• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stoffen bekleding reinigen met APC?

Matt

Detailing rookie
7 dec 2013
12
0
Hoi iedereen

Ik vroeg me af hoe je nu het best je bekleding kan reinigen met APC (stoffen bekleding voor alle duidelijkheid)
Over een extractor heb ik al veel gelezen, en die ga ik binnenkort ook eens uitproberen
maar voorlopig moet ik me dus beperken met APC (die van mij is van Poorboys World)

Ik ben een volledige beginner hierin, maar wat ik in gedachten had is

alseerst de APC verdunnen natuurlijk, daarna sprayen in de bekleding (met dit? https://www.Carclean.com/product/Monello/Lege_fles_met_maatverdeling_en_sprayer_700ml_LFMS700_102540 )
dit dan eventjes laten inwerken, inwrijven met een monello pad(??), en afnemen met een vochtige microvezeldoek
nadien best nog eens stofzuigen of niet?

het lijkt misschien dom, maar ik heb echt geen flauw idee hoe je zoiets het beste aanpakt :confused:
kan je eigenlijk met APC alleen een goed resultaat behalen?


alvast bedankt voor de reacties :)
 
Heb geen ervaring met APC, ik gebruik interieur shampoo van Megs en Autoglym. Die van AG schuimt wel ietsjes meer. Maar ik doe het inderdaad zoals jij zegt, maar ik wrijf in met een vochtige washandschoen en nadien microfiber en nog eens stofzuigen en ben redelijk content.
 
Ik sproei mijn apc altijd op de stof, laat het even inwerken. Vervolgens met een natte doek erover om het schoon te wrijven en uiteraard kringvorming tegen te gaan. Werkt prima tot nu toe.
 
Beste Matt,
ik heb diverse dingen uitgetest om je bekleding weer top te krijgen.
Bij de meeste auto,s kun je de gehele bekleding van de stoelen halen,deze zitten meestal bevestigd met een soort klik randen.Handigheid is hier wel nodig maar is eigelijk een leuke weekend klus.Heb mijn bekleding hierna in de wasmachine gedaan en dit was resultaat nieuw.

Mocht je dit niet willen doen kun je met apc je bekleding netjes insprayen en goed inborstelen en even laten intrekken.Hierna met bv een waterstofzuiger je bekleding weer zuiver zuigen.Dit duurt iets langer kwa droog tijd maar je kunt er zeker een goed resultaat mee behalen.
veel succes:)^
 
Met het huidige weer duurt het wel lang voordat je bekleding weer droog is. Dit gaat niet op als je (verwarmd) binnen kunt staan. De APC opsprayen en dan nawrijven met een microvezeldoek of een doek gewikkeld om een borstel zodat je kunt 'schrobben' (met beleid wel te verstaan).
 
Matt;348038 zei:
... Over een extractor heb ik al veel gelezen, en die ga ik binnenkort ook eens uitproberen ...

Lekker wachten tot dat kan.
Als je de APC niet volledig verwijdert ben je verder van huis
Verdunning van 1:40 om te beginnen, sterker kan altijd nog
 
Dan moet je toch wel heel erg gek doen of er pure APC opspuiten?

Mijn tactiek is :!:
1. Poorboys APC 1 op 10.
2. 1 a 2 minuten laten intrekken.
3. Schrobben met een washandje i.c.m. warm water.
4. En vervolgens goed met een handdoek er over.
5. En dan laten drogen.
En dan een grote kans dat de plek weg is!! :-b

En ja zeker net als wat de rest zegt een extractor is beter, maar die kost aardig wat munten...
En alleen met apc is zeker de moeite waard om te proberen.
 
Je hoeft niet gek te doen, ligt vooral aan het materiaal
Vooral veloursachtige bekleding is gevoelig voor restjes
Dan wordt het veel sneller vies dan wanneer het echt goed schoon is gespoeld

En bij oude bekleding kom je nog jute tegen als vulling
Als daar APC in achterblijft kan het nog lang kleur afgeven
Bij een lichte bekleding is dat erg vervelend
 
Dus nu is de vraag aan Matt wat voor soort bekleding heb je :) ?
- Als het niet te licht is.
- Niet gevoerd is met jute vulling. ( Wist tot 2 minuten geleden ook niet dat ze dat vroeger zo deden)
- Niet velours is.
- En geen alcantara of suède is .

Zou ik het wel aan durven proberen met APC.
En met een nog lagere concentratie beginnen kan natuurlijk ook 1 op 15 / 20.
 
34miles;351971 zei:
Dan moet je toch wel heel erg gek doen of er pure APC opspuiten?

Mijn tactiek is :!:
1. Poorboys APC 1 op 10.
2. 1 a 2 minuten laten intrekken.
3. Schrobben met een washandje i.c.m. warm water.
4. En vervolgens goed met een handdoek er over.
5. En dan laten drogen.
En dan een grote kans dat de plek weg is! :-b

En ja zeker net als wat de rest zegt een extractor is beter, maar die kost aardig wat munten...
En alleen met apc is zeker de moeite waard om te proberen.

Bedankt, hier ben ik zeker al mee geholpen!
 
Dat is super! Maar let inderdaad even op of de bekleding niet heel kwetsbaar is.
En met de washand met warm water vooral niet te zuinig, ook al moet je dan voor lief nemen dat de droogtijd iets langer is.
Zou het behoorlijk vervelend voor je vinden als je extra plekken er bij krijgt. :ja

En een 'Before and After' plaatje zou het helemaal afmaken! :idee