• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag motorkap en kras kunststof achterbumper

PizzaPieter

Detailing guru
18 jul 2020
329
135
Heren,
Advies is welkom

Puntje 1.
Mijn motorkap heeft zijn 1e witte steenslag plekje. Ik heb een verfstift en een DAP EVO (met rooie/zwarte pads voor glaze/wax), maar weet dat ik dat bij puntje 2 helemaal verkeerd heb aangepakt.
Wat kan ik doen om dit feilloos weg te werken (en wat heb ik nodig, zonder dat ik failliet ga bij CC).

Zelfde geldt eigen voor puntje 2; dikke kras in bumper (bij inladen spul in kofferbak) en superlelijk zelf opgevuld week nadat ik hem had. Resultaat. Lelijke opgevulde rand verfkwak. Wat kan ik doen to make things better? (Dan gaan misschien de andere krassen ook weg)
20210823_222338.jpg
20210823_222317.jpg
 
"Steenslag vullen" via de zoekfunctie zal je een hoop opleveren. ;) (tekst/foto/film)

Met de info die je daar vind, zal je beide problemen kunnen aanpakken. Let wel, dit is gevorderd lak-herstel en niet zomaar even te doen. Denk aan polijsten en wetsanden.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Allereerst niet met lak uit een lakstift (met aparte blanke lak erbij) maar de lak laten scannen, en duidelijk aangeven dat je een spuitbus of lakstift wil die in één keer zo goed mogelijk de juiste kleur heeft. (daarvoor heb ik voor mijn Fabia bij een goede automaterialenzaak nog geen 30 euro betaald). Aparte blanke lak geeft altijd kleurverschil.

Dan kras/steenslagplekje in dunne laagjes opvullen zodat het net boven de omliggende lak komt, en dat een weekje laten uitharden. Vervolgens kun je met fijn schuurpapier voor nat schuren, de lak die te hoog ligt wegschuren. Dat doe je niet met een blokje, maar je pakt een perforator, en haalt een paar rondje uit dat schuurpapier. Dat rondje schuurpapier haal je uit de perforator en plakt dat op de achterkant van bijvoorbeeld een potlood met een gummetje. Dan kun je daarmee fijn schuren. Zo'n steenslagplekje kun je de overtollige lak wegschuren door het potlood rond te draaien om zijn as Pas als de opgevulde lak vrijwel gelijk ligt met de oorspronkelijke lak, ga je polijsten om alle schuurkrassen weg te halen, en de glans terug te krijgen.

Overigens wel even checken of de lak rondom de steenslag nog wel goed vast zit: vaak zit daar wat lak niet meer helemaal goed vast, en kruipt er vocht onder die lak (met roest als gevolg).

Volgens mij heeft nicknameless er ook een handleiding/tutorial of iets dergelijks voor geschreven, met meer details. Als je wilt gaan polijsten kun je 4"pads (voor de kleine backing plate ) aanschaffen, en begin eens met een middelgrof polijstmiddel als Mezzo, die heeft een afbrekende korrel, dus geeft ook al redelijke glans. Let op op kunststof moet je niet te lang doorgaan, omdat de hitte niet snel wegvloeit zoals bij een metalen paneel. Dit is even een verkorte weergave, dus eigenlijk net niet genoeg om alleen daarmee zonder fouten aan de slag te gaan.

Ik moet ook nog wat foto's hebben van steenslag die ik op de F3 heb bijgewerkt, maar dat zijn plekjes van vooral 0,5 tot 1,0 mm doorsnee, en een enkel plekje van 2 mm, jouw steenslag zal richting 1 cm gaan.
 
  • Leuk
Reactions: PizzaPieter
Tnx heren voor het commentaar. Ik ga er later deze week uitgebreider naar kijken. Ben beetje druk weer aan het werk, 2e dag na vakantie (alsof je nooit bent weggeweest)