hallo iedereen,
ik lees hier al een hele tijd mee, maar heb me nu pas geregistreerd.
Ik zal er ook eens werk van maken me voor te stellen op het gepaste discussiebord...
Sinds 2 weken heb ik een nieuwe x-trail gekocht in de kleur dark olive.
Ik had de auto graag van in het begin voorzien van een beschermlaag, maar dat is er door omstandigheden nog niet van gekomen.
Voor de waxbehandeling bij de dealer (wsl waxoyl variant) heb ik gepast en daar ben ik, achteraf gezien, zeer blij om. De staat bij aflevering was om van te janken, o.a. het volledige dak zat nog vol lijmresten. Volgens mij hebben ze er niet al te veel aan gedaan. Het voordeel hiervan is dan weer dat ik nergens swirls kan vinden (dit was wel anders toen ik m'n nieuwe zwarte Leon in 2013 bij de dealer ging halen).
Ik kan ook meteen vermelden dat ik zeker niet iemand ben die wekelijks de auto wast, hier heb ik eenvoudigweg niet de tijd voor. Het is voor mij gewoon het belangrijkste dat er een extra bescherming is voor bv vogelpoep en hardnekkige vervuiling.
Mijn doel is dus ook niet om de maximale glans en dergelijke te bereiken.
Genoeg gezeverd:
Het volgende had ik in gedachten om de auto in de toekomst te beschermen:
Wassen
Hogedruk afspuiten
2 emmer methode (heb ik het nodige voor)
Ik heb nog een halve bus Nxt gen car wash shampoo staan. Ik vermoed dat dit zonder wax en dergelijke is, dus dit lijkt me wel geschikt als ik de auto de eerste maal was en behandel.
De volgende wasbeurten na behandelen dacht ik aan de ultimate wash & wax (nog aan te kopen). Ik heb hier eens een staaltje van gehad en Ik vond dit wel een goede shampoo.
Ik heb nog enkele microvezel washandschoenen liggen, die ik voor de vuile delen zal gebruiken. Hier wil ik een incredimitt bijkopen voor het lakwerk.
Opmerking: ik heb geen foamlans en ik ben momenteel niet van plan dit te kopen, omdat ik een bouwmarkt hogedrukreiniger heb (die overigens wel goed werkt) en de lans hier niet op past.
Ik kan eventueel in de wasbox hier vlakbij foamen, afspuiten, naar huis rijden en vervolgens opnieuw beginnen met hogedruk en vervolgens wassen.
Non ferro
(Nog aan te kopen)
Velgen inspuiten - borstel- afspuiten
Lakwerk inspuiten - laten inwerken - afspuiten
Kleien
Eerst dacht ik aan de voordelige dolce verde kleiset, maar nu twijfel ik of deze mild genoeg is (vermits ik nog niet wil polieren).
Voorlopig denk ik aan de supernatural fine detailing clay met de supernatural clay lube.
Ik heb hier nog een maguiar's klei en quick detailer spray staan, maar deze zou ik enkel nog gebruiken op de sterk vervuilde en minder zichtbare plaatsen
Reinigen
Rejuvenate pre wax cleanser
Hoe verwerk ik dit product het beste met de hand? Welke pad? In cirkelvormige bewegingen?
Moet de wagen opnieuw gewassen worden hierna? Of enkel afnemen met microvezel en vervolgens waxen?
Waxen
Ik zou graag de fusso coat dark wax 12 months proberen.
Uiteraard zal deze geen 12 maanden blijven zitten, maar elke maand extra is handig meegenomen...
Na verschillende reviews van deze wax ben ik wel optimistisch over het resultaat.
Bijkomend
Ik heb momenteel geen Dap, dus alles zal handmatig gebeuren.
In de toekomst zou ik samen met mijn broer wel een Dap kopen, vermits hij zijn z4 zomerauto tegen de lente wil polieren.
Producten die ik nog heb staan: chemical guys m-seal, glossworkz glaze en xXx hardcore paste wax
Maguiar's quick detailer spray + klei
Conclusie
Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is en alvast bedankt voor eventuele tips en opmerkingen!