• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Statische lading wax/sealant?

Simmke

Detailing guru
Tester of Bling
29 mrt 2016
423
153
Hoorn
Sinds ik tijdens het paasweekend voor het eerst met detailen in contact kwam en toen de auto is behandeld met PB black hole en ex-p, en vervolgens nog een aantal keer is gewassen en gedetailed met QD+ heb ik elke keer wanneer ik uit de auto stap en het portier wil sluiten een stroomstoot. Soms een klein tikje maar soms echt stevig (dat je 'm voelt, hoort en ziet vonken).

Hiervoor (toen de auto of gewoon vies, of gewoon gewassen maar niet met een wax of sealant) had ik hier geen last van. Het gebeurt trouwens zowel bij goed als bij slecht weer.

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben? Ligt het specifiek aan de EX-P en QD+ en moet ik eens een andere wax proberen, of is het iets wat alle waxen/sealants doen (in dat geval leg ik me er wel bij neer)?

Als ik me niet vergis wordt een carrosserie statisch geladen door de wrijving tussen lucht en metaal en wordt dit ontladen doordat je zelf in contact staat met de grond en de lading dus weg kan als je de deur raakt. Wellicht wordt dit effect vergroot door de wax en/of sealant?

Alvast bedankt!

Je hebt van die strippen die je aan de frame schroeft en bij stilstand dan de grond raakt waardoor de auto spanning kan verliezen.
Nou heb ik zelf in de herfst denk ik zelf vooral last van stroomstootjes maar ben dan ook vooral zelf erg 'opgeladen'.
Ik heb geen ervaringen dat dit komt door glaze of wax of sealant...

anti-statische-strip-auto-schok.webp

Ik denk dat @RedCat bedoeld dat de 845 zijn oorsprong vind bij hoogspanningskabels en het isoleren hiervan ofso. Iets in die geest, haha!

Ik heb toevallig van de week ook zo'n strip gekocht voor op mijn auto. De laatste weken krijg ik ook weer beste opdonders als ik uitstap en dat heb ik elk jaar wel een tijdje. Ik zie geen link tussen de 845/476s/Purple Haze die op mijn auto hebben gezeten en de opdonders.

Daarnaast heb ik een kortharige hond (AmStaff) die op haar rug over de bank ligt te ouwehoeren en dan komt ze ineens een kusje geven.. Klats! Het is een periode waarbij ik zelf, of andere dingen, blijkbaar statischer zijn ofso.

Greetz

• Leuk
Reacties: RedCat
Gek genoeg heb ik hier sindskort ook last van.
Enige wat veranderd is dat er een andere waxlaag op de auto zit.
Heel vreemd en heel vervelend schrik er steeds van

Dan zal het inderdaad wel met de luchtvochtigheid te maken hebben. Het is de afgelopen tijd best wisselvallig weer geweest!

Heeft inderdaad met de luchtvochtigheid te maken, alleen zou dit tegenwoordig niet meer mogen. De statische elektriciteit zou moeten worden afgevoerd door de handen. Kan echter zou zijn dat de lading af en toe te groot is en de banden het niet afvoere. Dan kan zou strookje onder de auto uitkomst beiden. Wel de plek waar je hem bevestig ontdoen van lak en vuil zodat de weerstand zo laag mogelijk is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G361F met Tapatalk

Heeft inderdaad met de luchtvochtigheid te maken, alleen zou dit tegenwoordig niet meer mogen. De statische elektriciteit zou moeten worden afgevoerd door de handen. Kan echter zou zijn dat de lading af en toe te groot is en de banden het niet afvoere. Dan kan zou strookje onder de auto uitkomst beiden. Wel de plek waar je hem bevestig ontdoen van lak en vuil zodat de weerstand zo laag mogelijk is.

Of je vrouw eerst laten uitstappen.

• Leuk
Reacties: tembaco
Als mijn auto een statische lading opbouwt, dan kan dit toch niet worden geaard door mijn rubberen banden? Als deze dan wél aarden, dan maakt de grootte van de lading toch niet uit?

Heeft inderdaad met de luchtvochtigheid te maken, alleen zou dit tegenwoordig niet meer mogen. De statische elektriciteit zou moeten worden afgevoerd door de handen. Kan echter zou zijn dat de lading af en toe te groot is en de banden het niet afvoere.

Pure nieuwschierigheid. :P

Greetz

Klopt idd. Ik denk dat banden nog steeds isoleren. Vandaar dat het nog steeds veilig is in de auto als het bliksemt .... Voor de bliksem dan toch, niet voor omgevallen bomen! Kooi van faraday hè! Statische ladingen ontstaan sneller bij droge lucht. De knets komt omdat jij verbinding maakt met de grond en de auto ontlaad.

Het zou kunnen dar wax of dergelijke er voor zorgen dat de auto zich sneller 'oplaad', zelf nooit last van gehad.

Dat van die droge lucht dacht ik ook inderdaad. Daarom vond ik het vreemd dat ik ook stroomstoten kreeg wanneer het regende, en vandaar dus mijn vraag ;)

Of je vrouw eerst laten uitstappen.
Pas net dit stukje voor en jij reactie, commentaar van me vrouw vanaf het moment dat ze schokjes krijgt van de auto doet de deur van de auto dicht met der schoenen.

Resultaat nu ze loopt mank
Als mijn auto een statische lading opbouwt, dan kan dit toch niet worden geaard door mijn rubberen banden? Als deze dan wél aarden, dan maakt de grootte van de lading toch niet uit?

Pure nieuwschierigheid.

Greetz
Een autoband bestaat voor een aantal procent uit carbon als toevoeging. Dit werkt als een soort van halfgeleider wanneer de lading groot genoeg is gaat deze in geleiding een voerd de lading af naar de aarde. Bij bliksem inslag zal de lading groot genoeg zijn om in geleiding te gaan. Toch is het raadzaam om na de inslag de auto met een metaal deel tegen een lantaarnpaal te zetten zodat deze volledig ontlaat.