• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan ruiten

Hardloper

Detailing rookie
3 jan 2014
18
0
Sinds kort ben ik lid van dit forum. Vorige week heb ik voor het eerst mijn auto gedetaild, resultaat schitterend. De glans wow gewoon.

Maar mijn ruiten heb ik niet gedaan, vanwege tijdgebrek. Maar is er een stappenplan hoe je de ruiten helemaal schoon krijgt en met welke producten en doeken?
Wat doe je met je ruitenwisser qua schoonmaken?

Kan je bijvoorbeeld de ruiten meenemen met kleien?

Ik wil wel mijn ruitenwissers blijven gebruiken, is gebruik van een sealend dan wel wijs?

Ik maak de ruitenwissers ook schoon met een ruitenreiniger en mf doek net als mijn ruiten.
Ja je kan ruiten ook kleien maar dat zou ik alleen doen als er vervuiling op zit wat je er echt niet af krijgt op een andere manier.
Je wil gebruik blijven maken van je wissers maar waarom zou je een sealent dan niet gewoon achterwege laten?
Er is op dit gebied zat te. Vinden op het forum.

Ruiten kun je schoonmaken net zoals je de ramen van je huis doet, glassex heb ik ook een lange tijd zomder proble!men gebruikt. Werkt prima hoor. Zelf gebruik ik sinds kort glasreiniger van auto finesse. Werkt prima, maar of het beter werkt??

Volgens mij is het zo met een glassealant dat bij een bepaalde snelheid je geen ruitenwissers nodig hebt doordat je ruit het water afstoot. Geheel niet meer gebruiken zal er niet in zitten.

Ik gebruik zelf rainx op mijn ruiten, maar dat heeft weinig nut als je in de snelheid niet boven de 80 km/u uit komt of als het miezert.
Je zal altijd wel je ruitenwissers één keer moeten gebruiken.
Natuurlijk heb je voordeel van een sealant op de snelweg of bij veel regenval.

Van de week voor het eerst in de regen gereden sinds de View2 erop zat. Vanaf ca 70 km per uur kon je goed waarnemen dat de druppels van de ruiten af vlogen - hoe sneller je rijd hoe beter dit gaat. Op de rit van ca 25km geen ruitenwissers nodig gehad (voornamelijk snelweg en 80km wegen) terwijl alle andere weggebruikers die wel gebruikten. Zelf vind ik het erg plezierig om ze niet nodig te hebben.

Zelf was ik de ramen mee met het auto wassen. Als ze erg vies zijn met ruitreiniger (Dodo Juice Clearly Menthol) i.c.m. een ruitendoek voor streeploze ruiten; Mint Merkin van Dodo Juice of Monello's Vetro Bianco. Waarbij de laatste mijn voorkeur geniet. De zijruiten heb ik behandeld met Rain-X voor beter zicht. Voor en achter wil ik de wissers normaal kunnen gebruiken. D.w.z. zonder strepen met het wissen dus die heb ik niet behandeld.

Zoveel mensen zoveel wensen natuurlijk, maar ik doe het op onderstaande wijze:
- Autolgym fastglass of Dodo Juice cleary Menthol spray ik op een applicator pad van Meguiar's en verspreid de glasreiniger daarmee over de ramen. Dit werkt beter dan op de raam sprayen want dan zit je halve auto/dashboard onder.
- in 1e instantie afnemen met een Monello peluche verde (om te voorkomen dat de Vetro bianco te nat wordt)
- tenslotte uitwrijven met de Monelle vetro bianco.

Tussen beide glasreinigers merk ik geen verschil. Plaatjes:

Glasreinigers:
Autoglym100139.webp
Dodo_Juice101898.webp

Pad:
Meguiars100095.webp

Peluche verde:
Monello102088.webp

Vetro bianco:
Monello102386.webp

Je bedoelt afnemen met een microvezeldoek, zodat je gewafelde (droog)doek niet te nat wordt :-b

Heb geen last van strepen bij gebruik met de ruitenwisser nu de sealant erop zit. Dus wat dat betreft zou je het best op je voorruit kunnen doen.
Schoonmaken doe ik net als Pakkie alleen dan met de Meg's concentrate. De AF Chrystal gebruik ik momenteel alleen na polijsten omdat ik het idee heb - maar zou zo maar eens subjectief kunnen zijn - dat die het polijstmiddel wat makkelijker verwijderd.

Dat zou heel goed kunnen inge. Op het Dodo Juice forum lees ik met regelmaat terug dat mensen daar Clearly Menthol gebruiken na polijsten als wipe-down. De glasreiniger bevat namelijk zo'n 20% (in het geval van Dodo Juice). Dat zou dus ook kunnen gelden voor Crystal.

inge;351202 zei:
Heb geen last van strepen bij gebruik met de ruitenwisser nu de sealant erop zit. Dus wat dat betreft zou je het best op je voorruit kunnen doen.
Schoonmaken doe ik net als Pakkie alleen dan met de Meg's concentrate. De AF Chrystal gebruik ik momenteel alleen na polijsten omdat ik het idee heb - maar zou zo maar eens subjectief kunnen zijn - dat die het polijstmiddel wat makkelijker verwijderd.

Daar sta ik van te kijken, wat ik vaak las, was dat bij gebruik van een sealant de ruitenwisser stuiterend of stroef over de ruit gingen. Nu ik dit lees ga ik het misschien wel proberen.

Welke sealant gebruik je en hoe breng je het aan?

De Geyon View.

Gewoon ruit eerst goed schoonmaken. dan de polish aanbrengen en heeeeel goed afnemen metd e nodige doeken. En tenslotte de sealant aanbrengen - wel wat royaler dan opd e verpakking staat. Deze even laten inwerken en tenslotte weer heeeeel goed uitpoetsen met ruimschoots doeken. OOk op de bladen moet je wat sealant aanbrengen volgens de omschrijving en vermoed dat ze daardoor niet stuiteren.

Met 1 flesje sealant kun je 2x je auto doen - in ieder geval mijn dinky toy. Mijn restant staat nu in de koelkast om de ruitenwissers na een volgende wasbeurt weer van sealant te voorzien - weet van Tim dat het niet zo goed houd op kunststof vandaar dat ik het maar een paar keer ga herhalen.