• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stickerresten op (werk)bus.

pwillemske

Detailing chief
20 jan 2018
182
88
24
Hallo allemaal,

Een familielid van mij heeft recent een 2e hands Ford Transit bus gekocht in lichtgrijze kleur. Echter viel hem op dat zodra het wat vochtig/dauwig is in de ochtend en de zon er op staat, hij de oude stickers welke verwijderd zijn, nog gewoon de afdruk kan zien en dus van welk bedrijf de bus is geweest. Overdag kun je het niet zien, dus het lijkt me geen verkleuring.

Zover ik kon zien heeft de bus gewoon een blanke lak laag en valt dus te polijsten, maar krijg je zoiets wel weg? Zou graag de opdracht aannemen, maar als je er niet veel/niks mee op schiet, is het zonde van het geld. Ik heb helaas geen foto’s...

Alvast bedankt!
 
Stickers bevatten in het algemeen weekmakers
Dat is chemisch spul dat in de lak trekt
Soms wordt de lak dan ook wat dikker
Maar in het algemeen vult het de poriën op

Dat effect zie je nu, alsof de lak gevoed is
Met een cleaner kom je een heel eind
Voor het mooi waarschijnlijk het geheel licht polijsten
Gaat zeker verbetering opleveren, ook op licht grijs

Succes
 
Grijze lak verkleurt vaak. Daarom ook een lastige kleur om bij te spuiten, omdat de nieuwe lak die je bij-spuit vaak donkerder is dan de originele lak die lichter is geworden.

Het zou dus kunnen dat de lak onder de stickers minder verkleurd is, dan kun je er niets/weinig aan doen.
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
@RedCat @mdlange Bedankt voor de antwoorden, wel leuk dat jullie er allebei verschillend over denken :p Ik zelf ben bang dat het de verkleuring van de lak is, maar zodra je gaat polijsten, haal je de verkleurde lak toch weg? Of is dit alleen met een uni-lak?
 
Eens met beide heren hierboven. :D

1) De stickers hebben invloed gehad op je blanke lak.
...en/of...
2) De stickers hebben UV-straling en dergelijke tegengehouden waardoor de onderliggende lak minder te verduren had als de rest.

Als de bus een blanke lak heeft, dan is de verf onder deze laklaag beïnvloed. Dan heeft polijsten geen zin omdat je dan feitelijk dóór de blanke lak heen moet polijsten om bij de onderliggende kleurverf te komen en hier in te gaan zitten ouwehoeren. ;) (Meestal geen goed idee, zeg maar)

Een uni-lak is een lak zonder metallic. Deze kán dus wel gewoon een blanke lak hebben. Maar vaak zie je bij werkbussen dat er nog zonder blanke lak gewerkt word en dan zou je de aangetaste kleurlak kunnen polijsten om er een laagje af te halen.
Ik heb enkele Transits gedaan en vaak ook inderdaad oude sticker-afdrukken die nog zichtbaar waren. Voorbeeld; Mijn ouders hebben 3 Transits gehad (2 type zilver / donkerblauw) en de oudste had geen blanke lak, de middelste wél en de nieuwste gek genoeg weer niet.

Ik zeg: Proberen = Leren. :p
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Het antwoord van @RedCat is zeker één van de mogelijkheden, hoewel ik zelf aan een iets andere oorzaak dacht: verschil in ruwheid op het deel waar de sticker heeft gezeten. Eigenlijk hetzelfde effect als een vuile auto en een schone auto met bescherming: bij een vuile auto zie je na een vochtige nacht de volgende ochtend een gladde natte film op de auto liggen, bij een schone auto met bescherming ziet de auto mat door alle druppeltjes die op de lak liggen.

Zekerheid heb je in dit geval niet, maar er is een serieuze kans dat paint cleaner of fijn polijsten de verschillen veel kleiner maakt, of laat verdwijnen.
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Ben zelf nog bezig met een Volkswagen Transporter. Een zwarte dus lastige kleur. Deze had op de onderste rand van de deuren nog de afdrukken van de naam
van de vorige eigenaar/bedrijf staan. Gepolijst met monello gele foampad en menzerna 400 compound.
(Vrij grof maar dat had de hele bus nodig.) Niets meer van te zien. Op grijs kun je misschien volstaan met alleen dat gedeelte ( eventueel lichter)
te polijsten. Anders het hele paneel doen. Succes, Martin.
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Bedankt voor de reacties! Het kunnen dus 2 dingen zijn (weekmakers of de verkleuring). De bus is niet zo heel oud (jaartje of 3-4). Ik meen dat ie ook had gezegd (weet ik niet zeker meer) dat ie de bus "gepoetst" afgeleverd kreeg, en hem toen niks opgevallen was. Misschien een wat rare vraag, maar hoeveel polijstmiddel verbruik je ongeveer op een bus?? Ik moet een prijsopgaaf maken, maar heb geen idee hoeveel polijstmiddel ik moet tellen (pads lukt nog wel denk ik). Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Drie erwten (0,5 ml ?) op een stuk van 50 x 50 cm, en dat per polijststap
Een pad ga je op een bus niet helemaal verslijten
Dus dit zijn de kosten niet, gaat meer om de uren
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
De verlengde VW Transporter heeft me ongeveer 3/4 van een 250ml fles gekost. En dan is ongeveer de helft van de bus 2 keer gedaan vanwege
de grote hoeveelheid krassen. Dus met een volle 250ml fles moet het lukken.
 
Oh zo weinig...wilde al literflessen bestellen haha! Ik ga op onderzoek uit, wat vragen jullie voor zo’n klus?? Ik hou het even op 2 staps polijsten en een waxje á la natty’s incl. alle voorbereidingen uiteraard.
 
Dat is een goeie ja, het is wel weer een leermoment, dus dat telt ook mee :) Misschien was de vraag iets te persoonlijk of gevoelig, dat is niet mijn bedoeling uiteraard.
 
Bij het maken van een prijs moet je kijken naar wat het jou gaat kosten aan materialen en producten. Globaal uitrekenen zoals hierboven bij het polijstmiddel is dan een goed begin. Pads en doeken kan je vele malen gebruiken, dus die reken je amper mee.

Stel dat je de bus uitgebreid wast, kleid en dus voorbereid op het polijsten, dan ben je al een paar uur verder. Dan nog het polijsten zelf waarbij je verwacht elk paneel 2 hits te moeten geven. Ik zou zelf verwachten er 1 - 1,5 dag mee bezig te zijn.

Uiteindelijk zou ik een paar tientjes vragen om je kosten te dekken en de rest is voor in je eigen kennisopbouw en ervaring. :p
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske