• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Testpaneel: Ultimate Compound vs P1000 schuurkrassen -Update 20/02-

2de test: wetsanden van sinaasappelhuid op testpaneel

Wat doet een mens op zondagnamiddag?
Beetje experimenteren op een testpaneel....:-d

Omdat mijn ervaring met wetsanden zich tot dusver beperkte tot schuren van bijwerkte steenslagpitjes vond ik het tijd om dit eens op een groter oppervlak te proberen....bedoeling was om te zien of ik op deze manier sinaasappelhuid kon verbeteren (liefst zonder door de lak heen te gaan :lol )

Eerst maar eens een stukje van het testpaneel gekleid en afgeplakt, zoals je ziet is de reflectie nogal "bobbelig" door sinaasappelhuid:

wetsanden001.webp

Vervolgens het testvlak geschuurd met P1000 wetsandpapier:

wetsanden005.webp

Nadien geschuurd met P2000 wetsandpapier (waarom niet met P3000 zult u zeggen? Omdat P2000 op het moment de fijnste korrel is die ik in vellen heb..:-d )

wetsanden013.webp

Normaalgezien moet het schuurpatroon op dit moment mooi uniform zijn....zoals zichtbaar op bovenstaande foto is dit niet het geval. Dit is mi in dit geval te wijten aan 2 dingen:
- mijn onervarenheid mbt wetsanden
- het feit dat ik moest werken met een geimproviseerde sandingpad (the real thing staat op mijn wishlist)

Het testvlak werd vervolgens gepolijst met Meg's UC op een oranje pad en nabewerkt met M205 op een finishing pad.
Foto:

wetsanden015.webp

Nog enkele voor en na foto's...

Voor:
wetsanden001.webp

Na:
wetsanden016.webp

Dit zijn enkele foto's van het behandelde deel en het onbehandelde deel ernaast:

Onbehandeld:
wetsanden027.webp

Behandeld:
wetsanden025.webp

Onbehandeld:
wetsanden037.webp

Behandeld:
wetsanden036.webp

Voor/na foto met lamp:

Voor:
wetsanden033.webp

Na:
wetsanden032.webp

Tot slot nog een paar 50/50 foto's:

De scheidingslijn loopt horizontaal ongeveer door het midden van de foto. Als je de lijn van de reflectie volgt is te zien dat er toch wel enige verbetering zichtbaar is.

wetsanden042.webp

Scheidingslijn weer horizontaal midden van de foto. Hier is ook te zien dat de reflectie beter is.

wetsanden045.webp

Conclusie: er is enige vooruitgang geboekt maar ik heb mi nog veel te leren op dit vlak. Ik hoop met het juiste materiaal en veel oefening betere resultaten te kunnen boeken. Ter info: de lakdiktemeter vertelde me dat dit hele proces (wetsanden+polijsten) gemiddeld 12 micron aan lak gekost heeft....dit lijkt me veel... mogelijk ben ik iets te enthousiast geweest met wetsanden...:weetniet

Reacties, tips en raadgevingen zijn zoals steeds zeer welkom...

Bedankt voor het lezen,

Uw Virus. ;-)

Veel lak weg? Je bent wel bezig geweest met korrel 1000 he. Wat had je dan verwacht?

Dibbuz ik wist niet wat te verwachten. :-d
Zoals vermeld heb ik geen ervaring met grotere vlakken wetsanden en een lakdiktemeter heb ik ook pas recent. Voor alle duidelijkheid voor steenslagpitjes gebruik ik geen P1000 hoor. Enkel mijn testpaneel is hier al mee in aanraking geweest.

Iemand meer info mbt tot de hoeveelheid normaal lakverlies bij wetsanden?
En met welke korrel zou men het wetsanden best aanvangen voor het schuren van sinaasappelhuid?