• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag motorkap Prof Polish

nickname456

Detailing trainee
5 jul 2015
71
20
38
Hi all,

ben nog maar een paar maandjes info aan het verzamelen en wil volgende week (eindelijk tijd) aan de volledige wintervoorbereiding beginnen.
Heb een BMW 3 van 2013 maar op de motorkap zit hier en daar uiteraard wel wat steenslag in.
Dit hebben ze een half jaar geleden netjes aangestipt in de garage, maar daaruit volgt dan mijn vraag.
Kan het kwaad om hier los over te gaan met klei en prof polish?
Of verwijdert dit de kleur die nu op de steenslagplekjes zit?

Nee, dit zal denk ik wel goed gaan. Tenminste...als ze netjes hebben afgewerkt met blanke lak.

Klei en Prof Polish zijn relatief veilig voor de lak dus gewoon lekker aan de gang gaan!

Dacht het wel maar je kan nooit zeker genoeg zijn.
En geen idee wat ze er gedaan hebben, maar ik verwacht van een bmw garage degelijk werk.
Als je me hoort vloeken volgende week, dan weet je dat ze het niet gedaan hebben :P

Beter zelf een setje kopen. Lakstift en blanke lak. Kost iets van €15 euro ofzo bij de dealer.
Altijd makkelijk om te hebben :-)^

Ik heb ook wel eens het een-en-ander met een lakstift gedaan, maar zit hier geen lak in waarbij de blanke lak erin is verwerkt..?

Ik heb eigenlijk nog nooit alleen de verf gehad die ik ook nog moest aflakken met blanke lak.

Greetz

Hoe kan een blanke lak er nou in verwerkt zitten? die moet over de lak en er niet doorheen gemengd... Lijkt mij tenmintse hoor!

Ik neem aan dat Dennis een aparte stift met blanke lak bedoeld!

Er zijn lakstiften, en zelfs auto´s, met een lak waarbij er verflak met blanke lak is vermengd.

Zo heb ik een lakstift liggen waarbij dit ook is. Ik heb dit in een onnozele bui gebruikt om schade aan de zijkant ''bij te tippen'' maar dit werd dus gewoon smeren. Uiteindelijk is dit een kneiterharde laag geworden en het ziet er niet uit, haha!

Als autopoetser moet ik regelmatig steenslag bijwerken. Probeer via de kleurcode van je auto op de site van MOTIP een lakstiftje te pakken te krijgen. Tussen de 10,00 en 13,00. Begin vooral niet met de flesjes die de dealer je kan aanbieden. (Flesje lak en flesje blanke lak) Leuk hoor, maar als je de lak hebt aangebracht en na droging blanke lak moet gaan gebruiken wordt het vaak kliederen. De blanke lak is vaak wat dikker en stroperiger. Koop liever een lakstift waar de blanke lak bij inzit. En voor het bijtippen; gebruik niet de kwastjes uit de flesjes, maar gebruik een cocktail prikkertje. Daar kun je heel precies mee werken en het vult mooi op.

Met een goede lakstift van bijv motip of de dealer kun je altijd daarna kleien of polishen...

Succes!

Tandenstokers zijn voor je tanden, cocktailprikkers voor borrelhapjes
Voor het aanbrengen van lak zijn Touch-up tips ideaal

Voorbereiden door eerst te ontvetten, dan een glasvezelpennetje

• Leuk
Reacties: bros en Quantoxx
- Ontvetten met Prep?
- Glazvezelpennetje doet wat?
- Motip lakstiftje, ik zie niet bij de beschrijving dat hier ook 'blank lak' doorheen zit zoals CLK240 (aka carcareplus) voorsteld

Motip lakstiftjes is een twee in één component. Lak en blanke lak in één. Touch-up tips zijn idd ook prima te gebruiken RedCat. Maar met mijn jarenlange poetservaring weet ik dat cocktailprikkers dit een prima alternatief is. Het belangrijkste is dat de te behandelen delen eerst goed worden ontvet. Als dat gebeurd is kan de steenslag bijgetipt worden. Een kwalitatief goed lakstiftje zoals die van MOTIP kunnen daarna prima behandelingen ondergaan zoals kleien en polijsten.

M135, ontvetten met Prep is om polijstmiddel te verwijderen.
Zelf vind ik dat te weinig en neem ik minimaal alcohol en iets anders

CLK240, hoe lang je er over doet om kennis op te doen maakt mij niet zoveel uit ;-)

Ik heb de tips gebruikt en ze hebben het voordeel dat ze geen druppel vormen
De kop neemt het product op, maar staat het ook af
Ik gebruik ze ook om bij micro onderdelen lijm aan te brengen
Zoals bij de reparatie van een spiegelhuis van een Nikon D300

Hah, nu weet ik weer welke lakstift ik dus bedoelde; Motip.

Met deze stift heb ik lang geleden ook steenslag en een vieze diepe kras bijgewerkt. Ik vind het een voordeel van deze lak dat je een putje/kras kan opvullen tot hij gelijk ligt aan de omliggende lak, of ietsjes meer, en na het uitharden dit kan vlakmaken met polijsten. Het lijkt mij dat als je dit met 2 componenten moet doet, je de put/kras moet opvullen tot er nog steeds een kuiltje is, dan opvullen met blanke lak tot hij vlak aan de blanke lak ligt of iets meer. Wanneer je dan gaat polijsten, slijp je blanke lak weg tot hij vlak is aan de omliggende blanke lak.

Ik heb geprobeerd om de vieze diepe kras bij te werken. Dit was echter in een periode van veel ongeduld en onkunde, op een verticaal paneel. Uiteindelijk was ik zwaar geïrriteerd en heb als een beunhaas-schilder de boel lopen bekladden. Ziet er niet uit! Maar... Tot op de dag van vandaag en na veel polijsten, kan ik zeggen dat deze lak kneiterhard is.

Greetz