• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stappenplan zwarte Ford Focus Wagon - graag advies

Shaminoo

Detailing addict
4 mei 2012
441
65
Beste mensen,

Jarenlang waren een spons en zeem voor mij goed genoeg om mijn auto te wassen. Maar na het lezen van heel veel posts op dit forum, en dan natuurlijk ook het bewonderen van de prachtige foto's van het uiteindelijke resultaat, kan ik natuurlijk niet anders meer dan die spons en zeem vaarwel te zeggen.

Ik heb een zwarte (Panther Black) Ford Focus Wagon uit 2001, met best wel veel lichte krassen erop en ook enkele wat diepere krassen (waar je nagel achter blijft hangen zeg maar). Dit is 'm (foto's van de krassen volgen later):
voorkant1.png


Voorlopig wil ik geen machines aanschaffen dus zal ik alles handmatig moeten doen. En aangezien ik geen garage/carport heb zal ik in de buitenlucht moeten werken. Die diepere krassen zal ik er vast niet uitkrijgen (misschien met wetsanden wel, maar da's voor mij veel te hoog gegrepen), maar ik wil wel die lichte krassen verwijderen (of in ieder geval minder zichtbaar maken).

Is daarvoor onderstaand stappenplan geschikt?
Wat is echt fout?
Wat zijn betere alternatieven?

Alvast bedankt voor jullie commentaar!!!

velgen
- C.Pro C.Quartz Iron.X velgenbundel; bestaat uit:
--- C.Pro C.Quartz Iron.X Cleaner
--- Carclean.com Four Finger Wool Wheel Mitt
--- Mothers Wax Wheel Brush
- Poorboys World Wheel Sealant
- Monello Edgeless Soft Foam Hand Applicator

wassen
- 2 emmers met scratch shields
- Monello Lavare Shampoo
- Meguiar's Ultimate Wash Mitt

kleien
- Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System; bestaat uit:
--- Mothers Wax California Gold Clay Bar (2 x 80gr)
--- Mothers Wax California Gold Showtime Quick Detailer Spray
--- microvezeldoek 38x38cm

reinigen / polijsten
Volgens mij zijn er dan twee mogelijkheden:
a. reinigen
- Poorboys World Professional Polish
- Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
b. polijsten
zware krassen:
- Monello Raffini Inizio Forza Compound
- Monello Orange Light Cutting CCS Euro Foam Hand Applicator
lichte krassen (of na gebruik van de Forza):
- Monello Raffini Mezzo Polish
- Monello White Polishing Euro Foam Hand Applicator
eventueel daarna (voor wetlook en verwijderen van hologrammen):
- Monello Raffini Finale Finishing Polish
- Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator

voeden
- Poorboys World Black Hole
- Monello Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator

waxen
- Poorboys World Natty's Paste Wax Blue
- Monello Black Soft Finishing Euro Foam Hand Applicator

kunststof strips
- Black Wow Exterior Trim Restorer
- Mothers Wax Microfiber Applicator Pad

ramen
- Mothers Wax Glass Cleaner
- Meguiar's Gold Class Even Coat Applicator Pad
- Dodo's Juice Mint Merkin Microfibre Window Cloth

banden
- Poorboys World Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser
- Mothers Wax Tire Brush
- Auto Finesse Gloss Tyre Dressing
- Carclean.com Flex Foam Tire Dressing Applicator

Natuurlijk heb ik ook doeken nodig:
- Meguiar's Water Magnet 55x76cm (heb ik al)
- Monello Senza Acqua droogdoek 70x80cm
- Monello Peluche Bianco 45x65cm 3-pack
- Monello Peluche Verde 45x45cm 3-pack
- Monello Piccolo Nero 35x35cm 3-pack
- CSF Finalmaxx Microfiber Towel 40x45cm

en voor het eventueel bijwerken aan het eind:
- Poorboys World Spray And Wipe

Over het afplakken van het kunststof bij het polijsten en waxen lees ik verschillende dingen: de een zegt dat het onzin is omdat je alles er zo weer af kunt vegen terwijl de ander erbij zweert omdat het juist niet van het kunststof is af te vegen (althans niet eenvoudig). Wat is jullie advies als je kijkt naar bovenstaande produkten? Bij wel afplakken zal dat zijn met 3M 3434 High Performance afplaktape 25mm breed.

Een hele lange lijst waarvan ik niet alles in een keer zal kopen maar waar ik volgens mij wel een behoorlijke tijd mee vooruit kan. En ik weet dat als je eenmaal bent aangestoken door het detail-virus dat je er ook haast niet meer vanaf komt en dus ook met andere merken gaat experimenteren. Maar dat is voor mij - voorlopig in ieder geval - toekomstmuziek!

Alvast bedankt voor al jullie op- en aanmerkingen!!!
 
Lijstje ziet er aardig uit.


Maar ik kan je zekers aanbevelen om te zorgen dat je genoeg doek hebt , beter er mee gelegen zitten dan er om gelegen zitten;)

Vooral de Peluche Verder ( die je ook al in je lijstje hebt ) kan ik je aanraden om wat meer van te hebben.

Je hebt al snel 2 doeken per stap nodig.

En zie dat je de Iron-X als velgenreiniger gaat gebruiken???Niet doen.Eerst met een normale velgenreiniger doen en wat je niet meer weg krijgt dan pas met Iron-X.;)

En kunstof / rubbers gewoon afplakken.En goed ook , niet half.Polijstresten krijg je vaak wel weg , maar is weer extra ( onnodig/onhandig ) werk.
 
Je lijstje ziet er op zich goed uit hoor. Je hebt duidelijk wel wat onderzoek verricht.
Wat ik wel zou doen is het monello waspakket kopen, dan heb je ineens voor een voordelige prijs de emmers, de lavare, de senza acqua droogdoek en alvast een mf-spons waarmee je je onderkant kunt doen.

Ik heb mijn zwarte focus 2 (panther black) met de hand gedaan met ultimate compound wat een redelijk zware compound moet voorstellen en ik ben 2 dagen bezig geweest. Het polijsten alleen al heeft me zeker 8u werk gekost.
Voor erg weinig resultaat al zeg ik het zelf. Het aantal krasjes en de diepte ervan die je met de hand wegkrijgt is echt minimaal.
Daarom dat ik ook een dap ga kopen en me er geen 2e maal met de hand aan ga wagen.
Naar wat ik op het forum lees doen de meeste mensen die met de hand beginnen sowieso de overstap naar machinaal en als je het een keer gedaan hebt begrijp je waarom !! :-b

Daarom zou ik je aanraden om de 1e maal een echte detailer in te huren, zo word je lak weer strak en dan kun je dit met de juiste wasmethode en met de hand véél beter bijhouden. Totdat je zelf een dap koopt natuurlijk ! :)

Omdat je in stukken wilt kopen kun je geld besparen door de banden, kunststof, ramen- en velgenspullen later pas te kopen.

Mvg
 
Mito zei:
Wat ik wel zou doen is het monello waspakket kopen, dan heb je ineens voor een voordelige prijs de emmers, de lavare, de senza acqua droogdoek en alvast een mf-spons waarmee je je onderkant kunt doen.
Dank je voor de tip, ik had 'm ook zien staan maar wist even niet wat ik met die spons kon doen. Maar je hebt gelijk: daar kan ik de onderkant van de auto natuurlijk goed mee doen.

Mito zei:
Het polijsten alleen al heeft me zeker 8u werk gekost.
Voor erg weinig resultaat al zeg ik het zelf. Het aantal krasjes en de diepte ervan die je met de hand wegkrijgt is echt minimaal.
Daarom dat ik ook een dap ga kopen en me er geen 2e maal met de hand aan ga wagen.
Mmmm... ik had de hoop dat de lak van mijn Focus wat makkelijker te bewerken zou zijn geweest maar de kans daarop is dan niet groot denk ik zo.

Frogs zei:
Na 1 testpaneel kocht ik al een dap :D
Kan ik de produkten uit mijn lijst eigenlijk ook allemaal gebruiken met een dap? Ik zal dan wel nieuwe/andere pads nodig hebben, maar kunnen de polijst/poetsmiddelen gelijk blijven?

Dank voor jullie hulp!
 
RST-Smurf zei:
Lijstje ziet er aardig uit.


Maar ik kan je zekers aanbevelen om te zorgen dat je genoeg doek hebt , beter er mee gelegen zitten dan er om gelegen zitten;)

Vooral de Peluche Verder ( die je ook al in je lijstje hebt ) kan ik je aanraden om wat meer van te hebben.

Je hebt al snel 2 doeken per stap nodig.

En zie dat je de Iron-X als velgenreiniger gaat gebruiken???Niet doen.Eerst met een normale velgenreiniger doen en wat je niet meer weg krijgt dan pas met Iron-X.;)

En kunstof / rubbers gewoon afplakken.En goed ook , niet half.Polijstresten krijg je vaak wel weg , maar is weer extra ( onnodig/onhandig ) werk.
Dank je voor je tips.
Doeken gaan er zeker ook meer komen hoor en over de Peluche heb ik veel goeds gelezen.

Voor wat betreft velgenreiniger: is de Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner een betere optie?
Heeft in ieder geval wel veel positief commentaar bij CarClean.
 
Ikzelf gebruik de velgenreiniger van Poorboys. ( Spray & Rinse ).En ben hier zeer tevreden mee.