• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Terug naar "Wipe On" i.p.v. "Spray On"?

StijnV

Detailing guru
Tester of Bling
29 jul 2014
866
183
35
Dilsen-Stokkem
Hoi hoi,

Ik ben de laatste tijd hier niet erg actief geweest (net zoals het poetsen, helaas), dus ik ben niet helemaal mee met de nieuwste producten.
Na allerlei wax, sealant en spray&wipe dingetjes was ik door tijdsgebrek erg gecharmeerd door 'spray on, hose off' sealants zoals Gyeon WetCoat / Monello Acquafobia.
Is dat nog steeds de beste investering van mijn tijd, of kan ik met een beetje meer werk (opsprayen en afnemen) veel beter resultaat halen?
Ik zou namelijk durven zweren dat Sonax Polymer Netshield het een stuk beter deed, maar dat is al lang geleden en misschien is er ondertussen wat beters?
Gyeon Cure was ik destijds ook wel over te spreken, maar geen idee wat die ceramic detailer nu is bv.

Groetjes, Stinus
 
Hey Stinus, welcome back. (Sort of)

Tja, wat is het beste om te doen... Ik denk dat als je het gemak van een wetcoat zo fijn vind, dat er weinig is wat dit zal kunnen vervangen.
* Bathe+ of vergelijkbaar foamen. (Is ook snel, als ik de aanname mag doen dat je toch al een HD erbij hebt staan en kan foamen)
* Als je door tijdsgebrek effe snel wilt wassen zonder de HD en dergelijke erbij te halen, dan zou ik uitkomen op een wetcoat.

Aanbrengen en afnemen, dat kost je inderdaad meer tijd. Maja, wil je dit doen zonder een goede voorbereiding die ook weer tijd kost?
Zo ja, dan kan je inderdaad een detailingspray, sprayway en dergelijke gebruiken.
Maar een duurzamere optie is dan misschien ook weer de Sonax - PNS en deze bijhouden met hun Brilliant Shine Detailer.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Hi Stinus,

Ik zit met exact hetzelfde vraagstuk als jij en ben er al een tijdje over aan het nadenken. Een wetcoat heeft als voordeel dat het enorm gemakkelijk is maar dan moet het niet verkeerd gaan en je allerlei nare vlekken krijgt (zoals ik met Gyeon gehad heb). De laatste keer heb ik Stjarnagloss Glatt Rinse Aid gebruikt en daar ben ik behoorlijk van onder de indruk, zit nu al een maand of 2/3 inclusief vakantietrip en doet nog altijd zijn werk ondanks dat deze alleen onderhouden is door middel van een simpel 'wasje'.

Om elke keer een wetcoat aan te brengen, met de risicos op vlekken vind ik persoonlijk niet zo prettig. Daar komt dat het advies is om altijd de auto nog te drogen na het aanbrengen. Ik neig nu dus meer naar een product die ik als drooghulp kan gebruiken omdat ik toch altijd moet drogen. Dit heeft als voordeel dat het drogen vaak eenvoudiger gaat en ik het risico op wetcoatvlekken beperk (?). Wellicht 1 a 2 keer per jaar een wetcoat maar wel deze regelmatig onderhouden met een sealant die ook als drooghulp gebruikt kan worden, mijn lijst van producten die daarin kunnen voorzien zijn:

GTECHNIQ C2 Ceramic Sealant
NANOLEX SiSplash Spray Sealant New Formula+
STJÄRNAGLOSS Pärla Spray Sealant

Volgens mij zijn bovenstaande producten geschikt om als doorhulp te gebruiken en is de standtijd dusdanig lang dat je het product altijd verrijkt voordat de standtijd afneemt. Ik ben erg benieuwd of er meer producten zijn die hier geschikt voor zijn.

Voor de volledigheid gebruik ik altijd een pure shampoo zonder toevoegingen, wellicht is er ook nog een mogelijkheid om juist te werken met alleen een shampoo met beschermende toevoeging en het daarbij te laten, ik denk alleen dat de standtijd daarvan vele malen minder is dan die van een spray sealant.

Ik blijf deze even volgen...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: StijnV
Ik geef mijn bolide elke 3 maand een lekker beurtje ( was / klei / polijst / wax )
Maar elke week wel ff een snelle wasbeurt en dan loop ik de auto ff na
met Synthetic X-press Spray Wax.
Bevalt goed misschien niet "the latest and the greatest" maar geeft nog steeds een tevreden resultaat.
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
De Sonax Brilliant Shine detailer gebruik ik na het wassen en drogen, deze geeft ook een zeer goede beading en een behoorlijk goede standtijd;
 
Sonax PNS is wel echt iets anders in mijn ogen dan de andere genoemde producten, dus ik zou vragen: ben je op zoek naar een 'echte' LSP of een onderhoudsproduct.

Voor het bijhouden/onderhouden van bestaande bescherming of voor diegenen die geen zin/tijd hebben om een 'echte' LSP aan te brengen is Bathe+ in een foamgun voor mij nog altijd het favoriete product.

Qua LSP gebruik ik het liefst Cancoat. De volwaardige bescherming (bij mij nu op sommige delen alweer 20k+ kilometers op een auto die altijd buiten staat) van een coating, en dat voor een hele schappelijke prijs.
 
CanCoat heeft me altijd al wel aangesproken, maar ook afgeschrikt (prijs incl. doeken, voorbereidend werk, wat als het mis gaat?)
Sonax PNS is in dat opzicht gewoon wassen, eventueel ontvetten en aanbrengen.
 
Voordeel van Cancoat is dat je het 6 keer aan kan brengen dus als het fout gaat kan je rustig nog een keer wat aanbrengen ;) Qua doeken pak ik eigenlijk altijd dat 5-pak van Valet Pro, en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Al met al natuurlijk wat meer werk dan PNS, maar het resultaat is ook heel veel beter in mijn ogen.

Wat voor mij altijd heeft gewerkt:
- polijsten tot je na kan bewerken met Gyeon Primer.
- grondig ontvetten met veel Nanolex EX en meerdere (bij voorkeur nieuwe) doeken.
- Poliisten met Gyeon Primer op gele Rupes pad.
- Na minimaal 15 min ontvetten met kleine hoeveelheid Gyeon Prep (en bij voorkeur nieuwe doeken)
- Cancoat rijkelijk aanbrengen met Gyeon MF finger applicators
- Afnemen met nieuwe doeken.

Alleen de doeken uit de laatste stap kan je niet echt hergebruiken, dus de 'verspilling' is niet enorm. Beading en sheeting tot de max!
 
Bedankt voor de toelichting! Kan het eventueel ook zonder polijsten? Anders is het voor mij geen optie.
Dit gezegd zijnde, gisteren heb ik mijn ontslag ingediend dus lange-termijn bescherming zal voor de volgende wagen zijn.
 
5 weken geleden auto gepolijst . Rondje met prep gedaan en daarna voor eerste keer cancoat gebruikt wat een geweldig spul is dit zeg eenvoudig opbrengen en afnemen . Nu 2 keer de auto gewassen wat een genot om te doen echt met een lach op me gezicht buurman man erbij zeg wat heb jij op je auto joh alleen bij jou auto zit het vol met druppels als het geregend heeft en als ik nu zie hoe simpel jij je auto was dat wil ik ook . Na het wassen even de blower er overheen en ik heb geen droogdoek meer nodig doe hierna nog ff een pufjes beadmaker eroverheen omdat ik dat leuk vind . Normaal stond mijn auto in de natty’s paste maar zal dit niet snel meer pakken .
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Kijk maar eens bij cancoat in de webshop:
Q² CanCoat EVO is de meest gemakkelijke coating verkrijgbaar. De eerste "Spray on, Wipe off" coating maar wel met een volwaardige SiO2 coating. Q² CanCoat zorgt voor een betere wetlook en glans op donkere kleuren en meer reflectie op lichtere lakken.

Ongeevenaard waterafstotend
Q² CanCoat EVO biedt ongeevenaarde vuil- en waterafstotendheid tot wel 12 maanden/15.000km. Daarnaast biedt Q² CanCoat EVO bescherming tegen UV straling, sterke chemicaliën, vogelpoep pekel en voorkomt oxidatie.