• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan nieuwe 508: 9 vragen

FreddyB

Detailing rookie
27 aug 2012
6
0
Hallo allemaal!

Ik heb een spiksplinternieuwe 508 in het donkerblauw metallic die ik mooi wil maken en houden :-) De foto's van de auto kun je vinden bij mijn even voorstellen draadje.

Aangezien ik helemaal onbekend ben met het hele poetsgebeuren kan ik wel wat hulp gebruiken met de keuze van de juiste producten. Ik heb al wat uurtjes zitten lezen hier, maar juist daarom kan ik geen keuze meer maken! Bomen en bos en zo :-)

Stap1 Wassen
Schoonmaakmiddel: Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
Schoonmaken met: Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
Drogen met: CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm

Twee emmers heb ik al :)

Stap 2 Kleien
Klei & Spray: Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
Afnemen met: Monello - Piccolo Nero Trio


Stap 3 Reinigen/Polijsten
Polijstmiddel: Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
Afplakken met: 3M - 3434 afplaktape - 25mm breed
Aanbrengen met: Monello - Monello Easy Detailing Duo Cutting and Finishing Pad
Afnemen met: Monello - Piccolo Nero Trio

Stap 4 Voeden
Middel: Poorboys World - Black Hole - 473ml
Aanbrengen met: Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
Afnemen met: Monello - Piccolo Nero Trio


Stap 5 Waxen
Middel: Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue - 235ml
Aanbrengen met: Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
Afnemen met: Monello - Piccolo Nero Trio


Velgen
Schoonmaakborstels: Carclean.com - EZ Detail Brush + Mothers Wax - Wheel Brush
Sealant: Poorboys World - Wheel Sealant - 235ml
Aanbrengen met: Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
Afnemen met: Monello - Piccolo Nero Trio


Leer
Ik had al twee HG potjes tbv schoonmaken en onderhouden, die kan ik gewoon blijven gebruiken tot ze op zijn neem ik aan.

Glas
Q: Kan ik niet gewoon glassex gebruiken, of zitten er voor- of -nadelen tov de producten hier?

C.Pro C.Quartz - Iron.X Cleaner - 500ml
Van wat ik heb kunnen lezen kan ik dit het best tussen stap 1 en 2 doen, zonder in stap 1 te drogen en na de Iron-X goed af te spoelen. Ook zal ik deze gaan gebruiken voordat ik de velgen ga schoonmaken.

Tips en antwoorden worden erg op prijs gesteld!
 
Stap 2 Kleien
Klei & Spray: Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
Afnemen met: ???
Q1: Zitten hier genoeg Detailer Spray en doekjes bij?

De Monello Peluche Verde is een aanrader voor vrijwel alle stappen, van kleilubricant afnemen tot polijstresidu wegnemen. De detailer die bij deze kit zit is 473ml. opzich voldoende. Het schijnt dat je deze 1:1 kunt verdunnen met water. Anders is de Dodo Juice Born Slippy refill misschien een economischere keus.

Stap 3 Reinigen/Polijsten
Polijstmiddel: Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml - Cut 3.5/5 Gloss 3/5
Afplakken met: 3M - 3434 afplaktape - 25mm breed
Aanbrengen met: ???
Afnemen met: ???
Nabehandelen: ???
Nabehandling afnemen met: ???
Q2: Welke cutting pad voor het aanbrengen kon ik niet vinden, die van de tutorial is er niet meer
Q3: Moet ik nog nabehandelen hier?

Aanbrengen kan zowel machinaal als met de hand. Een mooier resultaat is te behalen met de DAP900, anders is de Monello DUO handpad wellicht iets. Afnemen zou ik doen met de Peluche Verde van Monello. Als je het meeste residu verwijderd hebt kun je Monello Spruzzo of C.Pro Eraser gebruiken. Nabehandelen kan met een optionele glaze, daarna sealant en/of wax.

Middel: Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue - 235ml
Aanbrengen met: ???
Afnemen met: ???
Q4: Heeft het nog nut voordat ik natty's er op doe een sealant op te doen (b.v. EX-P)?
Q5: Wat moet ik hiervoor gebruiken? pads? welke?

Aanbrengen met een handpad, afnemen met een microvezeldoek zoals de Peluche Verde. Als je kiest voor een combi van sealant en wax, altijd eerst de sealant daarna de wax.

Schoonmaakmiddel: ???
Schoonmaakborstels: Carclean.com - EZ Detail Brush + Mothers Wax - Wheel Brush
Wax: Poorboys World - Wheel Sealant - 235ml
Wax aanbrengen met: ???
Wax afnemen met: Monello - Piccolo Nero Trio
Q6: Wassen doe ik met het middel uit stap 1?
Q7: Aanbrengen doe ik met een applicator staat er, maar de link werkt niet. Wat gebruik ik hiervoor?

De sealant kun je aanbrengen met een foampad of een fingermitt. Wassen kun je doen met een 'gewoon' sopje van autoshampoo en een andere washmitt. Zo voorkom je dat je remstof op je lak krijgt. Je kunt eventueel ook een velgenreiniger nemen voor erger vervuilde velgen bijv. Poorboys World SPray&Rinse of C.Pro Iron-X Die laatste is geen velgenreiniger maar verwijderd wel alle ijzerdeeltjes e.d. van velgen maar ook van de lak. Over Iron-X is erg veel te vinden op het forum.

Wat betreft de doeken, je kunt er nooit genoeg hebben. Zoals iemand (Nicknameless) eens noemde; "Er is geen betere raad, dan voorraad.". Zorg dat je voldoende doeken hebt, afhankelijk van hoe groot je auto is natuurlijk. Bij een Fiat 500 gebruik je niet zo veel als bij een A6 Avant. Voor mijn Ibiza gebruik ik zo'n drie doeken per stap. Heb een aantal Peluche Verde's van Monello, maar ook wat doeken van Poorboys World. Werken allemaal erg fijn.

Succes en hopelijk heb je wat aan mijn antwoorden. :)
 
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Hier kan ik wel wat mee. Machinaal ben ik nog wat huiverig over, niet alleen door de kosten maar ook omdat ik geen ervaring heb. Eerst maar eens handmatig proberen.

Nabehandelen met een glaze bedoel je stap 4: Poorboys World - Black Hole ?
Sealant + Wax of enkel wax - wat is de afweging die ik moet maken met deze keuze? Elke 3 maanden poetsen vind ik echt niet erg, of zijn er andere redenen?
 
Nabehandelen met een glaze, ik bedoel meer opbrengen van een glaze zoals de PBW Black Hole. De afweging die je maakt met sealant en wax is dat de sealant een lange(re) standtijd heeft en de wax aanbrengt voor de looks. Elke drie maanden aanbrengen van een wax kan sowieso geen kwaad, dan is de wax meestal wel "op". Voor de winterpeiode kun je kiezen om een sealant+wax aan te brengen wegens de langere standtijd.
 
Ok, duidelijk! Dan doe ik vooralsnog geen sealant: die mag er in november bij.

In de topics zijn er wat verschillende meningen over het wel of niet polijsten vs paintcleaner. De auto is net nieuw, maar de dealer heeft hem niet echt mooi gepoetst / niet veel tijd aan besteed. Wat zijn de afwegingen die ik hier moet maken? Voor mijn gevoel komt "lak polijsten" ietwat eng over :-)
 
Misschien dat polijsten war eng kan overkomen maar er is niets mis mee. Leest je vooral lekker in op het forum dan heb je vanzelf voldoende informatie.
 
Thx, ik heb je antwoorden zo goed mogelijk verwerkt in mijn lijstje. Heb straks voor mijn gevoel wel erg veel MF doekjes: 15 8-())

Heb me ook een beetje ingelezen over de DAP. Het overwegen zeker waard, alleen moet ik dan een wasplaats zien te vinden met een 230V aansluiting, want ik noch bekenden hebben dat aan aan huis (flat) :) Zal wel even kijken of ik er 1 in de buurt kan vinden.
 
15 doeken lijkt mij prima. Klinkt veel maar als je lekker bezig bent, ben je een zo door. Een DAP is zeker het serieus overwegen waard. Tot op heden heb ik er geen spijt van gehad, enkel plezier.
 
DAP: eenmalige investering, levenlang plezier! Ik heb er ook eentje aangeschaft en het valt allemaal best mee hoe eng het is. Even goed alles doorlezen op dit mooie forum, veel vragen als er dingen niet duidelijk zijn en wat bij mij hielp: YouTube! Je word daar overspoeld met how-to's wat betreft machinaal polijsten..

Je nieuwe auto zal het niet zozeer nodig hebben denk ik, maar je zal verbaast zijn over het verschil tussen handmatig en machinaal!
 
Op zich is er niet veel waar je echt op kan "bezuinigen" .


Na het wassen van je wagen en ruim af te spoelen , droog je de auto al niet af : begin meteen te kleien. Zo spaar je je droogdoek voor later .

Om alvast een doekje meer over te hebben na het kleien , kan je beter gewoon doorgaan met kleien en na het kleien de auto gewoon terug een wasbeurtje geven. Terug afspoelen en.......
dit is dan het moment om je droogdoek z'n werk te laten doen.

Volgens mij is het zeker niet noodzakelijk om je lak te "voeden" , de auto is immers nieuw en de lak dient daarom (volgens mij toch) NIET gevoed te worden .

Polijsten : ook hier weer , in principe hoef je een nieuwe auto zeker niet te polijsten zoals in de meeste show-offs hier , maar kan je misschien al wel (manueel) de prof. polish van Poorboys aan het werk zetten . Machinaal zal deze "cleaner" zelfs lichte swirls-fijne krasjes wegkrijgen en je lak is meteen heel proper . (ook manueel doet ie goed z'n werk hoor )

Wax : oneindig veel keuze .......en prijzen :-b

Velgen : een gewone oude washmitt kan de Mothers-wheelbrush (tijdelijk ? ) vervangen . Een goedkope kwast deed dit werkje ook lange tijd bij mij en maakt nog steeds deel uit van mijn collectie .

Velgenwax : een gewone wax kan ook , is minder effectief maar bij een wekelijkse onderhoudsbeurt zeker niet slecht. Aanbrengen van een velgenwax gaat ook goed met de goedkopere foampads (1.75€ ) ipv met de duurdere zwarte...

Als je een vloeibare wax zou kiezen kan je de wax niet "besmetten" met je velgenpadje , dus te doen. Anders wordt het als je een vaste wax zou nemen en er ook je velgen mee zou doen : best een apart potje maken ENKEL voor je velgen.

Glas : een gewone ramenreiniger gaat idd ook .......en kost amper 1 € (glas = glas denk ik dan ) en als je de auto in een verder stadium een wasbeurt geeft , kan je in principe met de detailerspray gewoon je ramen proper houden mits een propere doek en bvb S&W .

Iron-x : toch aan te raden voor je gaat kleien , maar alles kan , niks moet hé .