• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Theorie: ceramicdetailer vs ecowash verdund

Zoranurai

Detailing guru
11 jul 2022
958
125
Ik zat zoals velen weer veel op youtube waar veel fabrikanten worden aangehaald om marges op verdunde producten. - cq teveel betalen voor toegevoegd water.

Daar zat ik over na te denken, en met de boom in verdunbare rinseless washes die veelal als detailerspray ingezet kunnen worden, vraag ik me af of je niet beter ecowash daarvoor kan gebruiken.

Gyeon ceramic detailer: €23,99/L rtu
Gyeon ecowash: €22,99/L verdunbaar, 20:1 voor drooghulp en 10-15:1 waterless wash. Per 4L nog goedkoper.

Beiden geven volgens het label:
Gladheid
Waterafstotendheid
Glans
Verbeterde zelfreinigende eigenschappen

Over het algemeen bevatten qd’s iets van een cleaner, polymeren en surfactants, maar ecowash, pretty much ook.

Nu zal ongetwijfeld de standtijd van ecowash op 1:10 wel wát korter zijn dan ceramicdetailer, maar stel je gebruikt beiden op een coating als drooghulp, en wast de auto bijvoorbeeld 1x per maand of 1x per 2 weken, dan zou het samen met de coating toch niet veel uitmaken?

Volgende bestelling een fles mee bestellen om te testen, absolute is toch op. Scheelt weer een product.

Wat denken jullie?

Ik gebruik Nanolex final finish als drooghulp (helpt ook wat tegen kalkafzetting) en ceramic detailer om de auto na te lopen/ff wat extra’s mee te geven. Ik wil liefst geen waterafstotend product op mijn droogdoek namelijk.
Groot voordeel van ceramic detailer is dat je amper hoeft na te wrijven en het verwerkt echt super easy zonder streperigheid enz.
Ik heb wel eens een mix van Cure en Gyeon detailer geprobeerd en dat maakt Cure ook wat gebruiksvriendelijker trouwens.

Ben benieuwd hoe je eco wash experiment gaat verlopen.

Yep, cure/cd heb ik ook geprobeerd, werkt prima. Echter achteraf vond ik het een beetje onnodig. Ik had niet het idee dat de prestaties van cd zoveel omhoog gingen (bij een twee wekelijkse wasbeurt) tov zonder toevoeging van 50% cure.
De gladheid was ook minder.

Ik vernam dat final finish, en een aantal andere qd’s met kalkverwijderaars bepaalde oplosmiddelen gebruiken die over tijd een coating kunnen slopen, heb je dat ook weleens meegemaakt? @Ric325i

Ik gebruik helemaal géén sprayproduct als drooghulp, ik 'droog' de auto zo goed mogelijk met water. Kwestie van een open tuinslang. Daarna droog ik dempend de restjes water die er nog zijn.
Ik hoef geen doeken die ramvol zitten met allerlei meuk waardoor op den duur de doek verzadigd is en niets meer opneemt.

Gewoon zorgen dat je auto een fatsoenlijke bescherming heeft, dan zijn al die fratsen niet nodig :)

En auto's die onbeschermd zijn, lekker boeiend want daarna ga ik 'em toch kleien, polijsten enz.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Zoranurai
@Ric325i en @nicknameless hebben jullie wel eens ervaren dat je doeken waterafstotend zijn geworden door het gebruik van dergelijke producten? Ik gebruik het namelijk heel regelmatig en mijn droogdoeken zijn (voor mijn gevoel, heb het niet gemeten) nog zo goed als toen ze net nieuw waren.

• Leuk
Reacties: Quantoxx
@Zoranurai , ik heb niet het idee dat Final finish mijn coating sloopt en daarbij kan ik zeggen dat mijn laagje Pure er nu iets meer dan een jaar op de auto zit en nog steeds goed functioneert.
De oude laag Cancoat op de Prius zat ook ongeveer een jaar en die heb ik afgelopen week vervangen voor een nieuw laagje.

@Jansen ,ik heb nog nooit doeken gehad die waterafstotend zijn geworden maar ik gebruik geen detailsprays waar bescherming inzit op mijn droogdoek. Maar ook bij mijn “Ceramicdetailermicrovezeldoeken” heb ik nog niet kunnen constateren dat die nou zo waterafstotend zijn geworden alleen moet ik er wel bij zeggen dat ik die doeken na 1x gebruik in de wasmachine gaan.

• Leuk
Reacties: martin07 en Jansen
@Jansen,
vroegâh werd de Meguiar's Last Touch nog wel eens gebruikt als drooghulp, vingerafdrukken verwijderen, als klei glijmiddel maar dat spul staat stijf van de siliconen en deze wilde de doeken nog wel eens naar de eeuwige jachtvelden helpen op den duur.

Er zitten net zoveel siliconen in de Last Touch als in de prammen van Pamela Anderson. :p

200.gif

@Ric325i en @nicknameless hebben jullie wel eens ervaren dat je doeken waterafstotend zijn geworden door het gebruik van dergelijke producten? Ik gebruik het namelijk heel regelmatig en mijn droogdoeken zijn (voor mijn gevoel, heb het niet gemeten) nog zo goed als toen ze net nieuw waren.
Die ervaring heb ik dus ook. Na het wassen nooit problemen mee

• Leuk
Reacties: Jansen