray and wipe vs gloss

Berkant

Detailing addict
9 mei 2010
776
62
Ik ben aan het kijken wat te bestellen, kan iemand mij duidelijk maken wat het verschil tussen deze twee nou precies is ?
Dus de spray and wipe vs spray and gloss !

Welke zou jij nemen als je 1 van de 2 zou moeten kiezen en waarom ?

Spray & Gloss is meer een detailerspray, even snel de glans boosten. Vinger en watervlekken weg halen. Spray & Wipe is een wat sterker product en haalt vuil van de lak zoals boomsappen e.d. en je kunt hem als klei glijmiddel gebruiken ramen schoonmaken enz.. Tevens staat erop dat je hem als waterless wash kunt gebruiken. Al zou ik dit niet doen.... Ik gebruik ze allebei. Maar als je een zou moeten kiezen: de Spray & Wipe omdat deze meer allround is.

op een goed gedetailede / swirlvrije wagen, denk ik dat jij het verschil tussen: spray&wipe en spray&gloss niet eens zat zien.

Ik heb enige tijd geleden ter vervanging van UQD de spray en Gloss eens aangeschaft. Ik moet zeggen dat die goed bevalt. Het laat inderdaad een nette glans achter die niet kunstmatig overkomt. Ook voor de ramen werkt het, maar na een tijdje merk ik wel dat je een soort waas over de ramen krijgt. Als je dan met een schone vinger over de ramen gaat krijg je een soort effect als met een swipetest. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ikdit niet had met UQD. Spray en gloss is goed te gebruiken om vogelpoep en vliegenresten te verwijderen maar wellicht is spray en wipe hier beter voor. Ik kan dat eigenlijk niet beamen want die heb ik niet eerder gebruikt.

Ik gebruik voor na het wassen nu vaak QD+ of QW+ want die geven meer bescherming doordat ze carnauba bevattten. Ik merkt dat qua beading/ bescherming Spray en Gloss niet veel toevoegd. DE QD+ en QW+ zijn hier echt beter in. Dus mijn inziens kun je na het wassen beter QD+ of QW+ gebruiken en voor de tussendoor detail spray en wipe. Gewoon omdat de glans maar kort stand houd en je inderdaad de spray en wipe breder kan inzetten. Ook maakt QD+ de lak na verwerking nog net even gladder dan de spray en gloss. Desondanks is spray en gloss een heel goed product. Mij gedachte is dat spray en gloss twee zaken probeert te combineren, het geven van glans en reiniging als zijnde een detailer. Nu is twee in één een leuke gedachte die mogelijkook goedkoper is dan twee producten kopen. De keerzijde is dat QD+ en spray en wipe dat wat ze doen (respectievelijk bescherming na het wassen als detailer en een detailerspray die je ook voor kleien kan toepassen) op hun gebied beter doen dan spray en Gloss.

Hier komt een vergelijking bij mij op met een andere hobby van mij: fotografie. Je kunt drie lenzen kopen met een vast brandpunt (groothoek, standaard, tele) of één zoomlens. Als je een zoom lens koopt hoef je maar één lens mee te nemen en die is multy inzetbaar. Maar als je qua beeldkwaliteit de top wil kun je dus beter drie vaste brandpuntlenzen kopen. Die zijn gebouw met één doel voor ogen, zijn vaak lichtsterker, minder vertekening, minder chromatiesche abberatie enz. Maar je heb dan wel meer mee te schouwen. Het verschil zit hem in de details en bij de genoemde detailersprays is het niet anders. Je hebt of twee producten die elk één sterke kant hebben en daar goed voor toepasbaar zijn of je neemt één fles en gaat voor het gemak.

Ik kan je verzekeren dat de discussies over materiaalkeuze over dit onderwerp op fotografie fora in de basis heel veel op elkaar lijken. En de conclusie ook, Of je gaat voor snel en makkelijk en dan heb je een leuk resultaat, of je schaft meer en meer specifieke producten aan (wat vaak meer geld kost) maar weet dan wel net die paar procent % extra kwaliteitswinst uit je werkt te persen.

Maar dit wordt al bijna een filosofische verhandeling""zen and the art of car maintennance".

Groeten GdV42

@gdv42 thanks voor de uitgebreide filosofische uitleg:-)^

Pfff het begint in mijn hoofd te tollen op dit moment :-/

Wil ik nu te snel teveel of zijn er teveel producten die stak langs elkaar heengaan kwa prestaties :-/

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is/zijn producten die ik naar eigen beleving mis in mijn assortiment.
Dit is een product dat ik na het voeden en voor het waxen kan gebruiken om hiermee de glans en bescherming een langere periode te geven.
Het zou mooi zijn als dit produkt ook gebruikt kan worden voor mijn volgende zoek actie en dat is een product dat ik na het wekelijkse wassen kan gebruiken om de glans te boosten maar dat ook een degelijke bescherming geeft.

Tell me what to order pls want het tolt bij mij op dit moment in mijn hoofd met heelveel verschillende producten in mijn bolletje:weetniet

Voor het onderhouden van de wax laag na het wassen zou je kunnen kiezen voor een spraywax. De Poorboys World QW+ Quick Wax Plus is een goede optie.
En dan na deze stap de Dodo Juice Red Mist aanbrengen.

Op deze manier onderhoud je de waxlaag en breng je ook nog eens extra bescherming aan. De Red Mist geeft een lekkere wetlook en bied extra bescherming voor de waxlaag.