• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Swirls helemaal weg, maar geen glans rode Civic 98

sj0ertum

Detailing chief
15 mei 2011
535
75
Hee Luitjes,

Vandaag stond er een rode Civic op het programma die zijn glans totaal kwijt was en goed verweerd was.
We hebben de auto flink gewassen met een scheut APC er doorheen en daarna gekleid waar ontzettend veel vervuiling los kwam.
So far so good....

De eigenaar zou vooruit werken met de klei (dolce verde met S&W,en inderdaad de klei heeft veel vocht nodig, is vrij hard, maar werkt erg fijn!)
en ik zou er met mijn DAP500 achteraan komen. Na wat testspots en uitgekomen te zijn
bij inizio op oranje leek dit ook bijna niets te doen met de glans van de lak. De swirls verdwenen als sneeuw voor de zon, maar er kwam totaal
geen glans omhoog. Terwijl ik normaal op recentere metalic lakken voldoende had aan mezzo op wit en soms op oranje.
De afwerkende glans zou hierna wel gebeuren met finale op wit of groen, maar dit zou toch al wel een mooie start moeten geven.
Wellicht had een gele pad sneller verschil gemaakt, maar die heb ik nog niet.
Uiteindelijk na de hele motorkap besloten dat dit hem niet zou gaan worden omdat ik niets zwaarders had. Zelfs nog even
de groene cleaner 4 van commandant tevoorschijn gehaald en met de hand een testspot gemaakt om te kijken of dit verschil zou maken op de verweerde plekken
om wat dingen uit te sluiten. Helaas was dit ook niet het geval. Er bleven witte vlekken en een doffe waas over de lak heen, terwijl deze weer superstrak en glad was.

We hebben dus besloten om de handdoek in de ring te gooien omdat de eigenaar het zonde van de tijd vond om de hele auto aan te pakken zonder het
beoogde resultaat te kunnen behalen. Omdat het de eigenaar niet direct om de swirls, maar meer om de glans ging.

Wat hebben we verkeerd gedaan, of heb ik met mijn DAP(je) 500 niet voldoende power om dit aan te pakken. Het gekke vind ik dat de swirls netjes verdwenen,
dus mijn middelen hadden wel een polijstende werking die voldoende was om de toplaag weer 'glad' te maken.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Op de foto zie je dat het gedeelte van de motorkap boven de koplampen een stuk doffer is en ook op het voorste gedeelte zie je lichtere stukken er tussendoor.
Het is misschien lastig te bepalen op de foto, maar wat is jullie raad?
 
Wat meer informatie zou helpen; ouderdom, wel of geen blanke lak, wat voor onderhoud gehad

Een lak zonder blanke laklaag en zeker een rode, gaat krijten
Dat laagje wordt naar mate hij ouder wordt ook dikker
De veroudering zit dan dus dieper in de lak, vaak ook dieper dan de swirls / lichte krassen

Dat je de lak weer glad krijgt is logisch, dat houdt in dat als je met dezelfde middelen langer doorgaat je ook resultaat haalt
Wel tussendoor de pad wassen en het residue afnemen. En voor een testspot heb je niet meer dan een vakje nodig
Neem volgende keer gewoon een van de banen boven de koplamp en niet de hele motorkap.

Hans
 
Sjoerd, heb je helemaal afgebouwd na de passes met de oranje pad en Inizio?
Normaal gesproken zou je toch verbetering in glans moeten krijgen als je daarna afbouwt met bijvoorbeeld een witte met Mezzo en dan nog een lichtgroene pad met Finale. Het polijstmiddel wel helemaal "opwerken" natuurlijk.

En als je dit zo hebt gedaan, dan is het echt een kwestie van jammer maar helaas. Wat Redcat zegt over de verkrijtende lak van een rode auto is heel herkenbaar.
 
Finale niet meer gedaan, wel mezzo op wit, als je de glans dan terug ziet komen kun je hem daarna nog finetunen met finale op groen.
Maar we zagen beide weinig tot geen verschil, daarnaast was het een vriendendienst en was de auto rondom flink wat bekrast, hele stukken lak weg op de bumpers
en rondom lelijke deuken. Maar opzich een leuk testpaneel. Dus toen koos de eigenaar ervoor om te stoppen, ik merkte al dat hij er weinig zijn meer in had nadat hij zijn
auto rondom gekleid had. Ik had nog wel even door willen buffelen, maar toch vond ik het raar dat er zo weinig resultaat geboekt werd. Als iets in eerste instantie niet lukt
dan ga ik door tot het wel lukt, maar helaas was dat deze keer niet het geval.
 
Ik durf wel een gokje te wagen dat het verkrijt rood is met blanke lak.
Denk dat je die niet veel roder gaat krijgen dan hij nu is (lees: rode lak ONDER de blanke lak is waarschijnlijk verkrijt).
 
Ik heb je tekst even snel gelezen en begrijp dus dat je glans mist maar geen finale hebt gebruikt ?

Zaterdag heb ik een 2002 Seat Leon gehad (zwart) waar allerlei vage vlekken in de lak zaten en die er met wassen en clayen niet uitwilde.
Heb na het gebruikelijke programma en wat testspots eerst een gele pad met Inzio Forza gebruikt. Hierna werdt de lak behoorlijk dof. De volgende stap was oranje met mezzo en ook dat bracht de glans nog niet echt lekker naar boven. Pas bij lichtgroen en finale kwam de glans en het metallic weer naar boven.

Die finale stap is echt belangrijk (vindt hem zelf belangrijker dan mezzo).

Overigens lees ik nu dat je inzio hebt gebruikt en geen inizio forza ? De "gewone" inizio heeft als neveneffect dat het de lak ook dof laat uitslaan, nabehandelen met mezzo en finale is zeker een must !
 
Dat zou inderdaad wel eens kunnen, maar die lak verkrijt ook door de blanke laklaag heen dan? Want wat is verkrijten dan eigenlijk, het wordt wit en dof, maar door welk proces komt dat?
 
Verkrijten is toch een soort van verpoederen van de toplaag?
Wist eigenlijk niet dat dat proces ook onder een blanke laklaag kon plaatsvinden.
Dacht dat dat alleen aan de oppervlakte plaats vond.
 
het kan dat rode lak onder de blanke lak roze wordt. Let maar eens op rode seat arosa's, daar worden de bumpers roze van. Gele seat's willen ook vaak vaal worden onder de blanke lak en is niks aan te doen met polijsten.
 
Ja ok, maar dat is toch gewoon verkleuren (en niet verkrijten)?
Mijn gele (met blanke laklaag) C5 is ook wat vervaagd door de jaren heen, maar hij glanst nog steeds als een hondep*k in de maneschijn.