• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

stappenplan vanaf het clayen

blazer

Detailing addict
17 dec 2010
275
62
hallo,

ik heb voor mezelf even een stappenplan samengesteld voor mijn nieuwe wagen nu twee weken oud , het is wel maar voorzien voor als het beter weer word he mannen, moet dit buiten doen .

wat vinden jullie hiervan , ik ben een leek en is de eerste keer dat ik dit ga doen met de hand:schaam

uiteraard word de wagen eerst gewassen zoals het hoort !

clay kitje : meg quik clay detailling system
of
PB poly elastic clay met spray & wipe
of
Mothers california gold clay kit

cleaner : (indien jullie deze stap nodig vinden ? ) PB proffesional polish

glaze : PB white diamond

sealant : ( is dacht ik een synthetische wax ) pb EXP pure sealant

wax in pastavorm : PB natty's paste wax

als pads dacht ik voor de glaze , sealant en wax : monello concorso ultra soft finishing CCS roun foam hand applicator
voor eventueel de cleaner : monello white

Graag jullie gedacht hiervan en eventueel verbeteringen , misschien één stapje te veel cleaner of glaze :weetniet
zijn er eenvoudiger manieren ?

ik heb wel een excentrische machine bosch 440 , kan ik mits de juiste pads deze ergens gebruiken ?

krijg ik deze stappen allemaal gedaan op één dag ?

Groetjes marc

Klinkt op zich prima. Ik gebruik zelf de rode handapplicator voor de wax. Edit: de excentrische machine is dus juist handig voor het aanbrengen van cleaner, glaze of wax, ik weet alleen niet of 2.5mm uitslag ook genoeg is om bijvoorbeeld te polijsten? (voor in de toekomst)

het is een bosch 400 sorry

•Excenticiteit: 2,50 mm
•Frequent gebruik
•Vermogen : 420W
•Snelheid : 9000-26000tr/min
•Schuuroppervlak : diam.125mm
•Variabele snelheid + microfilter
•Gewicht : 2,2kg
•Klithechting voor snel en eenvoudig wisselen van schuurblad
•Het ingebouwde stofzuigerelement zuigt het stof direct in de bijgeleverde microfilterbox
•Aansluiting voor stofafzuiging
•Stelwiel voor instelling van het aantal trillingen, voor op het materiaal afgestemde werkzaamheden
•Accessoirs : koffer, verstelbare extra handgreep

Gewoon je Bosch pakken, zowel de cleaner, glaze, sealant als wax er mee doen ( was prefereer ik handmatig maar dat is persoonlijk )

mk-us ,

is mijn stappenplan beetje in orde volgens jou , zijn deze stappen allen nodig ?

als ik de bosch gebruik moet ik gewoon pads nemen van 125 mm .

iemand een idee van de snelheden voor de verschillende bewerkingen ?

Marc

ja ;) moest bij machinaal gaan kijken .

nog een vraagske , ik heb op mijn lijstje paste wax staan hoe haal je dat uit dat potje als je machinaal werkt :weetniet

ook als clay set heb ik er 3 mogelijkheden opstaan welke raden jullie mij aan ?

Likje uit de pot lepelen , beetje spreiden over het te bewerken stuk, machine aan en hoppa
( maar zou lekker handmatig doen ( waxen welteverstaan ))

1 - PB + Spray&Wipe
2 - Dodo SN + Spray&Wipe
3 - Mothers kleiset ( all in one )

Om het even, alle 3 net zo goed

je hebt je goed ingelezen. :) een x5 is een vrij grote wagen, ik denk dat het machinaal werken een hoop fysiek werk zal schelen. alleen ben je ook wat tijd kwijt met het afplakken van je rubbers en logos ed. en het kost wat meer geld, door de pads en tape.

in white diamond zit een cleaner die pas goed geactiveerd wordt bij machinaal gebruik. als je dus machinaal te werk gaat, dan zou je kunnen overwegen om de stap met pro polish over te slaan.

natty's heeft ook een vloeibare variant. even zoeken op de liquid versie. maakt niet zoveel uit of ie blue is, het grootste verschil tussen de natty's standaard en blue is eigenlijk de geur. anders heb je ook nog collinite 845.

die cleaner PB proffesional polish heeft dit eigenlijk een schurend effect , wagen is nog nieuw is dit dan nodig of zou ik
clayen
glaze
sealant
wax

of moet die cleaner stap er normaal altijd bij ?

De ProfPolish is de cleaner in dit geval en is niet zozeer schurend maar zorgt er voor dat de opliggende vuiligheid goed van de lak af gaat ( in tegenstelling tot de klei, die haalt het vuil 'uit' de lak )
Je hoeft ook geen glaze en ook geen sealant of wax, maaarrrrrrr ..... hoe beter het voorwerk des te meer plezier.
Persoonlijk zou ik de klei en cleaner stap niet overslaan daar deze voor het grootste gedeelte borg staan voor het eindresultaat !

Ga je machinaal, dan 'cleaner' je dus middels de polijstmiddelen ( om even jip/janneke neer te zetten )
Maar no worries ( alvast antwoord op je volgende vraag ): nee, is niet erg, ook niet op nieuwe lak etc .... alleen maar beter om te doen en geen schade achteraf ;)

toyota je was me net voor .

ik had een paste genomen omdat ze vermelden dat je daar fijner mee kon werken :weetniet

nu ja is grote auto , ik heb de meeste produkten voorzien in een verpakking van 473 ml , en de wax in 235 ml

kan je daar een X5 mee doen , want als halverwege het busje leeg is dan sta ik daar :(

wat de natty's betreft mag de blue op een zilveren wagen ?

is collinite 845 ook van PB ( even opzoeken )

mk-us

oke , liever een stapke teveel dan één te weinig he , maar ik moet wel zien dat in na een paar jaar nog lak over heb he :lol

Mag wel, als nog kan pak dan de regulire natty ( wit ), maar als je al hebt .... je auto gaat er niet van verkleuren, het is eerder zo dat de blauwe versie een extratje geeft aan donkere lakken ( maar de lichte niet anders doet kleuren )
Collinite845 is van Collinite ;) ( ander merk dus )
Dit is een vloeibare wax, stinkt als een bunzing ( zeker in tegenstelling tot de natty blue ), maar werkt lang en goed, en geeft een mooie 'harde' glans op een zilveren auto

Edit: jip, genoeg blanke lak op hoor :)

lol ik meldde eigenlijk meer dat je x5 groot was, en dat je hierdoor met de hand grote panelen zou moeten doen. met de machine werk je sneller, zeker als de auto groter is. je hebt voldoende produkt, zeker voor je wax, waar 3 erwten formaat druppels genoeg zijn voor 1 paneel.