• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Swirls in de zon, hoe krijg ik deze (handmatig) weg?

BertMiTo

Detailing addict
10 mrt 2009
57
52
Vorige week ben ik begonnen met mijn auto een polijstbehandeling te geven, begonnen met de auto poetsen, daarna clayen, crystal paint cleaner van Meguiar's.

Tot daartoe ging alles goed, maar toen ben ik begonnen met machinaal polijsten (exentrisch), dit wilde ik in deze volgorde doen: -ssr1 met oranje pad
-deep crystal polisch van Meguiar's

Maar juist toen ik gedaan had met de ssr1 viel de pad van de machine, het schuurplateau is versleten, maar er is reeds een nieuw besteld.
Maar ik heb dus niet verder machinaal kunnen poetsen, omdat het al vrij laat begon te worden heb ik de auto in de wax gezet.
Het was toen al donker aan het worden en in de schaduw zag de lak er mooi uit dus ik blij.

Toen ik de dag erna de auto in de zon bekeek zag ik echter dat de auto vol swirls zat en in het zonlicht niet mooi glansde.

Nu wilde ik vandaag de auto handmatig polijsten, geprobeerd met ssr1, ssr2,5 , meguiar's maar niets wil helpen, de swirls blijven.

Iemand die weet wat ik nog kan proberen?
Volgende week heb ik normaal een nieuw schuurplateau, maar zal ik met de machine nog de swirls er uit krijgen?

Sorry voor dit lange verhaal, maar ik hoop dat iemand me kan helpen.

[mod]Niet onnodig quoten, dank u![/mod]
Als het lichte swirls zijn, moet dat machinaal zeker uit te krijgen zijn.

Ik weet niet of het uit maakt, maar ik dacht dat de DC Step 2 polish van Meguiars niet voor de machine gemaakt is. Wat wel belangrijk is dat de M. Polish wel direct afgenomen dient te worden.

Daarom is het ook belangrijk om meerdere pads te hebben in huis.

BertMiTo zei:
Vorige week ben ik begonnen met mijn auto een polijstbehandeling te geven, begonnen met de auto poetsen, daarna clayen, crystal paint cleaner van Meguiar's.

Tot daartoe ging alles goed, maar toen ben ik begonnen met machinaal polijsten (exentrisch), dit wilde ik in deze volgorde doen: -ssr1 met oranje pad
-deep crystal polisch van Meguiar's

Maar juist toen ik gedaan had met de ssr1 viel de pad van de machine, het schuurplateau is versleten, maar er is reeds een nieuw besteld.
Maar ik heb dus niet verder machinaal kunnen poetsen, omdat het al vrij laat begon te worden heb ik de auto in de wax gezet.
Het was toen al donker aan het worden en in de schaduw zag de lak er mooi uit dus ik blij.

Hier gaat het al helemaal verkeerd. Een oranje pad is een cutting pad, absoluut niet geschikt om even je lak te polijsten. Oranje is een heftige pad die altijd nabewerking nodig heeft van een zachtere pad en alleen gebruikt wordt op harde of zwaar verweerde lakken. Je heb overigens een heel licht polijstmiddel (SSR1) op een van de hardste pads (oranje) gebruikt? Beetje vreemde combinatie denk ik.
Ik zou je adviseren om een groene light polishing pad en een witte polishing pad erbij te nemen. Bij polijsten begin je altijd met een lichte combinatie om te kijken wat het resultaat hiervan is. Is het resultaat niet voldoende ga je kijken naar een zwaardere combinatie.

De deep crystal polish van Meg's moet je absoluut niet met een oranje pad aanbrengen. Ik weet niet of je dit gedaan hebt? Doe je het machinaal gebruik je een zwarte pad ( en natuurlijk niet op de hoogste stand van de machine ) en anders handmatig met een Even Coat applicator pad van Meg's.

Om welke auto en wat voor machine gaat het trouwens?

BertMiTo zei:
Toen ik de dag erna de auto in de zon bekeek zag ik echter dat de auto vol swirls zat en in het zonlicht niet mooi glansde.

Nu wilde ik vandaag de auto handmatig polijsten, geprobeerd met ssr1, ssr2,5 , meguiar's maar niets wil helpen, de swirls blijven.

Iemand die weet wat ik nog kan proberen?
Volgende week heb ik normaal een nieuw schuurplateau, maar zal ik met de machine nog de swirls er uit krijgen?

Sorry voor dit lange verhaal, maar ik hoop dat iemand me kan helpen.

Met de machine krijg je de swirls er nog gewoon uit hoor. Begin eens met een groene light polishing pad en SSR1. Als dit geen resultaat geeft probeer je bijvoorbeeld de SSR1 op een witte pad. Ook hier geen resultaat mee dan probeer je de SSR2.5 op een witte. Alleen in het laatste geval de oranje pad uit de kast trekken.

Niet verkeerd bedoeld maar misschien is het handig om eerst wat info met betrekking tot het polijsten van een wagen te vergaren voordat je begint? Zomaar iets doen omdat je denkt dat het zo moet gaat niet lukken wat betreft het perfectioneren van lakwerk. ;)

Xizer zei:
Niet verkeerd bedoeld maar misschien is het handig om eerst wat info met betrekking tot het polijsten van een wagen te vergaren voordat je begint? Zomaar iets doen omdat je denkt dat het zo moet gaat niet lukken wat betreft het perfectioneren van lakwerk. ;)

Geen probleem, geef ik je gelijk in;-)

Het gaat over een alfa Mito, deze heeft dacht ik een zachte lak?

Dus zal het waarschijnlijk door de oranje pad komen dat de lak nu vol swirls zit:ja

Ik heb al enkele lichtere pads besteld, dus hopelijk krijg ik het terug goed:cool

Het is niet echt mogelijk om zo te zeggen of een auto een harde of zachte lak heeft. Dit verschil per bouwjaar, per type en zelfs dezelfde auto in dezelfde kleur uit hetzelfde bouwjaar kan verschil in zitten. Hier kom je alleen achter door het te testen. Maar doorgaans heeft Alfa inderdaad redelijk zachte lakken.

99% kans dat de auto onder de swirls zit door de oranje pad. Ik ken het bouwjaar van de wagen en de staat van de lak niet maar oranje moet je never op een lak gebruiken die in goede staat verkeerd. Hij komt er namelijk altijd erger uit te zien als vantevoren, maar dat heb je zelf nu ook ervaren.

Ik weet niet met welk doel je de auto wilt polijsten, swirls verwijderen of alleen een licht polijstmiddel als paintcleaner te gebruiken om eventueel kleur op te halen? Een lak polijsten moet je in principe als 2 stappen zien;

1. Een corrigerende stap waarbij je een laagje van de lak haalt en de swirls dus verwijderd. Dit gebeurt doorgaans met een redelijk harde pad en grof polijstmiddel. Deze harde pad en polijstmiddel laten fijne swirls en krasjes achter welke moeten worden nabewerkt.

2. Een afwerkende stap waarbij sporen die de pad van voorgaande stap heeft achtergelaten worden gecorrigeerd en een mooie strakke finish wordt verkregen. Dit uiteraard dus met een zachte pad en licht polijstmiddel.

Afhankelijk van een lak zul je moeten kijken welk polijstmiddel + pad het beste erbij past. Het komt bijvoorbeeld zelfs wel eens voor dat de afwerking van bijvoorbeeld een licht groene pad + SSR1 nog te grof is en sporen achter laat. In dit geval zul je dus nog een lichter polijstmiddel als de SSR1 moeten gebruiken i.c.m. een nog zachtere pad. Bijvoorbeeld de Professional Polish van Poorboys of Menzerna Final Finish op een zwarte LC pad.

De lak mooi strak krijgen met de lichtere pads gaat zeker lukken. Mocht je er toch niet uitkomen kom je gewoon even terug naar dit topic! ;)

Het gaat over een alfa Mito van 4maand oud, maar deze had al aardig wat swirls en door het polijsten hoopte ik ze weg te krijgen.

Ik heb hetzelfde probleem. Heb vandaag zo'n beetje alle mogelijke combo's (waarover ik beschik ;) )geprobeerd, maar helaas is niet niet alles eruit. Gebruikte combo's:
- prof polish op wit
- SSR1 op wit
- SSR2.5 op wit
- SSR1. op oranje
- SSR2.5 op oranje (alleen zeer lokaal)
Uiteraard zijn de zwaardere stappen nabewerkt. De SSR2.5 is nabewerkt met SSR1+ wit en tenslotte met de prof polish +wit. Het resultaat voldoet voor 98% aan mijn eisen. Onder Brinkman zijn sommige mini swirls nauwelijks tot niet te zien, vervolgens kijk je van een andere kant met de zon als lichtbron, zie je toch nog op sommige plekken nog wat zitten. Heel frustrerend!

Overigens heb ik alles met de DAP gedaan (zie nu pas dat Bert handmatig werkt)

Je moet eens proberen om nog lichter te gaan Martin. De Professional Polish of Menzerna Final Finish op een zwarte pad bijvoorbeeld, en dan iets langer doorwerken als dat je doet op wit!

DKBM zei:
Uiteraard zijn de zwaardere stappen nabewerkt. De SSR2.5 is nabewerkt met SSR1+ wit en tenslotte met de prof polish +wit.

die witte als laatste pad kan op bepaalde lakken toch nog te 'grof' zijn.
dan kies ik voor een groen light polishing/finishing pad

Xizer zei:
Je moet eens proberen om nog lichter te gaan Martin. De Professional Polish of Menzerna Final Finish op een zwarte pad bijvoorbeeld, en dan iets langer doorwerken als dat je doet op wit!

Ik zal de volgende keer de zwarte pad inderdaad eens proberen. Ben heel benieuwd. Het meest vervelende is, dat je de 'krasjes' nauwelijks ziet, totdat plotseling je oog erop valt.

DKBM zei:
Het meest vervelende is, dat je de 'krasjes' nauwelijks ziet, totdat plotseling je oog erop valt.

Ik ken het probleem, dit was ook de reden dat ik de auto ben beginnen polijsten.
Mijn probleem is ook gedeeltelijk opgelost, in plaats van de krasjes nauwelijks te zien zie je ze nu erg goed:schaam

Ondertussen heb ik een combinatie gevonden waardoor de swirls verdwijnen als sneeuw voor de zon:party

Als eerste de ssr1 met witte pad en afwerken met een afwerkingspolisch met zwarte pad, afwerkingspolisch is van een merk die hier niet verkocht word, dus ik weet niet of ik het merk hier mag noemen?

Nu wilde ik er dit weekend aan beginnen maar moest ik tot de conclusie komen dat ik niet genoeg doeken in huis heb om alle stappen te doen:|
Dus paar extra doeken besteld en hopelijk kan ik mijn Mito volgende weekend een detailbeurt geven:jippie

Best kans dat je afwerk polish een filler bevat waardoor de swirls gemaskeerd worden.

Wel fijn dat het werkt voor je :-)^

ThaBird zei:
Best kans dat je afwerk polish een filler bevat waardoor de swirls gemaskeerd worden.

Wel fijn dat het werkt voor je :-)^

Is een echte polisch die geen filler bevat, dus mag ik maar hoen dat de swirls ook echt weg zijn:ja

Ik had een vergelijkbare ervaring:

Ik ben dit weekend ook vol goede moed begonnen met mijn nieuwe assortiment op de zwarte Ford Mondeo. De reden was om de lak weer kras-/swirlvrij te maken.

Voor behandeling:
Mondeo-detailswirlssuperzoom.webp

Na wat uitproberen op een sloopspatbord, die behoorlijk dof was en vol met kleine krasjes, het volgende resultaat:

Rodespatbord.webp

Vol goede moed op de Mondeo.
Met de DAP volgende combinatie geprobeerd op de motorkap:
oranje pad met SSR2,5
witte pad met SSR2,5
witte pad met SSR1
witte pad met PB professional polish
zware pad met Black Hole
met de hand EXP sealant.

Detail van de motorkap na het poetsen:

Krassendetailmotorkap.webp

Wat is hier misgegaan?

Die rechte krasjes kunnen dieper zijn dan je denk, in vergelijking met de voor foto is het toch al een hele verbetering. Heb je 1x of meerdere keren de oranje en 2.5 geprobeerd? Soms is 1x niet genoeg.

Ik ben 1x per deel met de oranje gegaan, steeds een klein deel tegelijk (ongeveer in 4 delen de motorkap met elke bewerking). Daarbij volgens het bekende patroon.

Je mag best 2 of 3x met de oranje en 2.5 aan de gang gaan zolang je maar goed weet dat de krasjes die de oranje pad en ssr 2.5 maken niet diegene zijn die je eruit probeert te halen ;)

Vandaag eindelijk weer eens tijd gehad om te polijsten.

Begonnen met de motorkap met deze combinatie's:

SSR1 op groen: geen resultaat
SSR1 op wit: swirls verminderden iets
toen afwerkingspolisch van het merk blackfire: verbeterde ook iets maar de meeste swirls blijven

Ik heb alle pads van lake country, dus alle combinatie's geprobeerd met ssr1, ssr2,5, blackfire finisching polisch, poorboy's polisch with sealent

Dit zijn de enige polijstmiddelen die ik momenteel bezit, maar niets die de swirls wegkreeg:'(

Het is iets verbeterd, maar na 4uur polijsten aan de motorkap ben ik moeten stoppen wegens gebrek aan zon.

Is er iemand die de perfecte combinatie heeft voor een rode alfa romeo lak?