• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan zwarte BMW320ED uit 2013

mcpeet

Detailing addict
26 aug 2020
28
55
Vanaf augustus 2020 geinfecteerd met het detailvirus. Sinds die tijd was ik mijn zakelijke BMW en onze hagel nieuwe Audi Q3 met de hand. De Q3 is altijd met de hand gewassen, heeft nog nooit een wasstraat gezien (ook niet bij de aflevering). Probeer dat maximaal om de 2 weken te doen. De Audi ziet er nog steeds goed uit, maar de BMW iet wat minder. De lak vasn mijn BMW wordt regelmatig geteisterd door overwaaiend tarwebloem, meel of weet ik wat voor zooi, welke met de wind wordt meegevoerd tijdens het lossen van de schepen. En de velgen krijg ik niet goed schoon met de non ferro, er blijven zwarte punten achter. Sinds 1 week in het bezit van een AVA Go P40 hogedrukreiniger met foamlans. Kan ik eindelijk de autos in een goede foamlaag zetten
Vandaag bij carclean geweest en heb het idee om volgende stappen plan te gaan uitvoeren.

0- foto's maken van huidige situatie
1- auto spoelen
2- auto foamen met Valet pro advanced snow foam (met AVA hogedrukreiniger)
3- velgen en banden reinigen met Tjara tar and bug remover en Gyeon tirecleaner
4- motor reinigen met Poorboy's bio all purpose cleaner
5- auto wassen met Mequiar shampoo plus
6- banden insmeren met Gyeon Q2 tire (met blauwe pad)
7- auto spoelen
8 - auto sprayen met non ferro
9- auto spoelen
10- auto kleien met Monello Dolce Verde klei set
11- auto deel voor deel bewerken met Coolnite proffesional polish (met Easy Detailing Pad en Peluche verde)
12- auto deel voor deel voorzien van Coolnite 845 (met Easy Detailing Pad en Peluche verde)
13- ramen reinigen met Dodo Clearly Glass Cleaner (met rosso foam applicator en cloudless glass towel)
14- foto's maken van het resultaat

Stappenplan op papier geeft toch enige houvast tijdens het gehele proces. Ben benieuwd of ik het allemaal goed heb uitgeschreven of dat er nog enige aanvullingen komen.

gr Peter
 
Ik zou stap 1 overslaan. Foam hecht beter op een droge auto. Niet dat het veel verschil maakt maar toch. En voor of na het kleien ook even kijken of je teer op de lak ziet. Op een zwarte auto wat lastig, maar met kleien voel je vanzelf wel of er stukjes overblijven die je niet weg krijgt, dat is dan vaak teer. Die plekjes kan je dan gericht met je tar remover aanpakken. Veder lijkt het me een prima begin.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Leuk begin, zo Peter! :D

Wat mij opviel;

* Ik zou beginnen met de motorruimte en de APC+D residu daarvan spoel/was je weg bij het wassen.
* Vóór het foamen spoelen zou ik ook achterwegen laten, tenzij de auto echt ondergebaggerd zit met vuil.
* Foamen en pas gaan afspoelen als je de wielen + motorruimte helemaal hebt gedaan = ingedroogd foam.
* Meg's Shampoo Plus laat volgens mij oliën/conditioners achter. Daarna wil je nog gaan reinigen. Ik zou dus een pure shampoo gebruiken zonder poespas erin.
* Bandendressing pas bij de droge-stappen aanbrengen.
* Non-Ferro sprayen --> Verdelen met een vochtige washandschoen --> Laten inwerken --> Opnieuw verdelen --> Inwerken --> Wassen.
* Poorboys World - Professional Polish. (Paint Cleaner)
* Ik zou ontvetten middels Nanolex - EX / Gyeon - Prep alvorens waxen.
* Collinite - 845. (Wax)
* Clearly Menthol zou ik verwerken/boenen met een MF-pad of zelfs een doek. (Disco Duo, bijv. Niet een foampad)
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr
@Quantoxx - dank voor de zeer nuttigre aanvullingen, ga het verwerken in mijn plan.
Als ik het goed begrijp heb ik nog een pure shampoo nodig of kan ik voor het wassen de Valet pro snow foam gebruiken? En na de Poorboys World (best lastig al die produkten :) ) nog een ontvetter . Gelukkig zit Carclean in mijn dorp dus die kan ik eventueel vrijdag nog aanschaffen.
 
Waarom de Non Ferro ook niet op de velgen?

Gyeon Tire zoals door @Quantoxx voorgesteld ergens bij de droge stappen.
In ieder geval de banden droog en daarna er niet meer in de buurt komen met water zodat het het lekker kan intrekken/drogen.
 
Aangepast stappenplan

1- foto's maken van huidige situatie
2- velgen en banden reinigen met Tjara tar and bug remover en Gyeon tirecleaner
3- motor reinigen met Poorboy's bio all purpose cleaner
4- auto foamen met Valet pro advanced snow foam (met AVA hogedrukreiniger)
5- auto wassen met ?????
6- auto spoelen
7 - auto sprayen met non ferro (Verdelen met een vochtige washandschoen --> Laten inwerken --> Opnieuw verdelen --> Inwerken --> Wassen
8- auto wassen
9 - banden insmeren met Gyeon Q2 tire (met blauwe pad)
10- auto kleien met Monello Dolce Verde klei set
11- auto deel voor deel bewerken met Poorboys World profesisonal polish (met Easy Detailing Pad en Peluche verde)
12- auto ontvetten met Nanolex - EX of Gyeon - Prep
13- auto deel voor deel voorzien van Coolnite 845 (met Easy Detailing Pad en Peluche verde)
14- ramen reinigen met Dodo Clearly Glass Cleaner (met MF pad (of doek) en cloudless glass towel)
15- foto's maken van het resultaat
 
Waarom de Non Ferro ook niet op de velgen?

Gyeon Tire zoals door @Quantoxx voorgesteld ergens bij de droge stappen.
In ieder geval de banden droog en daarna er niet meer in de buurt komen met water zodat het het lekker kan intrekken/drogen.
Marc,
De velgen heb ik al vaker met de non ferro schoongemaakt. Als ik as zaterdag ga beginnen met mijn stappenplan hoef ik de velgen allen maar goed te wassen. Worden ze niet goed schoon kan ik alsnog de non ferro gebruiken
 
  • Leuk
Reactions: Marc O
Ik ken de Shampoo Plus niet uit eigen ervaring, maar uit de beschrijvingen en reviews haal ik dat het conditioners bevat. Dit is op zich geen probleem, maar waarom zou je de lak hiermee 'voeden' als je daarna nog reinigende stappen wilt doen, zoals Non-Ferro. ;)
Ik heb de VP Snow Foam al een tijdje niet meer gebruikt, maar ik verwacht dat als je 'm wat sterker mengt, dat dit voldoende lubricatie moet geven om ermee te kunnen wassen.

(Meng eens wat aan en voel aan het mengsel of het glibberig is tussen je vingers)

De paint cleaner maakt in theorie je lak schoon, maar persoonlijk zou ik ook hier de eventuele residu van verwijderen en de lak brandschoon maken voordat je gaat waxen. Als ontvetter zou ik Nanolex - EX nemen omdat deze wat sterker is dan bijv. Gyeon - Prep.


1- foto's maken van huidige situatie
... Wielen infoamen als voorwas --> Afspuiten HD.
2- velgen en banden reinigen met Tjara tar and bug remover en Gyeon tirecleaner
... Checken of Non-Ferro écht niet werkt of dat er simpelweg herhaling nodig is. (Zwarte puntjes toch vliegroest?)
3- motor reinigen met Poorboy's bio all purpose cleaner
4- auto foamen met Valet pro advanced snow foam (met AVA hogedrukreiniger)
... Foamen als voorwas --> Afspuiten HD.
5- auto wassen met ????? (Bijv. Born to be Mild of prewash testen als shampoo)
6- auto spoelen
7 - auto sprayen met non ferro (Verdelen met een vochtige washandschoen --> Laten inwerken --> Opnieuw verdelen --> Inwerken --> Afspuiten HD.
8- auto wassen
9 - banden insmeren met Gyeon Q2 tire (met blauwe pad)
10- auto kleien met Monello Dolce Verde klei set
... Afspoelen. Eventueel ingedroogd residu en vuil verwijderen.
... Drogen.

11- auto deel voor deel bewerken met Poorboys World profesisonal polish (met Easy Detailing Pad en Peluche verde)
12- auto ontvetten met Nanolex - EX of Gyeon - Prep
13- auto deel voor deel voorzien van Coolnite 845 (met Easy Detailing Pad en Peluche verde)
14- ramen reinigen met Dodo Clearly Glass Cleaner (met MF pad (of doek) en cloudless glass towel)
15- foto's maken van het resultaat
 
Nog een kleine aanvulling. Tussen 4 en 5 de auto grondig afspuiten met de hogedruk reiniger. Je wil het vuil dat losgeweekt is eerst van de auto afspuiten voor het wassen met de handschoen. Je kan daarna evt nog een dun laagje foam aanbrengen voor extra lubricatie tijdens het wassen.
 
Aangepaste stappenplan, met dank aan @Quantoxx en @GuidoA

1- Foto's maken van huidige situatie
2- Wielen foamen als voorwas
3- Wielen afspuiten met HD.
4- Checken of Non-Ferro écht niet werkt of dat er simpelweg herhaling nodig is. (Zwarte puntjes toch vliegroest?)
5- Velgen en banden reinigen met Tjara tar and bug remover en Gyeon tirecleaner
6- Motor reinigen met Poorboy's bio all purpose cleaner
7- Auto foamen met Valet pro advanced snow foam (met AVA hogedrukreiniger)
8- Auto afspuiten met HD
9- Auto wassen met Born to be Mild
10- Auto spoelen
11- Auto sprayen met non ferro (Verdelen met een vochtige washandschoen --> Laten inwerken --> Opnieuw verdelen --> Inwerken
12- Auto afspuiten met HD
13- Auto wassen
14- Auto kleien met Monello Dolce Verde klei set
15- Afspoelen. Eventueel ingedroogd residu en vuil verwijderen.
16- Drogen
17- Auto paneel voor paneel bewerken met Poorboys World profesisonal polish (met Easy Detailing Pad en Peluche verde)
18- Auto ontvetten met Nanolex - EX of Gyeon - Prep
19- Auto paneel voor paneel voorzien van Coolnite 845 (met Easy Detailing Pad en Peluche verde)
20- Banden insmeren met Gyeon Q2 tire (met blauwe pad)
21- Ramen reinigen met Dodo Clearly Glass Cleaner (met MF pad (of doek) en cloudless glass towel)
22- Foto's maken van het resultaat
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA en Timo84
1- Before-foto's maken.

2- Voorwas wielen + wielkasten. Valet Pro - Advanced Neutral Snow Foam (Foamen -> Laten inwerken)
... Afspuiten HD.
3- Velgen reinigen. Stjärnagloss - Tjara Tar and Bug Remover (Sprayen -> Laten inwerken)
... Afspuiten HD.
4- Banden reinigen. Gyeon - TireCleaner (Op natte band sprayen -> Borstelen -> Laten inwerken -> herhalen tot wit schuim)
... Afspuiten HD.

5- Motor reinigen met Poorboy's World - APC+D (1:15 - 20 zou voldoende moeten zijn -> Deel voor deel insprayen, kwasten en afspoelen)
... Afspoelen tuinslang.

6- Voorwas gehele auto. Valet Pro - Advanced Neutral Snow Foam. (Foamen -> Laten inwerken)
... Afspuiten HD.
7- Handwas. Dodo Juice - Born to be Mild
... Afspuiten HD.

8- Non-Ferro op lak. (Sprayen ->Verdelen met een vochtige washandschoen --> Laten inwerken --> Opnieuw verdelen --> Inwerken
... Afspuiten HD.

9- Kleien. Monello - Dolce Verde + Perfetto (Paneel kleien -> Afspoelen)
10- Handwas. (Als de auto niet heel vies was, heb je nog redelijk schoon water/sop staan van eerste handwas)
... Afspuiten HD.
11- Drogen.

17- Paint Cleaner. Poorboys World Professional Polish + Easy Detailing Pad - White + Peluche Verde
18- Ontvetten. Nanolex - EX (Op doek sprayen -> Paneel afnemen -> Nawrijven tweede doek)

19- Waxen. Collinite - 845 + Easy Detailing Pad - Black + Peluche Verde (Bijna onzichtbaar dun smeren -> laten curen -> swipetest)

20- Bandendressing. Gyeon - Tire (Dekkend aanbrengen -> laten inrekken -> nawrijven met doek of niet nawrijven)

21-Glasreinigen. Dodo Juice - Clearly Menthol + Monello - Disco Duo pads en Monello - Vetro Bianco (Spray op pad -> Boenen -> Nawrijven Vetro)

22- Foto's maken van het resultaat


Wat kleine aanpassingen en tips:
* Sprayflesjes om de APC+D in aan te maken. Verschillende verhoudingen mogelijk, dus dan ook meerdere flesjes.
... Wilde ook de Clearly Menthol Concentrate en Born Slippy Concentrate adviseren, maar zag zojuist dat Dodo Juice geen concentraten meer aanbiedt?! :eek:
* De Easy Detailing Pads zijn er in verschillende gradaties. Aangepast zodat je bij elke stap de juiste hebt.
* De Cloudless Glass Towel heeft een zijde om te boenen en om droog na te wrijven. Lijkt mij erg onhandig, dus je hebt nu boen-pads en een wafeldoek.
 
  • Geweldig
Reactions: mcpeet
Met enorme dank aan @Quantoxx voor het aanvullen van mijn stappenlijst, incl links. Heel gaaf, dit wordt een document om te koesteren
Hier ga ik zxaterdag in de loop van de ochtend mee starten, ben benieuwd hoever ik zaterdag kom

1- Before-foto's maken.

2- Voorwas wielen + wielkasten. Valet Pro - Advanced Neutral Snow Foam (Foamen -> Laten inwerken)
Afspuiten HD.
3- Velgen reinigen. Stjärnagloss - Tjara Tar and Bug Remover (Sprayen -> Laten inwerken)
Afspuiten HD.
4- Banden reinigen. Gyeon - TireCleaner (Op natte band sprayen -> Borstelen -> Laten inwerken -> herhalen tot wit schuim)
Afspuiten HD.

5- Motor reinigen met Poorboy's World - APC+D (1:15 - 20* zou voldoende moeten zijn -> Deel voor deel insprayen, kwasten en afspoelen)
Afspoelen tuinslang.

6- Voorwas gehele auto. Valet Pro - Advanced Neutral Snow Foam. (Foamen -> Laten inwerken)
Afspuiten HD.
7- Handwas. Dodo Juice - Born to be Mild
Afspuiten HD.

8- Non-Ferro op lak. (Sprayen ->Verdelen met een vochtige washandschoen --> Laten inwerken --> Opnieuw verdelen --> Inwerken
Afspuiten HD.

9- Kleien. Monello - Dolce Verde + Perfetto (Paneel kleien -> Afspoelen)
10-Handwas. (Als de auto niet heel vies was, heb je nog redelijk schoon water/sop staan van eerste handwas)
Afspuiten HD.
11-Drogen.

12-Paint Cleaner. Poorboys World Professional Polish + Easy Detailing Pad - White + Peluche Verde
13-Ontvetten. Gyeon Q²M Prep (Op doek sprayen -> Paneel afnemen -> Nawrijven tweede doek)

14-Waxen. Collinite - 845 + Easy Detailing Pad - Black + Peluche Verde (Bijna onzichtbaar dun smeren -> laten curen -> swipetest)

15-Bandendressing. Gyeon - Tire (Dekkend aanbrengen -> laten intrekken -> nawrijven met doek of niet nawrijven)

16-Glasreinigen. Dodo Juice - Clearly Menthol + Monello - Disco Duo pads en Monello - Vetro Bianco (Spray op pad -> Boenen -> Nawrijven Vetro)

17-Foto's maken van het resultaat
18-Post schrijven en plaatsen incl foto's

* Sprayflesje om de APC+D in aan te maken.
 
  • Geweldig
Reactions: kawazxr en Quantoxx
Wauw, je laat er geen gras over groeien. ;)

Begin inderdaad lekker aan de wielen. Dit kan een simpel klusje zijn, maar misschien duurt het ook langer omdat je wat dingen moeten gaan proberen. Denk aan die zwarte pitten die je met Non-Ferro blijkbaar niet weg kreeg, dit zou dus teer kunnen zijn of dikkere pitten ijzer van de remblokken. Dan is herhaling met Non-Ferro nodig.

Wat ik nog zou willen aanvullen wat betreft de wielen, wat ik eigenlijk vergeten bent; Bescherming. :confused:

Als je straks de auto babybillenfris hebt en de lak in een wax staat, kan je alles op z'n beloop laten gaan en je regelmatige wasbeurten doen. Echter zou ik een boostend product gaan gebruiken om om de zoveel wasbeurten een nieuw laagje bescherming aan te brengen. Sneller en makkelijk dan compleet waxen, uiteraard.
Dit zou je met van alles kunnen doen, zoals met spraywax-sealent / detailingspray met toevoegingen / shampoo met toevoegingen / wetcoats / etc. Maar het makkelijkste, in jouw geval, zou zijn om met je HD + foamlans (een goede, hoop ik) een product zoals Gyeon - Bathe+ te foamen. Zo krijg je een beschermlaag op alles wat je in het foam zet, dus denk dan ook aan plekken die je niet 1-2-3 beschermen zou; Wielkasten en dus ook ophanging/etc, gehele velgen, ramen, onderzijde auto.

Zo heb je dus in één klap vele dingen beschermd voor een aantal weken.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr en Jansen