• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Stofzuiger ombouwen naar Sproei-/extractiemachine?

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Zoals de titel zegt:

Wat zijn de opties om een nat-/droog bouwstofzuiger om te bouwen naar een sproei-/extractiemachine? Zoals ik het begrijp stelt het sproei-gedeelte nooit zoveel voor, met een pompje wat nog geen 100 Watt gebruikt.

Ik dacht mogelijk: met een hand- of tuinsprayer eerst water sprayen en dan opzuigen. Dit lijkt me onwenselijk voor het tapijt, omdat het water dan meer tijd heeft om bijvoorbeeld in de onderliggende isolatielaag te trekken.

Het fijnste zou zijn om een traditionale sproei-extractie 'kop' te kunnen gebruiken.
 
Denk je dat je met zelfbouw veel goedkoper uit bent dan een kant en klare extractor? Als het niet teveel mag kosten kun je ook op zoek naar een 2ehandje. Met een sprayfles vooraf natmaken en een nat en droogzuiger opzuigen wordt het minder nat omdat een sprayfles meer vernevelt dan dat een extractor met een volle niet instelbare sproeistraal de bekleding nat maakt.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
@Pter Speelt ook wel mee, maar als ik naar de beschikbare sproei-/extractiemachines kijk, wordt ik niet heel enthousiast, qua prestaties.
Zoals ik zei stelt het sproeien niet veel voor, maar is het opzuigen het belangrijkste (onderdruk, luchtstroom) om zoveel mogelijk water en vuil van zo diep mogelijk op te zuigen.

En er zijn zuigers beschikbaar die dat laatste heel goed doen, bijvoorbeeld de Dibo P30 of P81/2. Ik wil i.i.g. al één van deze twee stofzuigers kopen en het zou mooi zijn als ik er gelijk ook een extractor van kan maken (die mogelijk ook nog beter werkt).

Met een sprayfles en de fijne verneveling wordt het denk ik lastig om genoeg water op/in het tapijt te krijgen, maar is het proberen waard.
 
Voor een tapijt heeft het weinig zin om met een sprayfles aan de slag te gaan als je die grondig schoon wil maken, maar als je een stoel lichtjes wil opfrissen en/of de auto dezelfde dag nog wil gebruiken kan het handig zijn, maar ook headliners en bekleding op autodeuren wil je niet zeiknat maken. Met een Dibo zit je al op een bedrag van 330 a 600 euro afhankelijk van het model, dan kun je ook bijvoorbeeld ook aan een Kärcher Puzzi denken, ik weet niet of zo'n Dibo zo veel meer vocht zal opzuigen en dan komt het ombouwen er nog bij. Dat het spraysysteem weinig voorsteld ben ik met je eens, maar vraag jezelf eens af of je zo'n Dibo ook voor andere zaken gebruikt of alleen voor de auto, het huren van een extractor is een namelijk stuk voordeliger als je hem maar af en toe nodig hebt.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Dus het gaat om het vermogen van het pompje
Dan wissel je die toch in een bestaande extractor ?
Kan je met de zuigermotor ook doen, veelal standaard afmetingen
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
@Pter ik hoop de stofzuiger/extractor wat vaker te gebruiken dan enkel voor mijn eigen auto's! Dus ik heb er wel wat voor over om een hele goede stofzuiger te hebben, zou ik heel erg fijn vinden. In ieder geval leuk om te hebben. o_O

Ik denk dat je gelijk hebt dat zo'n DiBo niet véél meer water op zal zuigen als een goede sproei-/extractie, maar als het 'ombouwen' niet zoveel hoeft te kosten, is het natuurlijk gewoon mooi meegenomen. Wat ik voor me zie is een aparte bak (voor spoelwater), met een klein pompje met een aparte stekker (onhanding maar oké). Misschien bestaat er zoiets kant-en-klaar of heeft iemand er meer verstand van.
 
@RedCat Als ik je goed begrijp, zeg je dat het redelijk makkelijk is om, bij een extractor de pomp verantwoordelijk voor het opzuigen, makkelijk te vervangen is voor een krachtig exemplaar.

Lijkt mij echter aardig ingrijpend en een extractor inzetten als stofzuiger zal waarschijnlijk andere problemen met zich meebrengen.
 
@RedCat Als ik je goed begrijp, zeg je dat het redelijk makkelijk is om, bij een extractor de pomp verantwoordelijk voor het opzuigen, makkelijk te vervangen is voor een krachtig exemplaar.

Lijkt mij echter aardig ingrijpend en een extractor inzetten als stofzuiger zal waarschijnlijk andere problemen met zich meebrengen.
Ik heb een karcher die ik zowel als extractor en stofzuiger kan gebruiken. Super makkelijk om te switchen en goede zuigkracht
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Als je er genoeg voor over hebt, waarom dan niet gewoon een goede extractor kopen? Of begrijp ik iets niet goed?

Ik heb weinig ervaring met extractors, maar heb een Karcher 6.100 mogen lenen en deze zoog simpelweg flink hard. Hij was te gebruiken als normale stofzuiger en dus als extractor, beide ging erg goed.

Ik vond 'm in de auto prima werken en in huis vond de vrouw 'm "lekker hard zuigen". :)
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Een bouwstofzuiger regelmatig voor vocht gebruiken is ook niet heel handig
Filter wordt nat, moet drogen anders schimmel
En de motor kan nat worden als het niveau (opvang opgezogen water) te hoog komt
Gaat hij vervolgens roesten (en fluiten als een jecko)

Karcher 6.100 of 4.100 zijn regelmatig in de aanbieding op website van Karcher zelf.
Puzzi is mooi, maar veelal overkill
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Filter wordt nat, moet drogen anders schimmel
Veel bouwstofzuigers kun je het (vlies) filter vervangen door een natfilter ;)

En de motor kan nat worden als het niveau (opvang opgezogen water) te hoog komt
Veel bouwstofzuigers zijn uitgerust met een vlotter of metalen contactpunten in het reservoir / opvangbak. Zodra het water deze raakt, schakelt de machine zichzelf uit ;)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik zie een heel ander probleem als je een natzuiger wil gebruiken als (onderdeel van) een extractor. Een goede extractor heeft een redelijk kleine smalle zuigmond (in elk geval als optie) om zo ook op lastige plekken (bijvoorbeeld bij de pedalen) toch goed het water weg te kunnen zuigen. Ik ben bang dat je bij een bouwstofzuiger/natzuiger een zuigmond hebt die irritant groot is, en waar je bijna nergens bij komt in een auto.
 
Zuigmonden kan je voor elke stofzuiger krijgen, wel even op de diameter letten.

Een gewone nat/droogzuiger kan je prima gebruiken als extractor. Alleen zorgen dat je de (droog)stof filter eruit haalt.
Met vlotter heeft mijn voorkeur maar dan wel met natfilter of schuimband om de korf. Bouwstofzuiger kan ook maar dan een simpele L klasse. Een M of H klasse stofzuiger is onnodig duur.. de (dure!) fijnstof of kwartsstoffilters gebruik je toch niet.

Vochtig wordt elke motor van een natzuiger en die zal ook aanslaan met de tijd. Dat geeft niet zolang het geen krokante roest wordt.
Haren, stukjes plastic verpakking, piepschuimkorrels of andere rommel in je motor.. dan gaat ie een pokkeherrie maken. Vandaar altijd een filter gebruiken.