• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan voor waxen

Cupra667

Detailing trainee
16 feb 2024
8
25
Goedemorgen medepoetsers,

In mijn voorstelrondje heb ik al aangegeven dat ik reeds een tijdje inspiratie opneem uit jullie discussies. Nu werd het tijd om daadwerkelijk wat advies te gaan inwinnen voor mijn volgende stap.

Tot nu toe heb ik de auto “alleen” gewassen, maar ik zou graag een stapje verder willen gaan en een mooie bescherming op de lak aanbrengen voor het voorjaar/zomer. Daarvoor heb ik al een fles Collinite 845 aangeschaft (mede door alle lovende woorden van jullie). Ik zou alleen graag een stapje verder willen gaan dan alleen wax aanbrengen, ik twijfel alleen nog wát dan precies. Ik overweeg nu de volgende drie opties:

Optie 1:
  • Wassen + drogen
  • Wax
Optie 2:
  • Wassen + drogen
  • Kleien
  • Wax
Optie 3:
  • Wassen + drogen
  • Kleien
  • Glaze
  • Wax
Mijn voorkeur gaat nu uit naar optie 2 of 3, ik heb namelijk vaak gelezen dat kleien voor het aanbrengen van enige vorm van lakbescherming echt de voorkeur geniet. Bij de stappen wassen en waxen voel ik me vrij comfortabel, maar het kleien en mogelijk een glaze is nieuw terrein voor mij, daar zou ik graag wat advies over inwinnen. Voor nu is polijsten nog iets waar ik niet aan wil beginnen, vandaar dat die er niet bij staat.

Vragen over kleien:
  • Wat is een fijne klei om mee te beginnen, waarbij de kans op marring niet zo groot is?
  • Moet ik tijdens het kleien druk zetten, of moet ik de klei alleen over de lak laten glijden?
Vragen over glaze:
Ik zie af en toe wel voorbeelden van de werking van een glaze, maar weten jullie of dit op een witte lak ook zo goed zichtbaar is? Er is maar een zeer beperkte hoeveelheid swirls aanwezig op de lak
  • Hebben jullie wat voorbeelden van een glaze waar jullie fijne ervaring mee hebben?
  • Zijn er nog details waar ik op moet letten bij het aanbrengen van een glaze?
  • Heeft de glaze veel effect op de standtijd van de wax?

Het zijn veel vragen, maar alle input is welkom!
 
Vragen over kleien:
  • Wat is een fijne klei om mee te beginnen, waarbij de kans op marring niet zo groot is? de monello klei heeft een lage kans op marring omdat dit een syntetische klei is. echter is het volgens sommige mensen niet 100% te voorkomen. (hier ben ik het niet mee eens)
  • Moet ik tijdens het kleien druk zetten, of moet ik de klei alleen over de lak laten glijden? alleen gleiden, geen druk zetten want dan krijg je sowieso marring.
Vragen over glaze:
Ik zie af en toe wel voorbeelden van de werking van een glaze, maar weten jullie of dit op een witte lak ook zo goed zichtbaar is? Er is maar een zeer beperkte hoeveelheid swirls aanwezig op de lak ik heb geen ervaring met witte lak, en gebruik bij voorkeur zo min mogelijk glaze. ik houd er niet van om dingen te maskeren.
  • Hebben jullie wat voorbeelden van een glaze waar jullie fijne ervaring mee hebben? black hole is een topper op dit forum,
  • Zijn er nog details waar ik op moet letten bij het aanbrengen van een glaze? kracht zit in de rust, lekker de tijd nemen.
  • Heeft de glaze veel effect op de standtijd van de wax? uh, deze laat ik aan iemand anders over
ps, deze link is een testje van wat detailer sprays met toevoeging,
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Cupra667
Dank voor de tips! Heel fijn. Ik zal zeker de tijd nemen, ik ben in afwachting van een weekend met goede weersvoorspelling om mij hier een in te storten. Tot die tijd heb ik mooi om alle benodigde spullen in huis te krijgen.

Ik snap je opmerking over het maskeren zeker, zo sta ik er normaal gesproken ook ik. Maar omdat ik nu het polijsten nog niet helemaal aandurf + de aanschaf van een machine, leek mij het nu een mooie tussenstap.

Maar als ik die test van de detailer sprays met toevoeging zie (wederom dank voor de link) is dat misschien ook een mooie optie. Die gebruik ik dan na het aanbrengen van de wax denk ik?
 
Ik mis een stap die nog bij de reiniging-stappen hoort; De-ironizer. ;) Zeker op een witte auto!

Kleien, glazen, de-ironizer zijn allemaal een opties waarbij je eigenlijk moet kijken of het nodig is en of het dus wel effect gaat hebben. Dus het is een kwestie van uitproberen.
Vroeger had je van Poorboys World sample-flesjes van de glazes. Deze kan ik echter niet meer terugvinden in de webshop. Misschien kan @Dibbuz bevestigen of bijv de Lime Prime Fine Cut i.c.m. een wax-pad ook kan fungeren als glaze. (Ben je een paar euro kwijt i.p.v. 2-3 tientjes)

Om een beetje een idee te krijgen of kleien nodig is; Na het wassen en drogen even een dun boterhamzakje om je hand doen en over de lak wrijven. Dit zou in sommige gevallen ook kunnen wijzen op vliegroest en is de-ironizer ook een optie. (Misschien heb je al bijv. Non-Ferro in bezit voor de velgen)

Om een beetje een idee te krijgen of een glaze effect zal hebben; Als de auto schoon is en nog nat, zie je dan een 'mooiere' of 'helderdere' lak? Is het wit feller?
Zo ja, dan zal voeding/maskering van een glaze iets kunnen doen. Is het verschil minimaal, dan zullen de oliën van een wax hoogstwaarschijnlijk dit beetje voeding/maskering op zich kunnen nemen.

Tip om de lak te bekijken; Schijn de flitser van je telefoon eens op de (schone) lak. Bekijk vanuit meerdere richtingen eens goed of de lak doffer is door krasjes/swirls.


Vragen over kleien:
  • Wat is een fijne klei om mee te beginnen, waarbij de kans op marring niet zo groot is?
  • Moet ik tijdens het kleien druk zetten, of moet ik de klei alleen over de lak laten glijden?
Ik heb zelf al de nodige Monello - Dolce Verde klei versleten. Stevige opbergdoos en goed geprijsd. Als glijmiddel gebruik ik meestal DoDo Juice - Born Slippy, maar dan de voordelige concentraat-versie.
Bij koudere temperaturen kan je de klei even in warm water leggen vóór gebruik, vervolgens lekker gulzig sprayen met het glijmiddel en inderdaad de klei het werk laten doen. Als de klei 'droogloopt', dan wil hij gaan 'happen' op de lak. Dan krijg je dus marring c.q. een veldje dunne krassen zodat het lijkt op een doffe plek.
Ik moest regelmatig snel en lomp kleien i.v.m. tijd/budget, maar als ik gulzig glijmiddel gebruikte, kon dat prima.

Vragen over glaze:
Ik zie af en toe wel voorbeelden van de werking van een glaze, maar weten jullie of dit op een witte lak ook zo goed zichtbaar is? Er is maar een zeer beperkte hoeveelheid swirls aanwezig op de lak
  • Hebben jullie wat voorbeelden van een glaze waar jullie fijne ervaring mee hebben?
  • Zijn er nog details waar ik op moet letten bij het aanbrengen van een glaze?
  • Heeft de glaze veel effect op de standtijd van de wax?
De Black Hole / White Diamond werken prima, maar op lichte lakken is het sowieso moeilijker om effecten goed te zien. Zelf bij polijsten kan dit lastiger zijn. Waar je op donkere lakken sneller meer diepte in kleur en reflectie krijgt, zal je dit op lichte lakken stukken minder snel opmerken.
Op wit zal je verschil zien in iets meer reflectie bij de juiste kijkhoek, maar voornamelijk zal het wit dus wat witter/feller ogen.

Maar als ik die test van de detailer sprays met toevoeging zie (wederom dank voor de link) is dat misschien ook een mooie optie. Die gebruik ik dan na het aanbrengen van de wax denk ik?
Jup, dit is ná het waxen. Niet meteen erna, maar als onderhoudsproduct. Echter ben ik van mening dat als je de lak al brandschoon hebt gemaakt, een glaze hebt gebruikt én een wax, dat er weinig tot niets meer over is om aan de looks te veranderen/verbeteren.

Ik zag dat je ook een HD had aangeschaft, dus dan zou mijn advies zijn om een onderhoudsproduct / booster te gebruiken, zoals Bathe+ in een foamlans. Hiermee foam je de gehele auto in, dus ook velgen/banden/ramen/wielkasten/etc. en spuit het dan weer af. Vervolgens heb je een beschermlaag op alles.
 
Goedemorgen medepoetsers,

In mijn voorstelrondje heb ik al aangegeven dat ik reeds een tijdje inspiratie opneem uit jullie discussies. Nu werd het tijd om daadwerkelijk wat advies te gaan inwinnen voor mijn volgende stap.

Tot nu toe heb ik de auto “alleen” gewassen, maar ik zou graag een stapje verder willen gaan en een mooie bescherming op de lak aanbrengen voor het voorjaar/zomer. Daarvoor heb ik al een fles Collinite 845 aangeschaft (mede door alle lovende woorden van jullie). Ik zou alleen graag een stapje verder willen gaan dan alleen wax aanbrengen, ik twijfel alleen nog wát dan precies. Ik overweeg nu de volgende drie opties:

Optie 1:
  • Wassen + drogen
  • Wax
Optie 2:
  • Wassen + drogen
  • Kleien
  • Wax
Optie 3:
  • Wassen + drogen
  • Kleien
  • Glaze
  • Wax
Mijn voorkeur gaat nu uit naar optie 2 of 3, ik heb namelijk vaak gelezen dat kleien voor het aanbrengen van enige vorm van lakbescherming echt de voorkeur geniet. Bij de stappen wassen en waxen voel ik me vrij comfortabel, maar het kleien en mogelijk een glaze is nieuw terrein voor mij, daar zou ik graag wat advies over inwinnen. Voor nu is polijsten nog iets waar ik niet aan wil beginnen, vandaar dat die er niet bij staat.

Vragen over kleien:
  • Wat is een fijne klei om mee te beginnen, waarbij de kans op marring niet zo groot is?
  • Moet ik tijdens het kleien druk zetten, of moet ik de klei alleen over de lak laten glijden?
Vragen over glaze:
Ik zie af en toe wel voorbeelden van de werking van een glaze, maar weten jullie of dit op een witte lak ook zo goed zichtbaar is? Er is maar een zeer beperkte hoeveelheid swirls aanwezig op de lak
  • Hebben jullie wat voorbeelden van een glaze waar jullie fijne ervaring mee hebben?
  • Zijn er nog details waar ik op moet letten bij het aanbrengen van een glaze?
  • Heeft de glaze veel effect op de standtijd van de wax?

Het zijn veel vragen, maar alle input is welkom!
Marring van clayen heb je altijd in meer of mindere mate, dat gezegd hebbende vind ik dodo juice supernatural clay erg fijn.
Persoonlijk ben ik geen fan van een glaze maar uit ervaring weet ik wel dat Poorboys glaze erg makkelijk verwerkt.
De vraag is ook in hoeverre Collinite 845 (goede keuze qua wax)de glaze laag aantast (bevat oplosmiddelen)maar goed.
In plaats van een glaze zou je ook kunnen overwegen om Poorboys prof polish aan te schaffen dan maak je de lak echt schoon zonder te polijsten en al beslis je later om alsnog te polijsten is prof polish altijd nog handig/multi inzetbaar.

Persoonlijk vind ik het maskerende effect van een glaze overrated trouwens maar goed das mijn opvatting.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cupra667 en Cordoba
Persoonlijk vind ik het markerende effect van een glaze

@Ric325: ik neem aan dat je het maskerende effect van een glaze bedoelt.

Wat ik mis in het stappenplan is het ontvetten na het kleien (met Prep of vergelijkbaar product), dat is naar mijn idee essentieel om een goede standtijd te krijgen. Verder is mijn ervaring ook dat een glaze niet zoveel uitmaakt voor de standtijd. Vóór ik een polijstmachine had, met black hole en PB Exp wel standtijden van 5 maanden gehaald. In de wintermaanden kun je een waxlaag ook nog boosten door te wassen met een shampoo met toegevoegde wax, waardoor je waxlaag het langer vol houdt.
 
  • Leuk
Reactions: Cupra667 en Ric325i
@Cordoba tekst = aangepast.
Wanneer je Poorboys glaze of lime prime gebruikt dan is prep overbodig want beide producten bevatten een cleaner.
Gebruik je geen glaze of PB prof polish dan heeft Gyeon Prep idd meerwaarde al blijft de vraag hoeveel.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Wat een super waardevolle tips!

De Lime Prime klinkt ook als een goede optie (ook voor de portemonnee ;)). Ik zag ook het gebruik van de-iron voorbij komen, ik heb inderdaad zo'n fles van Monello die ik daar mooi voor kan gebruiken. Op basis van jullie input heb ik wel vertrouwen dat kleien gaat lukken, ik probeer eerst een klein stukje op een deel van de lak die niet te veel in het oog zit om te zien of dit inderdaad het geval is in de praktijk. Mijn stappenplan komt er dan als volgt uit te zien:
  • wassen + drogen
  • de-iron
  • kleien (ik zal nog uitzoeken welke ik precies ga aanschaffen, maar heb nu al wat aanknopingspunten van jullie)
  • Lime Prime of poorboys glaze (ivm reeds aanwezige cleaner in deze producten)
  • wax (collinite 845)
  • genieten van al het harde werk
De tip voor een boost product is ook goed, dan kan ik dat gebruiken bij het regulier wassen.
 
@ydderf - Uuuh, nee? Vliegroest waarvoor je de de-ironizer gebruikt, die was je niet even van de lak af. Een voorwas verwijderd veelal geen/onvoldoende trafficfilm. Dus door eerst te wassen, blijft er een schone lak over waarop een de-ironizer meteen kan inwerken op de ijzerdeeltjes.


Mijn stappenplan komt er dan als volgt uit te zien:
  • wassen + drogen
  • de-iron
  • kleien (ik zal nog uitzoeken welke ik precies ga aanschaffen, maar heb nu al wat aanknopingspunten van jullie)
  • Lime Prime of poorboys glaze (ivm reeds aanwezige cleaner in deze producten)
  • wax (collinite 845)
  • genieten van al het harde werk

Het is misschien wat valsspelen, maar ik zou het nét even anders doen:

1) Voorwassen/wassen.
2) Met de open slang afspoelen, overgebleven water met de hand van de liggende delen 'schuiven'.
... Scheelt je weer droogdoek(en) en de auto mag best wat vochtig zijn, Op een schone lak blijft water niet zo erg 'plakken'.
3) Non-Ferro in een waaiende beweging op een paneel sprayen. Vervolgens met een goed uitgeknepen vochtige washandschoen verdelen.
4) Non-Ferro laten inwerken. Je zal waarschijnlijk merken dat het wil gaan opdrogen na enkele minuten. Dan kan je met een een vochtige washandschoen het product opnieuw verdelen c.q. her-activeren en opnieuw laten inwerken.
4) Alles afspuiten met de HD. (Je kan ook overwegen om opnieuw even vluchtig te wassen)
5) Auto nat laten en gaan kleien.
6) Alles afspuiten met de HD. (Je kan ook overwegen om opnieuw even vluchtig te wassen)
7) Glaze gebruiken.
8) Wax gebruiken.

9) Nu alles er strak bijstaat, de dingen aanpakken die nu meer opvallen; Ramen reinigen, banden en eventueel trims in een dressing, etc.
10) Genieten van je werk. :p
 
@Quantoxx ik heb deze discussie eerder voorbij zien komen (wanneer iron remover) en daar was het standpunt dat de iron remover voor het wassen hoort zodat je zo veel mogelijk er af haalt voordat je de lak aanraakt en dus kans op was krassen vermindert. persoonlijk vond ik het een interessant standpunt, echter doe ik het zelf ook na het wassen :p
 
@Quantoxx. Ik heb nog niet zo lang bekend met de Non-Ferro, maar in mijn zoektocht kwam ik het in de stappenplannen (bijvoorbeeld) tegen tussen het foamen en wassen. Maar de discussie waar @Nick Bakker het over heeft, heb ik even niet meegekregen. Wanneer je de Non-Ferro met een washandschoen gaat verdelen, kan ik me voorstellen dat je dan alle andere vuil er af wil hebben.
 
Laatst bewerkt:
Wat een super waardevolle tips!

De Lime Prime klinkt ook als een goede optie (ook voor de portemonnee ;)). Ik zag ook het gebruik van de-iron voorbij komen, ik heb inderdaad zo'n fles van Monello die ik daar mooi voor kan gebruiken. Op basis van jullie input heb ik wel vertrouwen dat kleien gaat lukken, ik probeer eerst een klein stukje op een deel van de lak die niet te veel in het oog zit om te zien of dit inderdaad het geval is in de praktijk. Mijn stappenplan komt er dan als volgt uit te zien:
  • wassen + drogen
  • de-iron
  • kleien (ik zal nog uitzoeken welke ik precies ga aanschaffen, maar heb nu al wat aanknopingspunten van jullie)
  • Lime Prime of poorboys glaze (ivm reeds aanwezige cleaner in deze producten)
  • wax (collinite 845)
  • genieten van al het harde werk
De tip voor een boost product is ook goed, dan kan ik dat gebruiken bij het regulier wassen.
Clayen is niet moeilijk.
-goed de auto wassen
-voldoende clay lube gebruiken
-geen/niet te veel druk zetten
-in de gaten houden hoeveel en wat voor vervuiling je weghaald.
-de clay genoeg het vuil naar binnen kneden
-als de clay op de grond valt dan is ie rijp voor de vuilnisbak

Boost product tip= dodo juice red mist