• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappen + Materialen plan voor een complete (hand) detail

GolfL

Detailing rookie
20 nov 2011
50
0
Beste,

Het gaat om een Witte golf 5 gti met een zwart hoogglands gewrapte dak+spiegels.

Nu lees ik al een tijdje mee op dit forum, en heb ook al het een en ander aangeschaft. Maar nu wil ik eigenlijk weten of ik het in de juiste volgorde ga doen straks. Want ik heb wat spullen aangeschaft in de winter, die ik in het voorjaar wil gaan gebruiken. :-"

Wat ik tot mijn beschikking heb:

Exterieur:
-Meguiars NXT car wash
-Mothers Clay Bar set
-Iron-X
-Meguiars Wash Mitt
-Meguiars Dry towel + Delerium Dry Towel
-Meguiars Bug and Tar remover
-Meguiars Scratch X 2.0
-Meguiars Deep crystal paint cleaner STEP 1
-Meguiars Deep crystal polish STEP 2
-Meguiars NXT Tech wax 2.0
-Poorboys QD+
-Nieuw :Dodo juice Light fantastic (panel) pot voor de test
-NieuwGilmour handpump foamer voor hardnekkige vervuiling
-NieuwPoorboys APC
Thanks to BC911


Velgen:
-Meguiars Endurance bandenzwart
-Meguiars All wheel cleaner
-Poorboys Spray and rinse
-Meguiars All Metal Polish

Volgorde:
Nu heb ik dus al wel een redelijke basis. Zoals je dus ziet redelijk veel meguairs, komt omdat ik dacht dat meguairs het enige prof poetspul had. Maar sinds ik carclean ken weet ik dat er veel en veel beter is!. Nu wil ik de DODO juice light fantastic aanbrengen als wax ipv de NXT 2.0. Dus ik dacht het om het zo te doen + een aantal vragen erin verwerkt:

-Hardnekkige vervuiling foamen (Welke foam??)
-Afspoelen met water
-Hardnekkige vervuiling met APC schoonmaken(panoramadak rubbers zit groen op:confused: )
-2 emmer methode met NXT car wash + washmitt
-Iron-X aanbrengen
-Velgen reinigen
-Afspoelen
-Drogen met de delerium
-Mothers clay bar set gebruiken om te clayen
-Als het nodig is op de kleine krasjes wat Scratch X2.0 gebruiken
-Meguiars step 1, heb dit altijd met een MF doek gedaan (inpoetsen uitpoetsen), is een applicator beter? En welke applicator?
-Meguiars step 2, heb dit altijd met een MF doek gedaan, (inpoetsen uitpoetsen) is een applicator beter? En welke applicator?
-Dodo juice Light fantastic aanbrengen met een applicator, wat voor applicator?
-Zwarte dak dan maar met NXT 2.0 wax? omdat de DJ voor witte/lichte lakken is?
-Curen (per paneel)
-Uitpoetsen met een goeie MF doek
-Daarna nog de uitlaat even polijsten(meguiars all metal polish), velgen dressen

En ben ik dan klaar? Of zou ik eventueel QD+ nog gebruiken als topping. Of is dit vloeken in de kerk wat ik nu doe:-b


Bedankt alvast!!

GolfL
 
Een VAG lak is knetterhard, hier ga je met de hand al bar weinig aan corrigeren.
Daarnaast is Scratch X mijn inziens een leuk tell sell product maar kan het gewoon niet op tegen een Monello Finale / Mezzo.
Echt toegevoegde waarde van dit product zie ik dan zelf ook niet.

De Meguiar's step 1 & 2 kan je gewoon met een foam applicatorpad doen van bijvoorbeeld Monello of Mequiars.
Wel voor iedere stap een aparte pad en doek gebruiken. Je weet denk ik al dat je de stap 1&2 niet op een warme lak of in de zon moet aanbrengen en dat je hier qua tijd ook wel even voor uit mag trekken ?

De Dodo LF kan je ook gewoon met een foam applicatorpadje doen (weer een aparte pakken en niet een die je voor stap 1 of 2 hebt gebruik).
Op het dak kan je ook prima de Dodo LF aanbrengen, die zal al meer doen dan de NXT.

Waarom je QD+ op de Dodo wax zou zetten ontgaat me een beetje (denk boosten), beter zou mijn inziens zijn om een 2de laagje Dodo LF aan te brengen bovenop de eerste.
 
Ja dat heb ik inderdaad meegekregen dat een vag lag moeilijk corrigeerbaar is met de hand. Maar aangezien mijn auto ook niet echt veel swirls heeft(vind ik) hoeft dit corrigerende niet optimaal denk ik. Je zal altijd wel iets corrigeren toch?

Meguairs ScratchX heb ik eenmaal in mijn bezit, en ben er opzich redelijk content mee. Het is niet dat ik heel de auto er mee doe, meer plekjes als dorpels, handgrepen, achterklepingang etc. Maar je zal best gelijk hebben dat de monello finale of mezzo beter is. Maar dit ga ik er dan niet speciaal voor aanschaffen.

Voor de meguairs 1 en 2 stappen, kan ik dan ook deze pads gebruiken?. Misschien dat ik dan een iets meer corrigerende factor krijg omdat de foam wat harder is?
Orange Light Cutting CCS Hand applicator
White Polishing CSS Hand Applicator
Ben er ook van bekend dat het inderdaad niet op een warme auto/in de zon kan. Dit is inderdaad ook een intensief werkje.

Voor de Dodo kan ik dan deze pad gebruiken?
Ultrasoft Finishing CSS Hand applicator.
Ok dan zal ik de dodo ook op het dak aanbrengen.

Over de QD+, precies ik dacht om hem dan te boosten. Maar dit is niet de bedoeling begrijp ik hieruit?
 
Qua corrigerend vermogen ga je eigenlijk alleen hele lichte marring wegwerken. Denk hierbij aan zichtbare vegen die je hebt gemaakt met je klei. Verder zullen alle swirls er nog in blijven. Wellicht dat je ze tijdelijk opvult (als step 2 een filler bevat, ik ben helaas niet bekend met Step 2). Maar corrigerend vermogen (als in => swirls verwijderen) zal je helaas niet krijgen.

ScratchX2.0 is een hele verbetering t.o.v. de oude ScratchX. Veel meer cut in ieder geval dan Finale en met de hand doet ie niet onder voor Mezzo. :)^ Er is een schema te vinden op het internet, waarop te zien is dat ScratchX2.0 qua cut net onder M105 en Ultimate Compound zit. Ik heb er toch wel wat krasjes handmatig mee weg kunnen werken. (ook op een VAG lak). Houdt het werkoppervlak kleiner dan 20x20cm, doe 2/3 druppels op je padje (ik gebruikte een oranje LC pad) en boen je rot tot het spul doorzichtig wordt. Zoals zo vaak met willekeurige krassen: Soms haal je ze eruit, soms niet.
Zolang je het nog hebt, zou ik het gewoon gebruiken en opmaken. Er is niks mis mee.

Bij Step 1 ben je aan het cleanen, je padje wordt dus vies van de vervuiling die je uit de lak haalt. Wat ik handig vind is een emmertje water erbij, waarbij je je padje regelmatig mee kan schoonspoelen. Werken met meerdere pads vind ik ook makkelijker. De witte LC pad is prima, maar ik zou geen oranje gebruiken bij Step 1. Die is te grof ervoor, waarbij je het middel te snel afbreekt en opdroogt, voordat het goed begint te werken.

De ultrazachte foampad voor de Dodo wax is prima.

QD+ is prima om je waxlaag mee te boosten als deze bijv. aan het "doodgaan" is. Maar spray hem niet op een net gelegde, verse waxlaag. Zoals veel QD's met een een extra toevoeging (zoals QD+, Red Mist) bevat QD+ oplosmiddelen om de carnauba die erin zit vloeibaar te maken. Als je dit sprayt op een waxlaag die nog niet volledig is gecured, dan los je ook je waxlaag op. Laat de wax eerst volledig curen (uitharden), dit kan 24 uur duren. Hierna kun je QD+ gebruiken.
 
Ah ok, dus voor de pads:

1 orange light cutting pad voor scratchX 2.0
1 white Polishing pad voor het cleanen (step 1)
1 orange light cutting pad voor polish (step 2)
1 ultra soft voor DJ LF (laaste stap, wax aanbrengen)

En de QD+ laat ik dan achterwegen, en doe dit gewoon voor als een boost (na een wasbeurt).

Het resultaat als hierboven zal ik natuurlijk nooit halen met de hand (tenzij ik rambo heet). Maar het is dus wel verstandig om gewoon alle stappen te volgen? ( dus cleanen=>polish=>wax)
 
"1 orange light cutting pad voor polish (step 2)"

Deze klopt alleen niet. De oranje LC pad is te grof voor de Step 2 = 'glaze', dus zou ik gaan voor een zwarte LC pad of anders gewoon een normaal zacht foam padje.

Ook handmatig is het inderdaad verstandig om alle basisstappen te doen:

wassen
kleien
polijsten / cleanen
glazen
beschermen (wax / sealant)
 
Ah ok dus ipv een oranje de zwarte; deze dus:
https://www.Carclean.com/product/Monello/Black_Soft_Finishing_Euro_Foam_Hand_Applicator_MBFP00_101164


De stappen heb ik inderdaad altijd zo al gedaan. Alleen dacht misschien dat de step 2 niet zo veel meerwaarde handmatig met zich meebrengt? Maar gewoon doen dus !

Dus ik ga het als volgt doen nu :

-Hardnekkige vervuiling met APC schoonmaken(panoramadak rubbers zit groen op )
-2 emmer methode met NXT car wash + washmitt
-Iron-X aanbrengen
-Velgen reinigen
-Afspoelen
-Drogen met de Delirium
-Mothers clay bar set gebruiken om te clayen
-Als het nodig is op de kleine krasjes wat Scratch X2.0 gebruiken met een Orange light cutting pad
-Meguiar's step 1, met een White polishing pad
-Meguiar's step 2, Black finishing pad
-Dodo juice Light fantastic met een Ultra soft pad
-Curen (per paneel)
-Uitpoetsen met een goeie MF doek
-Daarna nog de uitlaat even polijsten(Meguiar's all metal polish), velgen dressen