• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan, doe ik het goed?

blackscell

Detailing rookie
9 mei 2013
35
0
Morgen is het dus zover, heb al vele topics handleidingen e.d. doorgelezen maar ben nog steeds niet zo zeker van m'n zaak.

Hierbij dus mijn stappenplan;

Voordat ik begin maak ik de motorruimte schoon, daarna spuit ik de Meguiars Engine dressing erop en laat deze inwerken, dus gooi ik de motorkap dicht en ga ik verder.

Begin met de velgen, grondig wassen met Iron x, bilberry safe voor een ander auto en wheelwax.

Wassen met de 2EM methode en 2 washingmitts, bovenkant onderkant en voor de velgen een 4 finger mitt, borstel en tire applicator.

Hierbij gebruik ik de Meguiars Gold Shampoo, ook doe ik de kieren, naden e.d. met de shampoo ( of is het beter om deze met de APC te doen)?

Als ik klaar ben met wassen dan droog ik de auto NIET af, ik ga direct kleien met de Meguiars Quick Clay. Als ik dit gedaan heb, droog ik de hele auto af.

Als de auto geheel afgedroogd is begin ik met polijsten, ik begin met de witte pad op mezzo. Moet ik dan als ik klaar ben met polijsten eraser erop spuiten dan met een doekje het residu afnemen en dan mijn resultaat bekijken of gewoon direct afnemen, pas bij het gewenste resultaat met finale eroverheen dan de eraser?

Als de witte pad niet het gewenste resultaat geeft stap ik over naar die oranje pad, en finale op lichtgroen. Ben ik klaar met polijsten neem ik alles af met (?eraser) en doe daarna Black hole op een zwarte pad en werk ik deze in op stand 1-2-3.

Klaar met BH dan de auto in de wax zetten ( tech wax 2.0 paste) en afwachten icm de swipetest e.d.

Is de hele auto klaar dan doe ik de strips, koplampen en motorruimte weer.

Hier begin ik dan met de interieur, heb Meguiars Quick Interior spray en APC van poorboys, interieur ziet er redelijk fris uit dus denk dat alleen MeguiarsQI genoeg zal zijn?

Stoelen zijn ook redelijk netjes, toch maar afwerken met MQI^ of een mini scheutje APC van pb?

Alvast bedankt!

Voordat je Iron-x aanbrengt, eerst schoon maken met eventueel een velgenreiniger. Daarna pas Iron-X, Iron-X is namelijk geen velgenreiniger op zichzelf en breekt alleen metaal deeltjes (vliegroest) af. Wheelwax natuurlijk pas aan het eind aanbrengen.

Wassen met 2 washmitts en een grid guard (heb je die ook?)

Bij lichte vervuiling zou ik de kieren gewoon met shampoo doen.

eraser doe je wanneer je klaar bent met polijsten, daarmee haal je de eventuele vetten/oliën van het polijstmiddel weg. Tussendoor is dus niet nodig, kan natuurlijk wel als je daardoor beter het resultaat kan beoordelen. Eraser zorgt voor een schoner oppervlak en dus een betere hechting van (in dit geval) de Black Hole en de wax.

Ik weet niet wat de cleaners doen uit de NXT 2.0 tegen de BlackHole. Dat zou een ander forum lid even moeten aangeven...

Met wat wil je de koplampen doen? Als je wil polijsten kan je die het beste direct mee pakken, en met de hele ronde van waxen gewoon mee pakken.

APC in het interieur: volgens mij moed dat goed afgenomen worden (met een extractor). Maar heb zelf geen ervaring met APC in het interieur.
Zelf geen ervaring met MQI.

Misschien een idee om een clinic te volgen van CarClean? Handmatig of de DAP... (zie webshop)

Hartelijk dank Sven, clinic staat zeker op de planning!

Maar aangezien ik een mooie test auto heb zou ik hier een beetje op kunnen ''oefenen'' en kijken hoe het gaat. Mijn vaders broer is zelf ook een detailer en als ik er echt niet uitkom met de dap kan ik altijd even langs hem gaan aangezien hij toch wel gevorderde is.

Maar leuker is natuurlijk als ik het zelf afmaak!

Nog even een vraagje hoor,

https://forum.Carclean.com/resource.ashx?a=2183

Deze kan ik ook gewoon polijsten met een 5'5 pad?

En de wat moeilijkere gedeeltes, bijv tussen de voorruit en zijraam heb je een gedeelte die wat dunner is, deze aanpakken met de dap of hand?

https://forum.Carclean.com/resource.ashx?a=2187

Had gelezen dat het beter is om deze met een 3 inch pad aan te pakken maar ik denk dat het veels te klein is om een dambord beweging erop te maken?

Je zou het kunnen proberen, ik zou alleen een 3" pakken (kan je die lenen van je oom?).
Als de lak redelijk hard is denk ik dat het je niet gaat lukken met de hand, je haalt zeker niet het zelfde resultaat als met de DAP. Dambord is op zo een klein stuk idd lastig maar een DAP maakt ongeveer de zelfde beweging als je hand (kleine cirkeltjes om zijn as).
Denk er bij je bumper aan dat het sneller warm wordt omdat het van kunststof is (dus eerder/langer pauze houden om af te koelen).

Mooi plan al wel, moet goedkomen!
Meguiars Engine Cleaner hoeft niet heel de dag in te werken. Die zou ik vernevelen over alles in het motorcampartiment laten inweken, borstelen e.d. en dan afspoelen (let op elektrische onderdelen!). De kieren zou ik in eerste instantie met APC doen en wel omdat die ontvet. Innevelen en borstelen, daarna met shampoo en washmitt. Anders heb je risico dat je allerlei vettigheid in je mitt krijgt. Wat betreft je polijststap is een kwestie van proberen en testen met combinaties. Als je demtijd hebt zou ik nabewerken met een fijne pad en Finale. Tussendoor kun je Eraser gebruiken om te inspecteren of je resultaat voldoende is. Nadien om de gehele lak de ontvetten van polijstresidu. Black Hole én NXT2.0 heeft weinig zin. In de NXT zitten cleaners die Black Hole verwijderen. Als je BH wilt gebruken neem dan een pure wax.

Hartelijk dank, van die ''vette'' washmitt had ik niet aan gedacht!

Het gaat zeker lukken! Alleen zal het ipv. vandaag pas dinsdag gebeuren aangezien PostNL de bestelling heeft uitgesteld.

Maar dat geeft niet, meer leesplezier voor mij!