• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Teflon behandeling

Deebo

Detailing addict
6 mrt 2014
93
55
Bij een firma dat ook wagens detailed, hebben ze tegen mij ooit gezegd, voor een normaal behandeling,
kleien, polijsten, wax,... was 350, maar ze zeiden toen iets dat ze ook iets met teflon konden polijsten ofzoiets,
en dat zou dan 800 euro zijn voor dezelfde wagen, wat is dat nu juist dat teflon gedoe? en waarom zou het bijna 500 euro meer kosten?

gebruik even de zoekfunctie, er is al meer dsn genoeg over dat onderwerp geschreven als ik me niet vergis....

Ze zullen niet bedoeld hebben dat ze met teflon gaan polijsten, maar daar ze een na het polijsten een teflon beschermlaag aan zullen brengen. Wat ik eerder begrepen heb, hecht teflon zich pas na verhitting tot ver boven een temp die een auto kan hebben. Als dat werkelijk zo is, is teflon op een autolak niet erg zinvol.

Ik geloof ook dat het verhaal zo zat. De kans is ook erg groot dat die teflon beschermlaag gewoon een soort sealant is. Voor die €800 zou ik een DAP, polijstmiddelen en Gyeon Mohs kopen. De kans is erg groot dat je resultaat dan beter is en de Mohs is een goede coating.

Zonder wetenschappelijke test durf ik (bijna) met zekerheid te beweren dat het de € 800 niet waard is, maar probeer het gerust en deel je ervaringen.

Er zijn meerdere waxen met PTFE (i.e. teflon) additieven op de markt zoals Soft99 Fusso Coat en Swissvax Shield. Deze zijn in principe hetzelfde te verwerken als iedere andere wax, dus die gigantische meerprijs lijkt me overdreven. Mogelijk heb je ze verkeerd begrepen, maar als ze beweren te polijsten met teflon zou ik ze niet al te serieus nemen.

Ik durf te zeggen dat een hi-tech coating zoals Gyeon Q² PRIME een heel stuk meer te bieden heeft dan die marketingpraat over Teflon.

Teflon heeft van zichzelf een lage weerstand en weinig hechtingskracht. Dat is natuurlijk erg mooi, maar het probleem is dat je teflon wel kunt verwerken in een wax of sealant, maar je kunt de hechting op het oppervlak niet realiseren. Zo heeft de Swissvax Shield wel Teflon aan boord en werkt deze wax ook, maar de duurzaamheid komt van een uitzonderlijk goede drager.

Teflon hecht pas bij hoge temperaturen pas bij een temperatuur van 327 graden Celsius kan Teflon zich hechten en dan voornamelijk aan metalen. Ik kan je verzekeren dat jouw autolak 327 graden Celsius niet gaat overleven.

Wat je overhoudt is een wax of sealant die als drager dient voor de teflon, je 'teflonlaag' is dus net zo duurzaam als de wax of sealant die als drager wordt gebruikt. Een wax houdt gemiddeld 2 tot 4 maanden, high-end hybridewaxen zoals Monello Ibrido tot 6 maanden. Een normale sealant tussen de 3 en 6 maanden en bepaalde hi-tech sealants maximaal een jaar (en dat is erg optimistisch).

Ik heb ervaring met een Flon4000 laag, maar ook met Protech. Beide 'pantsers' presteerden uitermate teleurstellend. Maar het gaat om de perceptie van de klant. Omdat blanke lakken tegenwoordig zo goed zijn, behouden ze hun glans gewoon redelijk in de jaren die volgen. De klant denkt dat het door de aangebrachte laag komt, maar dat is dus lariekoek, de leverancier / fabrikant wil je die onzin graag laten geloven.

Bespaar je de moeite en ga zelf aan de slag!