Onder de noemer beter laat dan nooit hier een verslag van een E-tron die ik een paar maanden terug mocht aanpakken.
Deze auto heeft een beetje een historie. Hij is op papier anderhalf jaar oud, maar eind vorig jaar pas voor het eerst de weg op gegaan. De nieuwe levering van deze auto, met unieke BRG lakkleur en veel hoogglans zwart, was zo vaak uitgesteld dat de eigenaar een andere auto heeft gekocht en deze auto na wat gesteggel uiteindelijk bij een handelaar is gekomen. Daar is deze een jaar na kentekening verkocht met 63 kilometer op de teller. Destijds met waanzinnig gave wielen eronder, maar de nieuwe eigenaar vond ze iets te opvallend voor klantenbezoeken. Begrijpbaar:

Na een paar honderd kilometer, nog op de eerste acculading, is de achterste motor gesneuveld en heeft de auto 2,5 maanden bij de dealer gestaan.
Ik kreeg deze auto met 2300 kilometer mee voor een coating. Ik had de eigenaar verzocht om de auto liever niet te wassen, of hem even langs te brengen mocht hij echt niet toonbaar zijn. Helaas heeft de dealer hem na twee onderhoudsbeurten door de goedkoopste rollover gehaald die je kunt bedenken en zal hij in de handel ook nog wel een krasstraat gezien hebben.
Bij aanlevering:


Op het eerste oog zag hij er netjes uit. Ik zag al wat lichte swirl en een paar kleine krasjes bij de motorkap en achterklep.
De auto is in de Touchless foam gezet om 09:00 in de ochtend. Hierna afgespoten en gewassen met Meguiars Wash+ om zoveel mogelijk wax en dergelijke van de auto te strippen.

De wielen goed gewassen met gebruik van Monello Non-ferro.

Nog steeds knappe velgen, maar ik vond de gouden velgen wel echt heel gaaf.
Na het wassen nogmaals de lamp erop gezet en eens goed gekeken hoe de lak er daadwerkelijk bij stond.


En daar ging mijn hoop op een eenstaps polijst sessie op een nieuwe lak:

Hierna heb ik een kleisessie gedaan met Monello klei en Gyeon Clay Lube op 1:5 gemixet.
Klaar om te polijsten. Eerst heb ik een lakdiktemeting gedaan en kwam ik rondom op 160-180 uit behalve op de motorkap. Die was 130. De paar kunstof delen die er op zitten heb ik netjes afgeplakt. Had ik al verteld dat alles aan het ding hoogglans is.
Van het polijsten en coaten heb ik helaas geen foto's gemaakt. Op de één of andere manier vergeet ik dat altijd wanneer ik gefocussed bezig ben.
De panelen heb ik met een ronde Menzerna cut force pro met harde pad aangepakt. De grote delen met de dap evo en de kleine delen met de dap mini. De zwarte hoogglans delen waren voorzien van een beduidend zachtere lak en kon ik met Menzerna 2200 goed corrigeren. Alle delen zijn gefinished met Menzerna 3800. Veel hoekjes en kiertjes zoals de hoogglans "grill" heb ik met de hand gedaan.
Tevreden met het resultaat na 5 uur polijsten met twee personen (een kennis heeft mij hierbij geholpen) zijn we gaan coaten. De auto hebben we in de Gyeon Pure gezet vanwege de donkere lak en de verwachting dat de auto alweer ingeruild is voordat de Pure niet meer aanwezig is. Om 21:00 waren we klaar. Ik kon geen hoogglans meer zien.
De volgende morgen ben ik terug gegaan om de coating te controleren, ramen na te lopen en de stofzuiger nog even door de auto te halen. Die overigens al met een net en schoon interieur werdt aangeleverd.
Best veel highspots. We hebben met twee personen met de lamp goed nagelopen toen we klaar waren, maar in de zon waren ze duidelijk zichtbaar. Kak!

Na wat overleg besloten om met Pure nog een keer de highspots na te lopen en dit ging boven verwachting goed. S'avonds een laatste check gedaan in de zon en helemaal gelukkig met het resultaat.
De blauw metallic flake springt er nu ook ineens uit in de zon. Het is een hele bijzondere kleur.












Deze auto heeft een beetje een historie. Hij is op papier anderhalf jaar oud, maar eind vorig jaar pas voor het eerst de weg op gegaan. De nieuwe levering van deze auto, met unieke BRG lakkleur en veel hoogglans zwart, was zo vaak uitgesteld dat de eigenaar een andere auto heeft gekocht en deze auto na wat gesteggel uiteindelijk bij een handelaar is gekomen. Daar is deze een jaar na kentekening verkocht met 63 kilometer op de teller. Destijds met waanzinnig gave wielen eronder, maar de nieuwe eigenaar vond ze iets te opvallend voor klantenbezoeken. Begrijpbaar:

Na een paar honderd kilometer, nog op de eerste acculading, is de achterste motor gesneuveld en heeft de auto 2,5 maanden bij de dealer gestaan.
Ik kreeg deze auto met 2300 kilometer mee voor een coating. Ik had de eigenaar verzocht om de auto liever niet te wassen, of hem even langs te brengen mocht hij echt niet toonbaar zijn. Helaas heeft de dealer hem na twee onderhoudsbeurten door de goedkoopste rollover gehaald die je kunt bedenken en zal hij in de handel ook nog wel een krasstraat gezien hebben.
Bij aanlevering:


Op het eerste oog zag hij er netjes uit. Ik zag al wat lichte swirl en een paar kleine krasjes bij de motorkap en achterklep.
De auto is in de Touchless foam gezet om 09:00 in de ochtend. Hierna afgespoten en gewassen met Meguiars Wash+ om zoveel mogelijk wax en dergelijke van de auto te strippen.

De wielen goed gewassen met gebruik van Monello Non-ferro.

Nog steeds knappe velgen, maar ik vond de gouden velgen wel echt heel gaaf.
Na het wassen nogmaals de lamp erop gezet en eens goed gekeken hoe de lak er daadwerkelijk bij stond.


En daar ging mijn hoop op een eenstaps polijst sessie op een nieuwe lak:

Hierna heb ik een kleisessie gedaan met Monello klei en Gyeon Clay Lube op 1:5 gemixet.
Klaar om te polijsten. Eerst heb ik een lakdiktemeting gedaan en kwam ik rondom op 160-180 uit behalve op de motorkap. Die was 130. De paar kunstof delen die er op zitten heb ik netjes afgeplakt. Had ik al verteld dat alles aan het ding hoogglans is.
Van het polijsten en coaten heb ik helaas geen foto's gemaakt. Op de één of andere manier vergeet ik dat altijd wanneer ik gefocussed bezig ben.
De panelen heb ik met een ronde Menzerna cut force pro met harde pad aangepakt. De grote delen met de dap evo en de kleine delen met de dap mini. De zwarte hoogglans delen waren voorzien van een beduidend zachtere lak en kon ik met Menzerna 2200 goed corrigeren. Alle delen zijn gefinished met Menzerna 3800. Veel hoekjes en kiertjes zoals de hoogglans "grill" heb ik met de hand gedaan.
Tevreden met het resultaat na 5 uur polijsten met twee personen (een kennis heeft mij hierbij geholpen) zijn we gaan coaten. De auto hebben we in de Gyeon Pure gezet vanwege de donkere lak en de verwachting dat de auto alweer ingeruild is voordat de Pure niet meer aanwezig is. Om 21:00 waren we klaar. Ik kon geen hoogglans meer zien.
De volgende morgen ben ik terug gegaan om de coating te controleren, ramen na te lopen en de stofzuiger nog even door de auto te halen. Die overigens al met een net en schoon interieur werdt aangeleverd.
Best veel highspots. We hebben met twee personen met de lamp goed nagelopen toen we klaar waren, maar in de zon waren ze duidelijk zichtbaar. Kak!

Na wat overleg besloten om met Pure nog een keer de highspots na te lopen en dit ging boven verwachting goed. S'avonds een laatste check gedaan in de zon en helemaal gelukkig met het resultaat.
De blauw metallic flake springt er nu ook ineens uit in de zon. Het is een hele bijzondere kleur.











