• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Swirls op harde VAG lak, ik krijg ze met Mezzo op oranje en DAP900 niet goed weg, wat nu?

miikey

Detailing rookie
4 mei 2010
107
0
Ik zit met een groot probleem waar ik zelf niks van snap.
Ik ben momenteel voor de eerste keer bezig met mijn DAP op een volkswagen corrado en pfoe wat is die hard zeg.8-o

Ik heb eerst een testpot gedaan met mezzo op oranje, daarna op wit en als laatst finale op zwart. Wel enige vorm van verbetering maar nog steeds genoeg swirls te zien in de zon.

Daarna op hetzelfde deel wat ik net heb behandeld dus overgegaan op inizio op geel, mezzo op wit en finale op lichtgroen. Dit leek er gelukkig aardig op dacht ik maar schijn bedriegt, wederom in de zon nog enkele swirls te zien:'(

Met mijn behandelmethode lijkt niks mis denk ik:
Ik DAP op dezelfde manier als de HOW TO DAP video hier op het forum met als enige verschil dat ik rustiger verwerk.
Met de DAP900 eerst pufje spray&gloss, daarna 3 kleine dotjes op de pad en verdelen over het oppervlak met machine uit. Daarna snel op laagste stand verdelen. in ongeveer 5 sec gok ik.
Dan rustig op stand 4 verwerken. Finale heb ik op stand 3 gedaan.

Wat raden jullie aan?
Komt het vaker voor dat swirls zo hardnekkig zijn of heb ik gewoon pure pech dat de lak knetterhard is?
 
Owjaa, wat stoft die menzerna/monello erg zech! Hou meer stof als residu over. Of komt dit omdat ik juist TE langzaam verwerk?
 
De mezzo, inizio en finale zou ik met de dap op stand 5 doen ( mijn ervaring is wel met de 500-versie) daardoor heb je meer snijkracht. srand 3 is meer voor de glazes en waxen.
 
Probeer is een combinatie die het meest vordering oplevert twee keer en niet gelijk opgeven.

Misschien heb je daar profijt van en ik zie ook dat je gelijk begonnen bent met mezzo op oranje, waarom niet licht beginnen en opbouwen;)
 
Zou eerst proberen met Mezzo op oranje stand 6, niet te lang doorwerken anders gaat het goed stoffen (heb je al ontdekt ;-))
Soms doet een 2e hit wonderen.
Daarna groen (of wit als je groen niet hebt) met Finale op stand 4.
Is dat niet genoeg ga dan naar geel en Inizo.
 
Hoog begonnen omdat ik wist dat de lak hard is (volkswagen dus een vag lak) en de Corrado aardig wat lakdefecten heeft (swirls) en zo hier en daar wat krasjes waar nog meer cut voor nodig is.

Omdat ik nu dus zeker weet dat de lak verdomt hard is zal ik dit eens proberen: inizio op geel, inizio op oranje, mezzo op wit en finale op lichtgroen. En allemaal op standje 6 en finale op stand 5 ipv standje 4 en 3 zodat ik dus nog meer correctie heb (gaat nu denk wel oordoppen kopen worden, want godver wat maakt die DAP veel herrie zeg:-/ daarom deed ik op stand 4)
Dat zijn dus 4 passes. Aardig wat, normaal zie ik bij show offs dat mensen vaak maar 3 of zelfs maar 2 passes hoeven terwijl de lak aardig beschadigd is.

Mijn 2e pass op oranje doe ik omdat ik bang ben als ik deze ook weer op geel doe dat ik 5 passes moet doen wat helemaal te gek gaat worden toch?

Maar waarschijnlijk kan ik beter een schaapje kopen ben ik bang voor:lol

En dat de monelle/menzerna meer als stof achterblijft dan als vloeibare residu betekend dit dat ik dan te langzaam beweeg?
 
Dibbuz zei:
Zou eerst proberen met Mezzo op oranje stand 6, niet te lang doorwerken anders gaat het goed stoffen (heb je al ontdekt ;-))
Soms doet een 2e hit wonderen.
Daarna groen (of wit als je groen niet hebt) met Finale op stand 4.
Is dat niet genoeg ga dan naar geel en Inizo.
Oke zal eerst mezzo met oranje proberen op hoogste stand (scheelt dit veel dan? stand 6 ipv 4?)
Kan je van mezzo op oranje meteen over na finale?
Hoor ook veel dat finale op zwart nog beter is.
Oke mooi, dan weet ik dus dat ik te langzaam werk. Scheelt weer wat tijd;)
 
Dat scheelt wel flink ja. Voor lakcorrecties kan je prima stand 6 gebruiken, redelijke druk uitoefenen en niet te snel bewegen.

Vanwege het stoffen, ben ik altijd fan om wat meer polijstmiddel te gebruiken, dat blijft beter werken. Belangrijk blijft wel dat je het product goed doorwerkt / af laat breken.

Succes!
 
Werk ook in de schaduw, een te warme lak kan er ook voor zorgen dat mezzo (of inizio) snel gaat stoffen. Polijst ook het liefst als het koel is, bijv. lekker in de ochtend, vooral met deze zomerse middagen is het buiten al vrij snel te warm (schaduw of niet).
 
Dank jullie wel.

Ik zal eens proberen om op stand 6 te werken en wat druk erbij uit te oefenen ipv enkel het gewicht van de machine.
Ik moet namelijk wel zeggen dat geel met inizio al een stuk beter resultaat gaf dan mezzo op oranje. Dus wat ook weleens word gezegd om meerdere passes met juist een lichtere combinatie gaat hier niet op.
Ga dus geel met inizio op stand 6 met wat meer druk proberen en daarna zal ik nog wat gaan experimenteren.
Eventueel eens de aanschaf van een schaap overwegen, leuke bijkomstigheid is dat hij momenteel ook in de aanbieding staat.:)

Owja ik polijst in een garage dus geen last van warme temperaturen. Duidelijk teken dat ik dus juist te langzaam beweeg. Heb best wel wat polijstmiddel gebruikt. Moet me draai er nog in vinden dus.
 
miikey zei:
Ik heb eerst een testpot gedaan met mezzo op oranje, daarna op wit en als laatst finale op zwart. Wel enige vorm van verbetering maar nog steeds genoeg swirls te zien in de zon.

?

met de rotary, mezzo op oranje, daarna mezzo op wit (nieuwe pad gebruiken) en finale op zwart haal ik uitstekende resultaten op zwarte vag lak.
het is hard en tricky, maar als je al veel last hebt van stof, dan polijst je veel te doog en warm, waardor je weer swirls inroduceert :'(

houd wat meer polish, verzadigde, klamme pad, meer druk op de machine en goed verwerken, maar niet droog draaien.

je zal zien dat het prima gaat !!


succes.

gerard
 
ik heb hetzelfde probleem met m'n BMW...

gebruik ook de DAP900 en deed 3 hits met mezzo op oranje (stand 5), 1 hit met mezzo op wit (stand5) en 1 met finale op groen (stand 4).
Moet zeggen dat de swirls wel (grotendeels) weg zijn, maar toch ontbreekt het nog een diepte en glans... ook veel van de lichte krasjes blijven nog wel een beetje zichtbaar (als je goed kijkt)
Maar overgaan op een zwaardere combi (inizio op geel ofzo) is niet persé aan te raden begrijp ik?
misschien meer druk en stand 6 proberen??:weetniet
 
Wat hier vaak aan de hand is, is dat je te snel beweegt.... Het is lastig uit te leggen op het forum. Maar je moet langzaam bewegen en niet te grote vlekken pakken, vlakken van 50 x 50 cm zijn groot genoeg, de beweging van de ene kant naar de andere kant van het vlak kan gerust 8 tot 10 seconden duren (schatting van mijn kant)
 
je MOET enige druk op de dap/rotary zetten met het compounden, niet te weinig of te veel product gebruiken.
meerdere hits is geen probleem, je hoeft niet direct zwaarder te gaan, ligt helemaal aan het resultaat na 1-2 hits.
90-95% van de correctie haal je uit het compounden, niet pas het resultaat beoordelen na finale.

mezzo kan dus niet krachtig genoeg zijn en moet je naar inizio op oranje, niet gelijk met geel/wol
 
is het mogelijk dat je bij een paar keer geel / inizio door je lak gaat met de dap500? of is dit praktisch onmogelijk?
Ik heb nl een "soortgelijk" probleem, maar ben bang door mn lak te gaan:-&
 
ja met die enge gedachte zit ik ook wel een beetje idd.. maar ik denk dat zolang je nog oneffenheden (ook van het spuiten zeg maar) ziet in de lak, dan zal het wel goed zijn... toch?:weetniet

ennuh, @ Stimpy: ik deed zeg maar paneel voor panneel... kheb nu de kofferbak, 2 deuren en het dak gedaan. had de vlakken als volgt "ingedeeld":
kofferbak (bovenkant)
kofferbak (achterkant)
deur 1
deur 2
half dak
half dak...

zijn wat grotere vlakken als 50x50, maar zal toch niet TE groot zijn op deze manier lijkt me?

Verder ga ik zeer langzaam/geduldig met de DAP vooruit.. een stuk langzamer nog dan het bekende filmpje wat hier op CC staat iig.. denk 3 tot 4 keer zo langzaam nog:ja
 
Dat klinkt dan goed, je zult dan moeten opschalen naar Inizio, die is sterker, dan weer afbouwen met mezzo/Finale
 
ik vind de vlakken wel te groot.

kofferbak minimaal in 3-en
deur halveren
dak zeker in 4-en
de motorkap in 6-en

te grote vlakken icm onvoldoende product geeft geen goed resultaat.
de snelheid in de filmpjes is prima, te langzaam is ook niet goed