• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tip gevraagd: hoe wax uit pot te krijgen met grote pad

Beste Forumleden,

Ik had beloofd gisterenavond wat foto's te plaatsen maar ik voelde mij niet lekker en ben onder de wol gekropen. Vandaar nu met wat foto's hoe ik de collinite in de sanex deostick heb gekregen.

Allereerst haal je de inhoud uit de deostick door de inhoud er volledig uit te draaien en de stick los te maken van het kunstof dragertje wat onderaan de stick zit. Op de foto zie je onderaan een zakje met de inhoud van de deostick. Ik heb de rest reeds met water en zeep schoongemaakt. Het ovalen kunstof dragertje is zoals je ziet niet dicht van onderen. Als je dit zondermeer terugstopt in de stickhouder dan loopt bij het vullen van de gesmolten wax de wax erdoor en dat wil je niet. Ik heb er dus een stukje zilverpapier onder/omheen gedaan voordat ik het teruggeplaatst heb en het met de draaiknop helemaal omlaag heb gedraaid. Hierna is het geheel klaar om gevuld te worden, gewoon een kwestie van volgieten. Nog even terzijde; de merknaam van Sanex op de stik is gewoon een sticker die zeer eenvoudig te verwijderen valt. Je kan er dan met een permanent stift opschrijven wat erin zit. Dat scheelt in een later stadium een ruzie met je huisgenoot als die abuisievelijk je collinite onder zijn/haar oksels smeert.

wax0023.webp

Vervolgens 58 gram collinite wax afgewogen. Ik had dit reeds eerder in een groter blik overgegoten zodat ik er met een pad op de DAP500 makkelijker bij kan. Het blik van de collinite had ik bewaard en daar smelt ik nu de wax in. Overigens is 58 gram meer dan in de stick past, maar er blijft door het onhandige colliniteblik wat wax achter. Er kan 50 gram in de stick. Maar aangezien was een kleinere soortelijke massa heeft dan water is 50 gram niet gelijk aan 50 ml. Maar dat laatste terzijde.

wax0028-1.webp

Daarna de wax in het blik in een pannetje water op het vuur. Au bain marie heet dat en het zorgt ervoor dat de boel gecontroleerd warm wordt zonder kans dat de wax oververhit raakt en gaat koken.

wax0029-1.webp

Hier zie je de gemolten wax

wax0030-1.webp

Vervolgens zie je hier de lege deostick. Aangezien ik twee handen nodig heb bij het vullen heb ik van het vullen zelf geen foto. Je hebt één hand nodig om het blik vast te houden en met de andere hand het satestokje dat je op de foto ziet. Je giet namelijk langs het satestokje. Je houd het stokje tegen de rand van het blik en als je dan giet dan loopt de vloeistof langs het stokje in het bekertje of in dit geval de deostick. Het is een truukje uit de scheikunde om als je een vloeistof overgiet, dit zonder morsen te doen. Overigens als je de wax in de deostick giet moet je natuurlijk wel eerst het ovalen onderkantje dat je eerder van de inhoud van de deostick hebt afgehaald weer in de deostick plaatsen en naar onderen draaien. In die onderzijde zitten overigens gaatjes en die heb ik gedicht door een stukje aluminiumfolie om het ovalen onderkantje te doen voordat ik het terugplaats en omlaagdraai. Dit is niet te zien op de foto.

wax0031-1.webp

Na het gieten van de wax in de deostick heb ik hem even in de vriezer gezet om het stollen van de wax te bespoedigen. Dit hoeft niet maar het gaat wel sneller.

wax0032-1.webp

Tot slot zie je het resultaat.

wax0034-1.webp

Tot slot; de deostick kost 2,95 euro en de hoeveelheid wax die ik heb gebruikt was rond de 50 gram. Aangezien een pot collinite rond de 37euro voor 350 gram, kost zijn de kosten voor de wax in dit projectje 5,64 euro. In totaal komt de zelfgemaakte waxstick dus op 8,59 euro. De tijd die je dit kost is niet meegerekend.

Zo dat was dan de fotoserie van mijn hobbyavondje. Ben ik een detailnerd of niet:lol

Fantastisch om te zien hoe vindingrijk en handig sommige mensen zijn.
Super top gedaan GdV42 ( vanaf heden bekend onder de naam detailnerd :) )

1 scheikundig vraagje: je had de wax al eerder verwarmd + af laten koelen, nu dus weer: is er dan niet een kans dat de scheikundige verbindingen omver worden geholpen en ten koste van de wax gaan ?

mk-us zei:
Fantastisch om te zien hoe vindingrijk en handig sommige mensen zijn.
Super top gedaan GdV42 ( vanaf heden bekend onder de naam detailnerd :) )

1 scheikundig vraagje: je had de wax al eerder verwarmd + af laten koelen, nu dus weer: is er dan niet een kans dat de scheikundige verbindingen omver worden geholpen en ten koste van de wax gaan ?

Bedankt voor je entousiaste reactie!

En op jouw vraag; Het smelten en stollen van het product heeft geen invloed op het product. Wat wel kan is dat als je te lang verwarmd en dit heel vaak doet dat het oplosmiddel verdampt (dat lost de carnauba en andere wassen op zodat het smeerbaar blijft). Dan zou de wax harder en zwaarder verwerkbaar worden. Na tweemaal smelten en stollen heb ik echter niets gemerkt van een verminderde kwaliteit of harder worden van de wax.

Groeten GdV42

Gezien het feit dat ie elder weer boven water is gehaald wil ik deze wat oudere topic weer wat leven in blazen.
Mijzelf er op betrapt dat ik deze how-to vaker vaker voor mij haal; wat eigenlijk logisch is gezien ik het een onwijs gave en super goede aanwinst vind.
Maar goed, genoeg gelult, terug naar het doel:
1 - heb je de wax op een natuurlijke wijze laten afkoelen / uitharden of in de koelkast gezet
2 - hoe lang duurde het dat de wax weer op oorspronkelijke hardheid terug was

Waarom wil ik dit weten: heb een leuk idee in mijn hoofd en even deze gegevens nodig ( en wellicht hebben de anderen er ook meteen wat aan qua informatieverstrekking )

ja +1 ik zit er ook over te denken!

maar die trick met het prikkertje.
laat je de prikker wel bij beide kanten op de rand rusten?
of laat je hem van de staan in de deo-stick?

mk-us zei:
1 - heb je de wax op een natuurlijke wijze laten afkoelen / uitharden of in de koelkast gezet
2 - hoe lang duurde het dat de wax weer op oorspronkelijke hardheid terug was

Na het gieten van de wax in de deostick heb ik hem even in de vriezer gezet om het stollen van de wax te bespoedigen. Dit hoeft niet maar het gaat wel sneller.

Het lijkt er op dat het niet heel lang geduurd heeft, aangezien hij schrijft dat hij het EVEN in de vriezer heeft gezet.

Vergis je niet ...

Smelten en stollen en de daarbij gehanteerde temperaturen zijn belangrijk voor het resultaat
Mijn schoonvader zaliger maakte snoep, daarvoor geldt hetzelfde. Moest zeer precies anders ging het over.
Zal per wax / samenstelling verschillen, maar u bent gewaarschuwd ]d~^
* stond mogelijk ook iets over op Dodo Juice site bij de Scull candy productie*

Hans

@aficor: daar overheen gelezen, grrr
@RedCat: beter zou zijn om dus de natuur zijn werk te laten doen en zo laten uitharden ?

Heren en dames,

Even mijn reactie op de vragen en opmerkingen:

- het satestokje (bij scheikunde gebruik je een glazen staafje) houd je tegen de rand van het pannetje of bekerglas waar je de wax in gesmolen hebt. Dan ga je gieten en je houd de onderzijde van het stokje in/precies boven de opening waar de je wax in wil gieten. De wax gaat dan langs het stokje precies waar je het hebben wil. Dus in de rechter hand het pannetje/beker en de linker het stokje/glasstaafje. het stokje houd je tegen de rand van het pannetje/bekerglas op de plek waar de vleistof het eerst over de rand gaat als je gaat gieten. De vloeistof gaat dan langs het stokje. Op deze wijze kun je heel nauwkeurig gieten zonder naast het potje te piesen.

- ik heb destijds niet echt wetenschappelijk nagedacht over de temperatuurgradiënt tijdens het stollen van de wax en de invloed daarvan op het eindproduct. Maar theoretisch heb je gelijk als je opmerkt dat dat invloed heeft. Net als bij chocolade die eerst verwarmd moet worden tot een hoge temperatuur en daarna langzaam tot rond de 37 graden moet worden afgekoeld en een tijd op die temperatuut moet blijven (temperen) anders stolt het daarna niet goed. Echter ik heb geen nadelige invloed ondervonden van het in het vrisvak koelen. Het ging lekker snel en daarna was de structuur niet anders dan het oorspronkelijek product. Ik denk ook niet dat Collinite een heet ingewikkele substantie is. Ik denk dat het een heel basic recept is met heel veel carnauba erin en nafta als oplosmiddel.

- Dus een ander product zou heel anders kunnen reageren....uitproberen dus.

- Ik denk wel dat dit het beste werkt met een hardwax. Bleu velvet Pro ?!!!! waar ik zelf dan wel huiverig voor ben is dat als je gaat smelten en weer laten stollen dat de diverse ingredienten gaan scheiden van elkaar. Het moet natuurlijk een homogene masse blijven en in de fabriek kunnen ze natuurlijk roeren tot vlak voor het gieten in een potje. Je moet dus opletten dat er geen scheiding plaatsvind en dat je tijdens het stollen verschillende lagen krijgt.

Tot zover mijn antwoord veel plezier verder! ik kan wel zien dat de lente aanbreekt want iedereen heeft het weer over de grote beurt. Ik ga binnenkort ook weer eens aan de slag maar ik denk dat ik het nu even bij de Wolfgang sealant 3.0 houdt. Die is met de DAP makkelijk en snel aan te brengen en hij mag lekker lang curen en dan kun je wat makkelijke eerst de hele auto doen. Bij de collinite is dat lastiger. En het eindresultaat bij de wolfgang is altijd zo walgelijk lekker glad...

Groeten GdV

Bedankt voor al je tips!

ik heb het vandaag ook geprobeerd en het is goed gelukt :jippie
die sanex stick verkochten ze nog steeds zo en zag er nog steeds het meest handig uit.
339759327_photobucket_15463_.webp

339759327_photobucket_15462_.webp

339759327_photobucket_15461_.webp

339759327_photobucket_15464_.webp

339759327_photobucket_15465_.webp

339759327_photobucket_15466_.webp

p1130042.webp

339759327_photobucket_15518_.webp

Hoi Bart,

Leuk te zien dat jij dit ook eens geprobeerd hebt! Goed gedaan en mooi gefotografeerd. Ik kwam erachter dat mijn zelf gemaakte stick vrijwel leeg was! Ik had geen idee dat het zo snel zou gaan. Maar als ik terug denk dan klopt het wel. Je houd die stick iedere keer tegen die draaiende pad dus...Maar ik weet een ding ik maak er binnenkort nog een. Alleen gebruik ik dan een lege okselstick van Nivea for men. Die is iets mooier en steviger en makkelijker te vullen. Als je die nieuw koopt zit op de opening van de stick een soort dekseltje dat je er eerst af moet halen. Dat bewaar ik en als de stik leeg is en schoongemaakt dan plaats je dat dekseltje er weer op. Het vullen doe je vanaf de onderzijde van de stik. De draaiknop om de stik uit de verpakking te draaien kun je verwijderen en dan zie je een soort vulopening. Daardoor vul je de stick en hoef je niet met een zilverpapiertje te rotzooien.

In de praktijk is de werking van de stick uitstekend gebleken dus het is ook de moeite waard. El lekker goedkoop. En het houd je van de straat :)

Groetjes GdV

Klinkt goed GdV
maak je er ook weer een foto verslagje van?
evt fotocamera op zelf ontspanning? :-b

PS 1 ding weet ik wel voor de volgende keer, liever minder wax in 1 x smelten, want het was bijna onmogelijk zonder te mossen de wax in
de houder te gieten.

PS, het was overigens niet (helemaal) gelukt zonder jouw uitgebreide tips! :-)^