• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan voor dorstige, doffe rode lak

hazehartje

Detailing trainee
11 apr 2020
20
45
26
Goedemorgen,

Binnenkort komt mijn rode oldtimer weer uit de stalling en was ik eens aan het kijken welke producten ik nog heb en wat ik dit jaar ga doen aan mijn auto en wil daar graag advies over vragen. Het gaat om een oudere, dorstige, wat doffe lak met heel veel kleine krasjes overal en ik zou hem heel erg graag weer opfrissen en laten shinen. Dus hieronder mijn stappenplan met wat vragen:
Mijn huidige shampoo is een Turtlewax ZIPwax shampoo, deze is bijna leeg. Is dit een goede om nogmaals te kopen of raden jullie een andere aan?
Daarna heb ik poorboys professional polish (waar ik overigens nog geen machinale pad voor heb, welke zou ik het beste kunnen halen?) en poorboys black hole als glaze. Van de glaze heb ik gelezen dat meerdere lagen geen zin zou hebben, terwijl ik elders lees dat dit juist wel kan en de lak extra voedt.
Daarna wil ik een wax aanbrengen. Ik heb nog autoglym extra gloss protection die ik voorgaande jaren gebruikte, alleen het lukt mij steeds niet om die egaal aan te brengen. Ik blijf áltijd strepen zien. Ik denk dat dit komt omdat de lak dus zo dorstig is en direct de olien opneemt of iets dergelijkse, en ik gebruik denk ik (terwijl ik voor mijn gevoel al minimaal gebruik) alsnog te veel product. Deze wax gebruik ik altijd na de glaze maar vind deze wax dus niet zo fijn. Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een andere wax voor mijn rode auto. Iemand tips?

Kleien heb ik nog niet eerder gedaan. Het probleem zit er denk ik echt in dat de lak zo dorstig en 'uitgedroogd' is, zo ziet hij er ook wel uit. Zijn er andere producten die jullie kunnen aanraden die kunnen helpen?

Laatst bewerkt:
Hoi,

In volgorde van je bericht;

* Dit is een shampoo met wax. Als dit je bevalt, dan gewoon lekker blijven gebruiken. Er zijn andere merken shampoos met toevoegingen, alsmede andere soort producten die een beschermlaag achterlaten, maar als iets bevalt, blijven gebruiken. (Shampoos met toevoeging, detailers met toevoeging, wetcoats, foams met toevoeging, etc)

* Welke machine heb je? - Voor een paint cleaner kan je een fijne/zachte polijstpad kiezen, zodat de pad iets meer stevigheid heeft om de Pro Polish goed in te werken. (Bijv. Monello - Raffini Wit)

* De Black Hole is een Glaze + cleaner. Als je hiermee dus twee lagen zou doen, tast je de eerste laag aan. Bijkomend zou je dus kunnen denken dat je de Pro Polish (Paint cleaner-stap) over kan slaan, maar als je niet wilt polijsten en met een glaze werkt, zou ik beide stappen doen. Dit omdat je middels een zachte polijstpad + paint cleaner toch wel wat van de verkrijtte lak kan verwijderen en de porien van de lak beter reinigt, zodat een glaze beter z'n werk kan doen. (Voeden van de lak)

* Inderdaad, grote kans dat de lak dusdanig dorstig is, dat de wax oneven wordt opgezogen. Wat opvalt is dat je aangeeft dat je altijd een glaze gebruikt, alvorens een wax, maar nog steeds strepen ziet. - Een wax breng je in een cirkelende beweging aan, dus ik vermoed dat de lak, ondanks een 'vette' glaze, dus alsnog erg dorstig is en op bepaalde delen dus blijft zuigen.

* Een andere wax; Tja, zoveel keuze. Persoonlijk zou ik zelf kiezen voor een oude favoriet van mij; Collinite - 915. De waxen van Collinite zijn makkelijk in gebruik en de 915 is de 'vettere' wax van de drie. (815 is vloeibaar en geeft een koudere glans, 476S is de winterwax vanwege zijn betere standtijd, 915 is de wetlook-wax die zeker op warmere kleuren veel warmte en diepte geeft, maar ook meer voeding)

* Je kan een dun boterhamzakje om hand doen en de lak aaien. Voel je een hoop weerkstand en/of gehaak, dan zit er hardnekkiger vuil vast aan de lak en zou kleien dit kunnen verwijderen.

Een dorstige unilak vraagt om enorme voeding of juist het verwijderen van de verkrijtte lak. Ik neem aan dat je niet wilt polijsten?

• Leuk
Reacties: Chaser en TJ-Brnk