Afgelopen week ben ik druk geweest met m’n eigen auto. Ik heb de auto nu zo’n 2,5 jaar en de auto wordt bijna 3 (gekocht als extreem jonge occasion). In die periode eigenlijk alleen toegekomen aan goed wassen en af en toe een waxje. Dat heb je steeds minder als jonge vader, tijd voor je hobby
. Echter ben ik deze maand vrij ivm verandering van werk en heb ik de auto eens goed onder handen kunnen nemen. Doel was om de auto in de coating te zetten, wat ik nog nooit gedaan had. Dus kort gezegd uitgebreid wassen, polijsten, ontvetten en coaten. Doel was niet om perfectie na te streven, het is immers onze dagelijkse auto en heb echt wel enkele imperfecties laten zitten ten behoud van lakdikte.
Dus goed een week geleden begonnen met wassen:
- Foamen met Monello Artico
- Velgen met Waxaddict velgenshampoo en diverse borstels en mitts
- Wassen met 26jpn shampoo en twee emmer systeem
- Drogen met Gyeon silk dryers
Van het wassen verder geen foto’s. Na het wassen verder gegaan met kleien. Heb de Monello klei en DDJ born to be slippy gebruikt. De auto liet zien deze combi niet leuk te vinden gezien de marring. Ik denk dat ik de nieuwe klei niet voldoende afgespoeld heb (zat gehuld in een anti plak poeder) en te weinig claylube heb gebruikt. Hier kwam ik gelukkig na de linker zijkant achter en heb vervolgens m’n methode aangepast. Al doende leert men! Vervolgens de auto naar binnen.
Dit soort marring liet de klei achter. Vervolgens de Dap900 v3 en Flex pxe80 van stal gehaald en aan de slag gegaan. Eerst een testspot op het dak. In het verleden had ik ook een zwarte BMW 320i van deze generatie, echter als sedan, en die was prima te corrigeren met een medium pad en polish. Met die gedachte (en hoop) met een eenstaps behandeling klaar te zijn, de Scholl S20 Black en blauwe spiderpad gepakt. Hiermee een testspot gemaakt, maar de auto lachte me gewoon uit. Er gebeurde vrijwel niets. Vervolgens de lak nog eens goed bekeken met de microscoop en nu bleek waarom:
Opgeschaald naar S3 op witte spiderpad en paarse compound pad (beiden Scholl) en hiermee kreeg ik wel het gewenste resultaat. De lak was vervolgens te “refinen” met S30. Op de PXE80 juist gebruik gemaakt van de mf pad van Scholl, wat een fijne combi is dat met S3. Had er eentje besteld om te testen, inmiddels heb ik er meer in huis. En ook voor de 125mm backing plate. Ik ben in korte tijd mf pad fan geworden. Met nu de juiste combinatie heel wat uurtjes aan de slag gegaan:
Door de zware combi wel wat polijstbanen gecreëerd, deze werden door de S30 op Monello wit keurig gecorrigeerd:
Zelfs de smalste stukjes zijn behandeld:
Echt een heerlijk apparaatje, kan het iedereen aanraden.
Na dik 20 uur op de lak gebuffeld te hebben (verspreid over meerdere dagen, moet wel leuk blijven), de hoogglans zwarte lijsten meegenomen met S17 en vervolgens S30:
Hierna vond ik de auto er al waanzinnig uit zien:
Na al het polijstgeweld raadt Gyeon aan om de auto te wassen met afwasmiddel. Is met de Scholl polijstmiddelen ook geen overbodige luxe, die zitten ramvol oliën. Echter vind ik het wassen met afwasmiddel wat eng en heb voor een andere route gekozen. Namelijk die van Nanolex Prewash foamen en vervolgens heel voorzichtig wassen met een scheut van dezelfde Prewash in de emmer. Heb de foam niet afgespoeld maar ben direct gaan wassen om zoveel mogelijk ontvettingskracht op de lak te hebben.
Dit ging eigenlijk heel goed en heb na het afspoelen de auto volledig gedroogd met de Monello Maestro. Wilde niet riskeren om de vers gepolijste lak te beschadigen met de droogdoek. Na het wassen zag de auto er zo uit en springt in de zon de metallic flake je tegemoet:
Nog een keer de auto nagelopen met Gyeon Prep en de auto weer naar binnen gereden voor het coaten. Ik heb gekozen voor Gyeon Pure Evo. Had nog nooit een auto gecoat, maar het viel mij alleszins mee. De Pure Evo geeft je even de tijd om alles te verwerken (tot 10 mij na aanbrengen) en laat zich goed afnemen.
Daar is de “regenboog”, afnemen maar.
De wisser behandeld met Trim.
De coating heb ik 24 uur laten uitharden in de garage, vervolgens een laagje Cure aangebracht. Gummi op de bandjes en toen mocht de auto naar buiten.
Dus goed een week geleden begonnen met wassen:
- Foamen met Monello Artico
- Velgen met Waxaddict velgenshampoo en diverse borstels en mitts
- Wassen met 26jpn shampoo en twee emmer systeem
- Drogen met Gyeon silk dryers
Van het wassen verder geen foto’s. Na het wassen verder gegaan met kleien. Heb de Monello klei en DDJ born to be slippy gebruikt. De auto liet zien deze combi niet leuk te vinden gezien de marring. Ik denk dat ik de nieuwe klei niet voldoende afgespoeld heb (zat gehuld in een anti plak poeder) en te weinig claylube heb gebruikt. Hier kwam ik gelukkig na de linker zijkant achter en heb vervolgens m’n methode aangepast. Al doende leert men! Vervolgens de auto naar binnen.
Dit soort marring liet de klei achter. Vervolgens de Dap900 v3 en Flex pxe80 van stal gehaald en aan de slag gegaan. Eerst een testspot op het dak. In het verleden had ik ook een zwarte BMW 320i van deze generatie, echter als sedan, en die was prima te corrigeren met een medium pad en polish. Met die gedachte (en hoop) met een eenstaps behandeling klaar te zijn, de Scholl S20 Black en blauwe spiderpad gepakt. Hiermee een testspot gemaakt, maar de auto lachte me gewoon uit. Er gebeurde vrijwel niets. Vervolgens de lak nog eens goed bekeken met de microscoop en nu bleek waarom:
Opgeschaald naar S3 op witte spiderpad en paarse compound pad (beiden Scholl) en hiermee kreeg ik wel het gewenste resultaat. De lak was vervolgens te “refinen” met S30. Op de PXE80 juist gebruik gemaakt van de mf pad van Scholl, wat een fijne combi is dat met S3. Had er eentje besteld om te testen, inmiddels heb ik er meer in huis. En ook voor de 125mm backing plate. Ik ben in korte tijd mf pad fan geworden. Met nu de juiste combinatie heel wat uurtjes aan de slag gegaan:
Door de zware combi wel wat polijstbanen gecreëerd, deze werden door de S30 op Monello wit keurig gecorrigeerd:
Zelfs de smalste stukjes zijn behandeld:
Echt een heerlijk apparaatje, kan het iedereen aanraden.
Na dik 20 uur op de lak gebuffeld te hebben (verspreid over meerdere dagen, moet wel leuk blijven), de hoogglans zwarte lijsten meegenomen met S17 en vervolgens S30:
Hierna vond ik de auto er al waanzinnig uit zien:
Na al het polijstgeweld raadt Gyeon aan om de auto te wassen met afwasmiddel. Is met de Scholl polijstmiddelen ook geen overbodige luxe, die zitten ramvol oliën. Echter vind ik het wassen met afwasmiddel wat eng en heb voor een andere route gekozen. Namelijk die van Nanolex Prewash foamen en vervolgens heel voorzichtig wassen met een scheut van dezelfde Prewash in de emmer. Heb de foam niet afgespoeld maar ben direct gaan wassen om zoveel mogelijk ontvettingskracht op de lak te hebben.
Dit ging eigenlijk heel goed en heb na het afspoelen de auto volledig gedroogd met de Monello Maestro. Wilde niet riskeren om de vers gepolijste lak te beschadigen met de droogdoek. Na het wassen zag de auto er zo uit en springt in de zon de metallic flake je tegemoet:
Nog een keer de auto nagelopen met Gyeon Prep en de auto weer naar binnen gereden voor het coaten. Ik heb gekozen voor Gyeon Pure Evo. Had nog nooit een auto gecoat, maar het viel mij alleszins mee. De Pure Evo geeft je even de tijd om alles te verwerken (tot 10 mij na aanbrengen) en laat zich goed afnemen.
Daar is de “regenboog”, afnemen maar.
De wisser behandeld met Trim.
De coating heb ik 24 uur laten uitharden in de garage, vervolgens een laagje Cure aangebracht. Gummi op de bandjes en toen mocht de auto naar buiten.