• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

British Racing Green E-tron

Drifter

Detailing guru
5 mrt 2023
604
115
Onder de noemer beter laat dan nooit hier een verslag van een E-tron die ik een paar maanden terug mocht aanpakken.

Deze auto heeft een beetje een historie. Hij is op papier anderhalf jaar oud, maar eind vorig jaar pas voor het eerst de weg op gegaan. De nieuwe levering van deze auto, met unieke BRG lakkleur en veel hoogglans zwart, was zo vaak uitgesteld dat de eigenaar een andere auto heeft gekocht en deze auto na wat gesteggel uiteindelijk bij een handelaar is gekomen. Daar is deze een jaar na kentekening verkocht met 63 kilometer op de teller. Destijds met waanzinnig gave wielen eronder, maar de nieuwe eigenaar vond ze iets te opvallend voor klantenbezoeken. Begrijpbaar:

32759408-2.jpeg

Na een paar honderd kilometer, nog op de eerste acculading, is de achterste motor gesneuveld en heeft de auto 2,5 maanden bij de dealer gestaan.

Ik kreeg deze auto met 2300 kilometer mee voor een coating. Ik had de eigenaar verzocht om de auto liever niet te wassen, of hem even langs te brengen mocht hij echt niet toonbaar zijn. Helaas heeft de dealer hem na twee onderhoudsbeurten door de goedkoopste rollover gehaald die je kunt bedenken en zal hij in de handel ook nog wel een krasstraat gezien hebben.

Bij aanlevering:

IMG_20240504_083049.jpg
IMG_20240504_083054.jpg
Op het eerste oog zag hij er netjes uit. Ik zag al wat lichte swirl en een paar kleine krasjes bij de motorkap en achterklep.

De auto is in de Touchless foam gezet om 09:00 in de ochtend. Hierna afgespoten en gewassen met Meguiars Wash+ om zoveel mogelijk wax en dergelijke van de auto te strippen.

IMG_20240504_083755.jpg

De wielen goed gewassen met gebruik van Monello Non-ferro.

IMG_20240504_085739.jpg

Nog steeds knappe velgen, maar ik vond de gouden velgen wel echt heel gaaf.

Na het wassen nogmaals de lamp erop gezet en eens goed gekeken hoe de lak er daadwerkelijk bij stond.

IMG_20240504_092918.jpg
IMG_20240504_092930.jpg

En daar ging mijn hoop op een eenstaps polijst sessie op een nieuwe lak:

IMG_20240504_135848.jpg

Hierna heb ik een kleisessie gedaan met Monello klei en Gyeon Clay Lube op 1:5 gemixet.

Klaar om te polijsten. Eerst heb ik een lakdiktemeting gedaan en kwam ik rondom op 160-180 uit behalve op de motorkap. Die was 130. De paar kunstof delen die er op zitten heb ik netjes afgeplakt. Had ik al verteld dat alles aan het ding hoogglans is.

Van het polijsten en coaten heb ik helaas geen foto's gemaakt. Op de één of andere manier vergeet ik dat altijd wanneer ik gefocussed bezig ben.

De panelen heb ik met een ronde Menzerna cut force pro met harde pad aangepakt. De grote delen met de dap evo en de kleine delen met de dap mini. De zwarte hoogglans delen waren voorzien van een beduidend zachtere lak en kon ik met Menzerna 2200 goed corrigeren. Alle delen zijn gefinished met Menzerna 3800. Veel hoekjes en kiertjes zoals de hoogglans "grill" heb ik met de hand gedaan.
Tevreden met het resultaat na 5 uur polijsten met twee personen (een kennis heeft mij hierbij geholpen) zijn we gaan coaten. De auto hebben we in de Gyeon Pure gezet vanwege de donkere lak en de verwachting dat de auto alweer ingeruild is voordat de Pure niet meer aanwezig is. Om 21:00 waren we klaar. Ik kon geen hoogglans meer zien.

De volgende morgen ben ik terug gegaan om de coating te controleren, ramen na te lopen en de stofzuiger nog even door de auto te halen. Die overigens al met een net en schoon interieur werdt aangeleverd.

Best veel highspots. We hebben met twee personen met de lamp goed nagelopen toen we klaar waren, maar in de zon waren ze duidelijk zichtbaar. Kak!

IMG_20240505_092334.jpg

Na wat overleg besloten om met Pure nog een keer de highspots na te lopen en dit ging boven verwachting goed. S'avonds een laatste check gedaan in de zon en helemaal gelukkig met het resultaat.

De blauw metallic flake springt er nu ook ineens uit in de zon. Het is een hele bijzondere kleur.

IMG_20240505_111258.jpgIMG_20240505_111545.jpgIMG_20240505_111554.jpgIMG_20240505_111616.jpgIMG_20240505_111816.jpgIMG_20240505_113651.jpgIMG_20240505_113805.jpgIMG_20240505_113818.jpgIMG_20240625_191706.jpgIMG_20240625_191807.jpgIMG_20240625_191906.jpgIMG_20240625_191951.jpg
 
Hard gewerkt!
Ben niet onder de indruk van de kleur en zeker niet van de auto maar ben het wel met je eens dat de gouden wielen veel leuker staan.
Mooi eer van je werk zo.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
@Altos het donkergroen is echt heel mooi in real life. Maar als de zon er vol op staat en het blauw er doorheen komt wordt het een beetje een vreemde kleur. Dan weet ik niet zo goed wat ik er van vind. Had van mij een unilak mogen zijn.
 
Heel gaaf! Vaak zijn ze zwart of grijs, dan is dit weer lekker anders!
Goeie truc ook met Pure nog een keer aanbrengen. Ga ik onthouden.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
@Smotske helemaal mee eens.

Dat trucje met de Pure had ik overlegd met @Nick Bakker Onder de noemer polijsten en opnieuw beginnen kan altijd nog, hebben we dit gewoon geprobeerd. De high spots verdwenen netjes en trokken mooi vlak weg. Laatst hem ik hem nog gewassen en gecontroleerd en ik kon geen verschil zien tussen de delen die meteen goed waren en de delen die ik de dag erna bijgewerkt heb.
 
Vond hem op die eerste foto ook veel mooier met die gouden velgen en ook de kleur komt dan goed tot zijn recht.
In de zon lijkt hij veel minder mooi, persoonlijke mening

Al met al toch weer een top project
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Die staat er weer strak bij hoor, zeer mooi werk geleverd met dit als resultaat.
Was een flinke klus maar de kleur komt echt tot leven nu, goed verslag met duidelijke foto's.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter